
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 518 |
Number of Articles | 4,516 |
Article View | 9,584,480 |
PDF Download | 5,345,794 |
نقش خانواده و رسانه در هم فرهنگی دانش آموختگان مدارس اسلامی و سایر مدارس شهر تهران | ||
دین و ارتباطات (دانشگاه امام صادق/ نامه صادق) | ||
Article 11, Volume 31, Issue 2 - Serial Number 66, November 1403, Pages 763-792 PDF (1.52 M) | ||
Document Type: علمی-پژوهشی | ||
DOI: 10.30497/rc.2023.244820.1988 | ||
Authors | ||
محبوبه پرتواعلم* 1; حسین دهقان2 | ||
1دانشجوی دکتری رشته جامعه شناسی فرهنگی ، دانشکده علوم انسانی ، واحد تهران شمال ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران | ||
2استادیار گروه جامعهشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
Receive Date: 08 July 2023, Revise Date: 13 August 2023, Accept Date: 16 August 2023 | ||
Abstract | ||
هدف تحقیق حاضر، شناخت میزان و چگونگی همفرهنگی (ارزشها و هنجارهای اجتماعی و الگوهای رفتاری) دانشآموختگان مدارس اسلامی و سایر مدارس (دولتی و غیردولتی) شهر تهران و تاثیر عوامل خانواده و رسانه بر آن است. روش این پژوهش، پیمایشی میباشد؛ برای جمع آوری دادهها از ابزار «پرسشنامه محققساخته برخط» استفاده شدهاست. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان مدارس اسلامی و سایر مدارس شهر تهران که در سه سال اخیر از دبیرستان و هنرستان دانشآموخته شدهاند، میباشد که با روش نمونهگیری تصادفی تعداد 385 نفر دانشآموخته مدارس اسلامی و نیز 384 نفر از دانشآموختگان سایر مدارس شهر تهران، مجموعا 769 نفر مورد آزمون قرارگرفتند. اعتبار پژوهش با روشهای صوری نظر خبرگان و اعتبار سازه با روش تحلیل عاملی تاییدی و با نرمافزار AMOS محاسبهشد و مورد تایید قرارگرفت؛ شاخصهای برازش مدل و نیز مقدار آلفای کرونباخ در سطح مطلوب و قابل استنادی قرار دارد و پایایی بالای تحقیق را نشان میدهد. نتایج تحقیق با استفاده از آزمون t با نرمافزار SPSS نشان میدهد که دانشآموختگان مدارس اسلامی، نسبت به دانشآموختگان سایر مدارس شهر تهران، از همفرهنگی و اشتراک بیشتری در عناصر فرهنگی (شامل ارزشها و هنجارهای اجتماعی و الگوهای رفتاری) برخوردار هستند. یافته های تبیینی تحقیق در قالب الگوی معادلات ساختاری با کمک نرم افزار AMOS نشان داد: عوامل «خانواده» و «رسانه» بر همفرهنگی دانشآموختگان مدارس اسلامی اثر دارد | ||
Keywords | ||
همفرهنگی; اجتماعیشدن; دانشآموختگان مدارس اسلامی; رسانه; خانواده | ||
References | ||
آزاد، پیمان و رحیمی، حسین (1400). بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر جامعهپذیری دانشآموزان پسر مقطع متوسطه اول شهرستان مهر. چهارمین کنفرانس بینالمللی مطالعات اجتماعی، حقوق و فرهنگ عامه، تهران.بلاص، نجلاء و عبدالرحمن وقیعالله (2021). التغیر فی ادوار مؤسسات المجتمع فی التنشئة الاجتماعیة بالترکیز على (الاسره ـ المدرسه ـ الاصدقاء). University of Gezira. 41. 67. 35. 36.
تنهایی، حسین ابوالحسن (1393). درآمدی بر مکاتب و نظریههای جامعهشناسی. مشهد: مرندیز.
چلبی، مسعود (1389). جامعهشناسی نظم، تشریح و تحلیل نظری نظم اجتماعی. تهران: نی.
دهقان، حسین؛ مروت، برزو و غفاری، زهرا (1398). تشابه و تضاد ارزشها و هنجارهای نهاد خانواده و مدرسه و تأثیر آن بر جامعهپذیری دانشآموزان. خانواده و پژوهش، 16(4)، 41-64.
ذوالفقاری زعفرانی، رشید و علینیا، علیرضا (1389). بررسی تأثیر نهاد خانواده و مدرسه بر جامعهپذیری دانشآموزان مقطع متوسطه منطقه رودهن. پژوهش اجتماعی، 3(8)، 147-164.
زارع شاهآبادی، اکبر؛ اسدنژاد، فرزانه و تیموری، فاطمه (1399). مقایسه نقش خانواده و مدرسه در جامعهپذیری دینی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه فیروزآباد. فصلنامه علمی تربیت اسلامی، 15(32)، 93-116.
صدفی، ذبیحاله و محسنی تبریزی، علیرضا (1392). تبیین جامعهشناختی جامعهپذیری رسانهای. مطالعات توسعه اجتماعی ـ فرهنگی، 2(3)، 101-129.
علاقهبند، علی (1397). جامعهشناسی آموزشوپرورش. تهران: نشر روان.
فاتحنژاد، کورش (1397). نقش مدرسه در جامعهپذیری دینی دانشآموزان. سومین کنفرانس بینالمللی مدیریت، حسابداری و حسابرسی پویا، تهران.
فکوهی، ناصر (1387). مبانی انسانشناسی. تهران: نی.
قربانی، علیرضا و جمعهنیا، سکینه (1397). نقش عوامل اجتماعی (خانواده، مدرسه و گروه همسالان) در جامعهپذیری دانشآموزان استان گلستان. جامعهشناسی کاربردی (مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان)، 29(2)، 113-128.
قلعه، رحیمه و علمی، محمود (1398). بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با جامعهپذیری دینی و سیاسی دانشآموزان متوسطه شهر پارسآباد. مطالعات جامعهشناسی، 12(45)، 105-122.
میرفردی، اصغر و فرجی، فروغ (1393). بررسی رابطه عوامل جامعهپذیری (خانواده و رسانههای جمعی) و میزان گرایش به قانونگریزی (مورد مطالعه: شهر یاسوج). راهبرد اجتماعی فرهنگی، سال نهم، (12)، 41-68. | ||
Statistics Article View: 624 PDF Download: 195 |