
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 518 |
Number of Articles | 4,516 |
Article View | 9,589,459 |
PDF Download | 5,352,822 |
طراحی الگوی ارتباطات رسانهای معلم-دانشآموز در مقطع ابتدایی:یک مطالعه پدیدارشناسی | ||
دین و ارتباطات (دانشگاه امام صادق/ نامه صادق) | ||
Article 9, Volume 31, Issue 2 - Serial Number 66, November 1403, Pages 697-734 PDF (1.27 M) | ||
Document Type: علمی-پژوهشی | ||
DOI: 10.30497/rc.2024.246773.2060 | ||
Authors | ||
محمد علی پور1; محسن آیتی* 2; محمدعلی رستمی نژاد3; فرهاد سراجی4 | ||
1دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، ایران | ||
2دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، ایران | ||
3دانشیار تکنولوژی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، ایران | ||
4استادتمام گروه روش ها و برنامه ریزی درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران | ||
Receive Date: 04 August 2024, Revise Date: 02 September 2024, Accept Date: 08 September 2024 | ||
Abstract | ||
هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی ارتباطات رسانهای معلم-دانشآموز در مقطع ابتدایی بود. این پژوهش با روش کیفی از نوع پدیدارشناسی انجام شد. قلمرو پژوهش را معلمان و دانشآموزان مقطع ابتدایی شهر بیرجند، تشکیل دادند. با توجه به ماهیت پژوهش از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد. با مصاحبه نیمه ساختاریافته 13 نفر از معلمان و 10نفر از دانشآموزان دادهها اخذ گردید. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده شد. برای تامین روایی و پایایی از معیارهای لینکلن و گوبا استفاده شد. یافتههای حاصل از تجارب زیسته معلمان و دانشآموزان در قالب 4 مضمون اصلی اهداف و دلایل (خبری و آگاه سازی، آموزشی و اشتراک گذاری فایل، راهنمایی و مشاوره، نظارتی و مراقبتی، بحران زدایی، سرگرمی و مدیریت اوقات فراغت)، فرصتها و تهدیدها (زیرساخت اینترنت، تجهیزات و وسایل الکترونیکی، طرز تفکر و فرهنگ، عدم تخصص و سواد فناوری، در دسترس بودن و انعطاف پذیری زمان و مکان)، راهکارهای توسعه (توسعه شبکههای اجتماعی بومی، ارتقا شبکه آموزشی دانش آموزی(شاد)، استفاده از رسانههای جمعی، توسعه زیر ساختهای اینترنت و اینترانت، حمایت از خانوادههای محروم، توسعه سواد رسانهای، روی آوردن به بسترهای آنلاین) و دستاوردها و پیامدها (صرفه جویی در زمان آموزش، ارتباط آسان و ساده، رصد و مداخله به هنگام، شکل گیری یادگیری عمیق تر و با انگیزه، حواس پرتی دیجیتال، اعتیاد و مشکلات روانی و افت تحصیلی) سازمان یافت. | ||
Keywords | ||
رسانه; ارتباط; معلم; دانشآموز; ابتدایی; بیرجند | ||
References | ||
ابراهیمزاده، عیسی و معصومی فرد، مرجان (1396). بررسی انواع تعامل در محیطهای یادگیری الکترونیکی با کیفیت یادگیری در پردیسهای مجازی. پژوهش در برنامهریزی درسی، 2(25)، 47-62.
امیریان هاشمی، مهدیه؛ سلطانیفر، محمد و مظفری، افسانه (1401). چالشها و فرصتهای آموزش مجازی به کودکان در مدارس از منظر ارتباطات (مطالعه موردی: نرمافزار شاد). مطالعات میانرشتهای ارتباطات و رسانه، 5(18)، 63-90.
البرزی، محبوبه؛ محمدی، مهدی؛ ناصری جهرمی، رضا؛ صفری، مریم و میرغفاری، فاطمه (1400). تجارب معلمان دوره ابتدایی از چالشهای تغییر آموزش سنتی به آموزش مجازی در دوران شیوع ویروس کرونا. مطالعات آموزش و یادگیری، 13(1)، 1-19.
