
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 508 |
Number of Articles | 4,393 |
Article View | 8,246,965 |
PDF Download | 4,242,302 |
طراحی الگوی ارتباطات رسانهای معلم-دانشآموز در مقطع ابتدایی:یک مطالعه پدیدارشناسی | ||
دین و ارتباطات (دانشگاه امام صادق/ نامه صادق) | ||
Articles in Press, Accepted Manuscript, Available Online from 08 December 2024 | ||
Document Type: علمی-پژوهشی | ||
DOI: 10.30497/rc.2024.246773.2060 | ||
Authors | ||
محمد علی پور* 1; محسن آیتی2; محمدعلی رستمی نژاد3; فرهاد سراجی4 | ||
1دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، ایران | ||
2دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، ایران | ||
3دانشیار تکنولوژی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، ایران | ||
4استادتمام گروه روش ها و برنامه ریزی درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران | ||
Receive Date: 04 August 2024, Revise Date: 02 September 2024, Accept Date: 08 September 2024 | ||
Abstract | ||
هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی ارتباطات رسانهای معلم-دانشآموز در مقطع ابتدایی بود. این پژوهش با روش کیفی از نوع پدیدارشناسی انجام شد. قلمرو پژوهش را معلمان و دانشآموزان مقطع ابتدایی شهر بیرجند، تشکیل دادند. با توجه به ماهیت پژوهش از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد. با مصاحبه نیمه ساختاریافته 13 نفر از معلمان و 10نفر از دانشآموزان دادهها اخذ گردید. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده شد. برای تامین روایی و پایایی از معیارهای لینکلن و گوبا استفاده شد. یافتههای حاصل از تجارب زیسته معلمان و دانشآموزان در قالب 4 مضمون اصلی اهداف و دلایل (خبری و آگاه سازی، آموزشی و اشتراک گذاری فایل، راهنمایی و مشاوره، نظارتی و مراقبتی، بحران زدایی، سرگرمی و مدیریت اوقات فراغت)، فرصتها و تهدیدها (زیرساخت اینترنت، تجهیزات و وسایل الکترونیکی، طرز تفکر و فرهنگ، عدم تخصص و سواد فناوری، در دسترس بودن و انعطاف پذیری زمان و مکان)، راهکارهای توسعه (توسعه شبکههای اجتماعی بومی، ارتقا شبکه آموزشی دانش آموزی(شاد)، استفاده از رسانههای جمعی، توسعه زیر ساختهای اینترنت و اینترانت، حمایت از خانوادههای محروم، توسعه سواد رسانهای، روی آوردن به بسترهای آنلاین) و دستاوردها و پیامدها (صرفه جویی در زمان آموزش، ارتباط آسان و ساده، رصد و مداخله به هنگام، شکل گیری یادگیری عمیق تر و با انگیزه، حواس پرتی دیجیتال، اعتیاد و مشکلات روانی و افت تحصیلی) سازمان یافت. | ||
Keywords | ||
رسانه; ارتباط; معلم; دانشآموز; ابتدایی; بیرجند | ||
Statistics Article View: 155 |