
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 518 |
Number of Articles | 4,516 |
Article View | 9,591,427 |
PDF Download | 5,356,770 |
تأثیر آموزة گناه نخستین بر مبحث کلیّات در قرون وسطا | ||
پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت) | ||
Editorial, Volume 10, Issue 1, February 1391, Pages 37-54 PDF (328.31 K) | ||
DOI: 10.30497/prr.2012.1054 | ||
Author | ||
مجید ملا یوسفی | ||
استادیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین ، ایران | ||
Receive Date: 23 July 2011, Revise Date: 02 December 2012, Accept Date: 04 January 2012 | ||
Abstract | ||
مهمترین مسئلة مناقشه برانگیز در میان متفکّران قرون وسطا، نحوة وجود کلیّات بود که با پرسشهای مهم فرفوریوس در «ایساغوجی» آغاز گشته بود. ترجمة این کتاب از زبان یونانی به لاتینی و شرح آن به دست بوئتیوس و پاسخهای او به پرسشهای سهگانة فرفوریوس، سبب مهمی در شکوفا شدن مسئلة هستیشناسی کلیّات بود که در نهایت، به پیدایی سه دیدگاه واقعگرایی، مفهومگرایی و نامگرایی در این باره منجر شد. با این همه، به نظر میرسد که یکی از علل مهم بسط و گسترش این مسئله در قرون وسطا، ارتباط وثیق آن با آموزههای مهم کلام مسیحی ـ آموزههایی چون علم پیشین خداوند به مخلوقات، تثلیث خداوند و گناه نخستین ـ بوده است. بنابراین میتوان مدّعی شد که انگیزههای کلامی متفکّران قرون وسطا، در شکوفایی و بسط مبحث کلیات تأثیر بسزایی داشته است. یکی از مسائل مهم کلامی که ارتباط تنگاتنگی با مسئلة کلیات داشته، آموزة گناه نخستین است که تبیین ماهیّت آن و نیز نحوة انتقال آن از آدم و حوا به نسل بشر از سوی برخی متفکران قرون وسطا، موجب پیدایی نظریهای با عنوان واقع گرایی جمعی، در بحث هستیشناسی کلیات گردید. | ||
Keywords | ||
کلیّات; واقع گرایی; مفهومگرایی; نام گرایی; قرون وسطا; الهیّات مسیحی; گناه نخستین | ||
References | ||
انجیل عیسی مسیح (1997)، ترجمة قدیم با حروفچینی و رسم الخط جدید و عناوین بخشها و ارجاعها، تهران: انتشارات ایلام، چاپ اول. استید، کریستوفر (1387)، فلسفه در مسیحیت باستان، ترجمة عبدالرحیم سلیمانی اردستانی، قم: مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب، چاپ دوم. ایلخانی، محمد (1386)، تاریخ فلسفه در قرون وسطی و رنسانس، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت). ژیلسون، اتین (1402)، نقد تفکر فلسفی غرب از قرون وسطی تا اوایل قرن حاضر، تهران: حکمت. فرفوریوس و ارسطو (1383)، ایساغوجی و مقولات، ترجمه، مقدمه و توضیحات از محمد خوانساری، تهران: مرکز نشر دانشگاهی. فشاهی، محمدرضا (1354)، مقدمهای بر سیر تفکر در قرون وسطی، تهران: گوتنبرگ. کونگ، هانس (1386)، متفکران بزرگ مسیحی، گروه مترجمان، قم: مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب. گریدی، جُوان اُ. (1377)، مسیحیت و بدعتها، ترجمة عبدالرحیم سلیمانی اردستانی، قم: مؤسسة فرهنگی طه. Anselm (2000), “The Virgin Conception and Original Sin (De concepto uriginali et de originali peccato)”, Complete Philosophical and Theological Treatises of Anselm of Canterbury, trans. by Jasper Hopkins and Herbert Richardson, USA: Arthur J. Banning Press. Arlig, Andrew W. (2005), A Study in Early Medieval Mereology: Boethius, Abelard, and Pseudo-Joscelin, Unpublished Doctoral Dissertation, The Ohio State University. Bunnin, Nicholas & Yu, Jiyuan (2004), The Blackwell Dictionary of Western Philosophy, Blackwell Publishing. Cousin, Victor (Ed) (1836), Ouvrages Inedits d’Abelard, Paris: Imprimerie Royale. Gerson, Lloyd P. (2004), “Platonism and the Invention of the Problem of Universals”, Archiv fur Geschichte des Philosophie, Vol. 87. King, Peter (2004), “Metaphysics”, The Cambridge Companion to Peter Abelard, Cambridge University Press. Id. (2007), “Damaged Goods: Human Nature and Original Sin”, Faith and Philosophy, Vol. 24. Koterski, S. J. (2009), An Introduction to Medival Philosophy: Basic Concepts, Wiley Blackwell. Mann,William E. (2006), “Augustine on Evil and Original Sin”, Stump, Eleonore & Kretzman, Norman (Eds.), The Cambridge Companion to Augustine, Cambridge University Press. Marenbon, John (1981), From the Circle of Alcuin to the School of Auxerre, Cambridge: Cambridge University Press. Id. (1987), Later Medieval Philosophy (1150-1350), Londan: Routledge & Kegan Ltd. Odo of Tournai (1995), “De peccato originali, Book II, cols. 1078C-1079D, 1081D- 1082B, and 1084A”, History of the Problem of Universals in the Middle Ages: Notes and Texts, trans. by P.V. Spade, Copyright by Paul Vincent Spade. Prantle, Karl (1885), Geschichte der Logik im Abendlandde, 2 Ed, Leipzig: S. Hirzel. Resnick, Irven M. (1991), “Odo of Tournai’s De peccato originali and the Problem of Original Sin”, Medieval Philosophy and Theology, Vol. 1. Spade, Paul Vincent (1996), Boethius against Universals: The Arguments in the Second Commentary on Porphyry, Copyright by Paul Vincent Spade. Id. (2002), Thoughts, Words and Things: An Introduction to Late Medieval Logic and Semantic Theory, Copyright by Paul Vincent Spade. Tooley, Michael (Ed) (1999), Analytical Metaphysics: A Collection of Essays, Garland Publishing, Vol. 3. | ||
Statistics Article View: 4,060 PDF Download: 1,654 |