
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 518 |
Number of Articles | 4,516 |
Article View | 9,593,632 |
PDF Download | 5,362,546 |
ویژگی های مربی و متربی در رویکرد تعلیم و تربیت مبتنی بر رهیافت حیات طیبه | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
Articles in Press, Accepted Manuscript, Available Online from 14 March 2025 | ||
Document Type: علمی - پژوهشی | ||
DOI: 10.30497/esi.2025.246511.1796 | ||
Authors | ||
فرزانه دیمه کار* 1; رحمت الله مرزوقی2 | ||
1گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
2عضو هیات علمی دانشگاه شیراز | ||
Receive Date: 16 June 2024, Revise Date: 14 March 2025, Accept Date: 14 March 2025 | ||
Abstract | ||
برطبق سند تحول بنیادین نقش مربی بهعنوان هدایتکننده و اسوهای امین و بصیر در فرایند تعلیموتربیت و مؤثرترین عنصر در تحقق مأموریتهای نظام تعلیموتربیت رسمی کشور، از اهمیتی بسزا برخوردار است. هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای مربی و متربی در رویکرد تعلیم و تربیت مبتنی بر حیات طیبه بود. مطالعه با بهره گیری از رویکرد پژوهش کیفی و با روش تحلیل محتوای کیفی از نوع استقرایی انجام شد. در این پژوهش، متون اسلامی (قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه) و همچنین اسناد بالادستی موردتوجه بود که نمونه با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شد. برای اعتباریابی داده های کیفی از معیار قابل قبول و معتبر بودن استفاده گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که مربی در برنامه درسی مبتنی بر رویکرد حیات طیبه تسهیلگر و هدایتگر و روشنگر فرآیند تعلیم و تربیت بوده و به عنوان عامل و الگوی اخلاقی، معنوی، فکری، علمی و رفتاری شناخته میشود. وی دارای ارتباطات استعلایی و تعالی بخش با متربیان بوده و از ویژگی محبوبیت و مقبولیت برخوردار است. مربی کارگزار فکور و اندیشه ورز سعی در ارتقای صفات حرفه ای خود دارد. از سوی دیگر متربی به عنوان یادگیرنده فعال و اخلاق مدار دارای نیروی اختیار و مسئولیت پذیر در فرآیند تربیت شناخته میشود. نتایج پژوهش بر ایجاد یک دیدگاه جامع و مبتنی بر حیات طیبه در خصوص ویژگیهای مربی و متربی با توجه به نقش الگویی پیامبران و امامان، در شکلدهی شخصیت و رفتار انسانها تاکید دارد. | ||
Keywords | ||
مربی; متربی; برنامه درسی; حیات طیبه | ||
Statistics Article View: 226 |