
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 518 |
Number of Articles | 4,516 |
Article View | 9,583,478 |
PDF Download | 5,343,268 |
بسترها و پیامدهای آزاداندیشی از منظر نهج البلاغه | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
Articles in Press, Accepted Manuscript, Available Online from 26 February 2025 | ||
Document Type: علمی - پژوهشی | ||
DOI: 10.30497/esi.2025.246515.1798 | ||
Authors | ||
سید جلیل امامی میبدی1; کمال صحرائی اردکانی* 2; یاسر رضاپور میرصالح3; علی محمد میرجلیلی4 | ||
1دبیر آموزش و پرورش | ||
2دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشکده الهیات، دانشگاه میبد، میبد، ایران (نویسنده مسئول) | ||
3دانشیار گروه مشاوره دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران | ||
4استاد گروه علوم قرآن و حدیث، دانشکده الهیات، دانشگاه میبد، میبد، ایران، | ||
Receive Date: 17 June 2024, Revise Date: 14 February 2025, Accept Date: 26 February 2025 | ||
Abstract | ||
هدف پژوهش حاضر، تحلیل آزاداندیشی و معرفی بسترها و پیامدهای آن از منظر نهج البلاغه بود. پژوهش حاضر با روش تحلیل محتوای جهت دار قیاسی – استقرایی ، به جمعآوری گزارههایی از کتاب نهجالبلاغه که حاوی واژههای تفکر و مترادفات آن بوده و به نوعی با اندیشه پیوند خورده، پرداخت. پس از مفهومگیری و مقولهبندی از گزارههای منتخب، به آن دسته از گزارههایی که به نوعی به موضوع آزاد اندیشی پیوند خورده، توجه شد و چهار مولفه مبانی آزاداندیشی، شاخصه و ویژگی آزاداندیشی، زمینه و بسترهای تحقق آزاداندیشی و آثار و نتایج تربیتی آزاداندیشی، استنباط گردید. پس از استنباط مولفههای به دست آمده، تحلیل آزاداندیشی و جنبههای مختلف آن از منظر امیرالمومنین علی علیه السلام مورد توجه قرار گرفت که برخی پیامدهای تربیتی آزاداندیشی نیز حاصل شد. یافتههای پژوهش نشان داد که آزاداندیشی برمبنای آزادی انسان و فهم آگاهانه دین پی ریزی شده و ضمن اینکه با انتقاد و بیان صریح حقایق، انتقادپذیری و محوریت عقل و عمل به حکم عقل همراه است، نیازمند زمینه و بسترهای تحقق آن، یعنی استقلال فکر، کاستن از تعلقات بیاساس، واقعبینی و جامعنگری، نفی پیشفرضهای ذهنی و مهمتر از همه، در نظر داشتن محدودیتهای اندیشهورزی است. رعایت الگوی آزاداندیشی ارائه شده از سوی نهج البلاغه نیز، پیامدهای تربیتی چون خودداری از رفتار خرافی، دوری از اتهامزنی، اجتناب از انفعال، پرسشگری و مطالبهگری، پاسخگویی و مسئولیتپذیری، انعطافپذیری و پرهیز از فرو رفتن در شبهات را به دنبال داشت. | ||
Keywords | ||
آزاداندیشی; امیرالمومنین علی علیه السلام; تربیت; نهجالبلاغه | ||
Statistics Article View: 236 |