
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 518 |
Number of Articles | 4,516 |
Article View | 9,589,467 |
PDF Download | 5,352,838 |
تحلیل جایگاه و نقش نفوذ فرهنگی در رشد دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در حوزه تمدنی نوروز | ||
نشریه «دانش سیاسی» | ||
Article 7, Volume 21, Issue 1 - Serial Number 41, January 1404, Pages 139-162 PDF (1.21 M) | ||
Document Type: علمی - پژوهشی (روابط بین الملل) | ||
DOI: 10.30497/pkn.2025.245309.3112 | ||
Authors | ||
محمدصادق رحیمی* 1; محمدحسین محتشمی پور2; مهدی صادقی شاهدانی3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد پیوسته علوم سیاسی، گرایش روابط بینالملل، دانشگاه امام صادق علیهالسلام، تهران، جمهوری اسلامی ایران. | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد پیوسته فرهنگ و ارتباطات، گرایش مطالعات سیاستگذاری، دانشگاه امام صادق علیهالسلام، تهران، جمهوری اسلامی ایران. | ||
3استاد دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد، دانشگاه امام صادق علیهالسلام، تهران، جمهوری اسلامی ایران. | ||
Receive Date: 21 October 2023, Revise Date: 29 January 2025, Accept Date: 04 November 2024 | ||
Abstract | ||
امروزه اهمیت و جایگاه دیپلماسی اقتصادی در سیاست و اقتصاد جهانی بیشازپیش برای همه کشورها روشن شده است. ازطرفیدیگر علیرغم ظرفیتهای گسترده جمهوری اسلامی ایران در منطقه آسیای مرکزی و جنوبی و بهطورکلی حوزه تمدنی نوروز که یادآور منطقه تاریخی ایران بزرگ است، حجم مبادلات و تعاملات تجاری و اقتصادی در این منطقه راهبردی در دهههای گذشته همواره بسیار پایین بوده است. نتیجه عدم توجه به استفاده از ظرفیتهای کمنظیر حوزه تمدنی نوروز برای ایران آن بوده است که علیرغم همه شباهتهای فرهنگی و هویتی هیچگاه بهرهمندی لازم در راستای ارتقای روابط اقتصادی و تجاری صورت نگرفته است. در این پژوهش با بهرهگیری از روش توصیفی ـ تحلیلی و دیدگاه سازهانگاری بهدنبال فهم آن هستیم که چگونه میتوان از ظرفیتهای نفوذ فرهنگی ایران در حوزه تمدنی نوروز استفاده کرد که منجر به ارتقای دیپلماسی اقتصادی ایران در این منطقه شود تا بتوانیم از میان اشتراکات و تعلقات فرهنگی پلی بهسمت اشتراکات و وابستگیهای اقتصادی بزنیم. دراینراستا استفاده از ابزارهای نفوذ فرهنگی نظیر برنامههای دیپلماسی فرهنگی و عمومی بهمنظور تأثیرگذاری بر نشان (برند) ملی که حلقه واسطه و مفقوده میان نفوذ فرهنگی و دیپلماسی اقتصادی است، بسیار حائز اهمیت است. | ||
Keywords | ||
جمهوری اسلامی ایران; حوزه تمدنی نوروز; دیپلماسی اقتصادی; نشان (برند) ملی; نفوذ فرهنگی | ||
References | ||
آشنا، حسامالدین و جعفری هفتخوانی، نادر(1386). دیپلماسی عمومی و سیاست خارجی؛ پیوندها و اهداف. نشریه علمی دانش سیاسی، 3 (5)، 179-205.
ارغوانی پیرسلامی، فریبرز و علیپور، حسین (1400). فرصتها و چالشهای دیپلماسی اقتصادی چین در آسیای مرکزی. پژوهشنامه ایرانی سیاست بینالملل، 11(21)، 27-58.
ارغوانی، فریبرز و غلامی، محمدحسن (1397). دیپلماسی اقتصـادی ایـران در بستر قوانین برنامههای توسعه. مطالعات حقوقی، 10(2)، 1-27.
بزرگ خو، حامد؛ کیماسی، مسعود؛ اسفیدانی، محمد رحیم و ترکستانی، محمدصالح (1397). شناسایی و اولویتبندی عوامل تاثیرگذار بر برندملی ایران با رویکرد رفتار شناختی مصرفکننده. مطالعات رفتار مصرفکننده، 5(2)، 83-110.
