
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 508 |
Number of Articles | 4,391 |
Article View | 8,238,465 |
PDF Download | 4,229,357 |
ارزیابی کارآمدی نظریههای فطری آموزش دین در سامانبخشی به فرایند تربیت دینی در نظام رسمی | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
Articles in Press, Accepted Manuscript, Available Online from 29 December 2024 | ||
Document Type: علمی - پژوهشی | ||
DOI: 10.30497/esi.2024.246190.1770 | ||
Author | ||
محمود نوذری* | ||
دانشیار، گروه علوم تربیتی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم/ایران | ||
Receive Date: 27 April 2024, Revise Date: 04 December 2024, Accept Date: 29 December 2024 | ||
Abstract | ||
بیش از دو دهه است که برنامهریزان در نظام رسمی تعلیم و تربیت تلاش میکنند تا برنامه درسی آموزش دین را مبتنی بر فطرت تدوین و ارائه کنند. پژوهشهای متعددی نیز در این دو دهه، با هدف کمک به فراهم کردن بنیان-های علمی برای انطباق آموزش دین بر فطرت انجام شده است. در این مقاله میزان توفیق پژوهشهای انجام شده را در دستیابی به هدف فوق ارزیابی و در ضمن نشان میدهد که نظریه کارامد برای پاسخگویی به پرسشهایی که در نظام رسمی در باره چگونگی انطباق آموزش دین بر فطرت پیش میآید، کدام است وچه ویژگیهای دارد و روش تولید آن چگونه است. روش پژوهش توصیفی ـ تحلیلی ـ استنباطی است و یافتههای پژوهش نشان میدهد که پژوهشها را برحسب میزان توانایی در تولید علوم تربیتی مورد نیاز برای انطباق آموزش دین بر فطرت میتوان به سه دسته: انتزاعی، نسبتاً کاربردی و کاربردی تقسیم کرد. در این بین این سه دسته تنها پژوهشهای کاربردی است که واجد ظرفیت کامل برای پاسخگویی به پرسشهایی است که در نظام رسمی پیش میآید. | ||
Keywords | ||
" آموزش دین" دانش آموزش محتوای دینی" فطرت" تربیت رسمی" ، " دین" | ||
Statistics Article View: 19 |