
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 518 |
Number of Articles | 4,516 |
Article View | 9,584,427 |
PDF Download | 5,345,635 |
جایگاه معرفت در دیدگاه اخلاقی آیتالله جوادی آملی | ||
پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت) | ||
Article 2, Volume 23, Issue 1 - Serial Number 45, January 1404, Pages 1-11 PDF (869.15 K) | ||
Document Type: پژوهشی | ||
DOI: 10.30497/prr.2025.244492.1832 | ||
Author | ||
حسین احمدی* | ||
دانشیار، گروه فلسفه اخلاق، مرکز پژوهشی دائرةالمعارف علوم عقلی اسلامی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، قم، ایران. | ||
Receive Date: 06 May 2023, Revise Date: 17 January 2024, Accept Date: 17 March 2024 | ||
Abstract | ||
بحث از هدف اخلاق یکی از مباحث مهم در فلسفه اخلاق به حساب میآید که آیتالله جوادی آملی نیز به آن پرداخته است. این تحقیق به روش توصیفی-تحلیلی دیدگاه وی در این زمینه را بررسی میکند. آیتالله جوادی آملی معتقد است معرفت به معارف الهی سعادت عقل نظری است، و سعادت عقل عملی در عبودیت خداست. لذا نمیتوان معرفت را تنها عامل دستیابی به سعادت دانست. بر اساس معناشناسی علم و معرفت و تمایز آنها، وی معلوم بودن خدا را مردود و معروف بودن وی را میپذیرد. لذا نقش معرفت را از علم پررنگتر میداند، به خصوص معرفت شهودی که تأثیر بیشتری در حصول سعادت دارد. آیتالله جوادی آملی بر اساس تقسیمبندی معرفت به سه قسم علم الیقین، عین الیقین و حق الیقین، علم الیقین را معرفت یقینیِ حاصل از علم حصولی قلمداد میکند، اما عین الیقین و حق الیقین را از اقسام معرفت شهودی میداند. در مقام بررسی دیدگاه وی، به نظر میرسد با توجه به این که بینش و گرایش دو عامل اصلی حصول سعادت هستند، میتوان چنین معتقد شد که معرفت شهودی به دلیل ویژگیهایش میتواند دربردارندۀ هر دو عامل بینشی و گرایشی در انسان قلمداد شود و میزان دستیابی به معرفت شهودی نسبت به خداوند متعال که متناسب با وسعت وجودی هر شخص حاصل میشود، میزان سعادت آن فرد را تعیین میکند. | ||
Keywords | ||
فلسفه اخلاق; آیتالله جوادی آملی; سعادت; معرفت; علم; علم الیقین; عین الیقین; حق الیقین | ||
References | ||
جوادی آملی، عبدالله. 1375. رحیق مختوم. ج. 1. قم: اسراء.
جوادی آملی، عبدالله. 1379. مراحل اخلاق در قرآن. قم: اسراء.
جوادی آملی، عبدالله. 1384. حیات حقیقی انسان در قرآن. قم: اسراء.
جوادی آملی، عبدالله. 1387-الف. دینشناسی. قم: اسراء.
جوادی آملی، عبدالله. 1387-ب. نسیم اندیشه (دفتر دوم). قم: اسراء.
جوادی آملی، عبدالله. 1387-ج. مبادی اخلاق در قرآن. قم: مؤسسه فرهنگی و اطلاعرسانی تبیان.
جوادی آملی، عبدالله. 1387-د. تسنیم. ج. 15. قم: اسراء.
جوادی آملی، عبدالله. 1388-الف. ادب فنای مقربان. ج. 2. قم: اسراء.
جوادی آملی، عبدالله. 1388-ب. تسنیم. ج. 7. قم: اسراء.
جوادی آملی، عبدالله. 1388-ج. شکوفایی عقل در پرتوی نهضت حسینی. قم: اسراء.
جوادی آملی، عبدالله. 1389-الف. تسنیم. ج. 2. قم: اسراء.
جوادی آملی، عبدالله. 1389-ب. تسنیم. ج. 12. قم: اسراء.
جوادی آملی، عبدالله. 1389-ج. تسنیم. ج. 9. قم: اسراء
جوادی آملی، عبدالله. 1389-د. تسنیم. ج. 13. قم: اسراء.
جوادی آملی، عبدالله. 1389-ه. تسنیم. ج. 14. قم: اسراء.
جوادی آملی، عبدالله. 1390. عین نضاخ (تحریر تمهید القواعد). ج. 1. قم: اسراء.
جوادی آملی، عبدالله. 1391-الف. ادب قضا در اسلام. قم: اسراء.
جوادی آملی، عبدالله. 1391-ب. نسیم اندیشه (دفتر اول). قم: اسراء.
میرک بخاری، محمد بن مبارکشاه. 1353. شرح حکمة العین. مشهد: دانشگاه فردوسی. | ||
Statistics Article View: 251 PDF Download: 273 |