توتونچیان، مهری و افشاراحمدی، ایرج (1398). اقتصاد مقاومتی بهمثابه یکی از مؤلفههای دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در شرایط تحریم. تهران: مرکز مطالعات راهبری روابط فرهنگی ـ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، 5(11)، 33-54.
ثقفی عامری، ناصر و احدی، افسانه (1387). ایران و سیاست نگاه به شرق. تهران: پژوهشکده تحقیقات استراتژیک.
حاجیان، خدیجه (1394). دیپلماسی فرهنگی؛ مطالعه موردی افغانستان و تاجیکستان. تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
خانی، محمدحسن(1384). دیپلماسی فرهنگی و جایگاه آن در سیاست خارجی کشورها. نشریه علمی دانش سیاسی، 1(2)، 125-148.
دامن پاک جامی، مرتضی (1397). تحول دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران: بررسی دستاوردهای چهار دهه گذشته و چالشهای پیشرو. فصلنامه سیاست خارجی، 32(4)، 91-158.
رنجکش، محمدجواد (1397). بررسی تطبیقی دیپلماسی فرهنگی ایران و ترکیه در آسیای مرکزی. دوفصلنامه سیاست و روابط بینالملل، 2(2)، 69-84.
سجادپور، سیدمحمدکاظم؛ حسینی، سیدشمسالدین و نیرآبادی، حمید (1398). طراحی مدل دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران؛ بایستهها، مؤلفهها و راهبردهای کلیدی. نشریه امنیت ملی، 9(34)، 389-425.
سیمبر، رضا و مقیمی، احمدعلی (1394). منافع ملی و شاخصهای دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران. فصلنامه سیاست جهانی، 1(4)، 7-38.
شیخ الاسلامی، محمدحسن؛ جعفری هفتخوانی، نادر؛ عربپور، امیرحسین (1402). نقش دیپلماسی اقتصادی و تجاری در ارتقای برند ملی کشورها (مطالعه موردی: چین، ترکیه و قطر). مطالعات اقتصاد سیاسی بینالملل، 6(2)، 671-702.
صادقی شاهدانی، مهدی؛ توکلی، رضا و عربپور، امیرحسین (1400). الگوی تدوین سیاستهای دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر بررسی اسناد بالادستی. سیاستهای راهبردی و کلان، 9(ویژه نامه سال 1400)، 106-130.
صالحی امیری، رضا و محمدی، سعید (1389). دیپلماسی فرهنگی. تهران: ققنوس.
صالحی، مختار (1397). دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در عصر جهانیشدن (شاخصها، چالشها و راهحلها). تهران: مؤسسه تحقیقاتی تدبیر اقتصاد.
طباطبایی، سیدعلی (1388). بایسته های دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در عصر جهانی شدن. مطالعات سیاسی، 2(5)، 125-148.
کاشیان، عبدالمحمد (1398). دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در شرایط تحریم؛ بروننگری در اقتصاد مقاومتی. آفاق امنیت، 12(43 )، 57-73.
مستوفی شربیانی، محمدمهدی و بشیر، حسن (1400). فرهنگ و مقاومت؛ مؤلفههای اثرگذار بر اجرای موفق دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در پاکستان. نشریه علمی دانش سیاسی، 19(ویژهنامه مقاومت)، 266-243.
موسوی، سیدمحمدرضا و نوروزی، رحیم (1398). بررسی ابعاد فرهنگی و مذهبی دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران در آسیای مرکزی. دوفصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم، 1(9)، 343-367.
میرفخرایی، سیدحسن و فیروزمندی بندپی، مجید (1396). دیپلماسی فرهنگی ایران در آسیای مرکزی و قفقاز؛ فرصتها و چالشها. مطالعات اوراسیای مرکزی، 2(10)، 433-448.
واعضی، طیبه (1389). مناسبات راهبردی ایران و پاکستان. تهران: پژوهشگاه مطالعات راهبردی.
یوسفی کوپایی، غلامحسین؛ یزدانی، عنایتالله و امیدی، علی (1397). تبیین کاربدر قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در منطقه آمریکای لاتین؛ روندها و دستاوردها. نشریه علمی دانش سیاسی، 14(28)، 165-198.
Fan, Ying (2010). Branding the nation: Towardsa better understanding. Place Branding and Public Diplomacy, 6(2), 97–103, 16 th March. Nye, Josephs (2004). Soft Power: The Means to success in politics. New York: Public. | ||
Statistics Article View: 242 PDF Download: 111 |