بهادری، بهناز؛ نیکنام، زهرا؛ موسی پور، نعمت الله و باقری نوع پرست، خسرو (1402). فم گونههای تعامل معلم ـ شاگردی در کلاسهای درس از منظر نظریه انسان عامل. فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران، 17(69)، 1-36.
ترلو، کریسپین؛ لنگل، لورد و تومیک، آلیس (1389). ارتباطات کامپیوتر ـ واسط. ترجمه سروناز تربتی، تهران: جامعه شناسان.
تفضلی، عبدالحسین (1388). جهانی شدن و بسترهای فرآوری توسعه ملی و آموزش عالی: آموزش باز و از راه دور از دیدگاه صاحبنظران. رساله دکتری برنامهریزی آموزش از راه دور، دانشگاه پیام نور.
حسینچاری، مسعود؛ قزل بیگلو، فتانه و جوکار، بهرام (1398). تعامل معلم ـ دانش آموز و خودکارآمدی با سرزندگی تحصیلی: نقش واسطهگری جهتگیری هدف. فصلنامه روان شناسی تربیتی، 52(15)، 45-85.
خضری، مجتبی؛ وحدانی، محبوبه و محمدپور، عبدالباسط (1399). مطالعه نقش آموزش مجازی در روابط بین فردی ادراکشده دانشآموزان نسبت به معلمان. فصلنامه علمی پژوهشهای مشاوره، 19(76)، 234-251.
رستمی، لمیا و محتشمی، ندا (1392). نظریه تعامل گرایی و تحلیل انتقادی آن. نشریه علوم اجتماعی و انسانی شیراز، 2(9)، 59-103.
رضاییراد، مجتبی و محمدی اترگله، روحالله (1402). تأثیر تعامل معلم و شاگرد در شبکههای اجتماعی مجازی بر انگیزه پیشرفت، سرزندگی تحصیلی و احساس تعلق به مدرسه. فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 14(2)، 75-99.
زاهدبابلان، عادل (1391). میزان همخوانی روابط کلامی و غیرکلامی در جریان تدریس و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. مجله روانشناسی مدرسه، 1(1)، 46-61.
سلیمی، جواد (1394). پدیدارنگاری تعاملات آموزشی معلمان و دانشآموزان. فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران، 10(38)، 5-36.
سهیلی، فرزاد و ملکیان، نازنین(1399). بررسی سلامت روان در نوع ارتباطات مجازی و ارائه مدل ارتباطی کاربران شبکههای اجتماعی. مطالعات رسانههای نوین، 6(23)، 169-203.
سواری، کریم و فلاحی، مریم (1399). ساخت و اعتباریابی پرسشنامه پیامدهای منفی استفاده از شبکه پیام رسان واتساپ. مطالعات رسانههای نوین، 6(24)، 205-224.
سواری، کریم و فلاحی، مریم(1399). ساخت و اعتباریابی پرسشنامه پیامدهای منفی استفاده از شبکه پیام رسان واتس اپ. مطالعات رسانههای نوین، 6(24)، 205-224.
شفیعی، صابر؛ اکبری بورنگ، محمد؛ پورشافعی، هادی و رستمینژاد، محمدعلی (1400). تعاملات معلم و دانشآموزان در شبکه اجتماعی دانشآموزان (شاد): رویکرد کیفی. تدریس پژوهی، 9(4)، 92-116.
صفری شالی، رضا و اسلامی، مجتبی (1402). فرصتها وآسیبهای آموزش مجازی برای دانشآموزان در دوران اپیدمی کووید-19. تداوم و تغییراجتماعی، 2(2)، 395-414.
عباسی، فهیمه؛ حجازی، الهه و حکیمزاده، رضوان (1399). تجربه زیسته معلمان دوره ابتدایی از فرصتها و چالشهای تدریس در شبکه آموزشی دانشآموزان (شاد): یک مطالعه پدیدارشناسی. تدریس پژوهی، 8(3)، 1-34.
علی شاه بابا، منوچهر؛ لطیفی، غلامرضا و رسولی، محمدرضا (1402). آسیبشناسی نقش تلگرام بر انزوا و اختلال دانشآموزان در تعاملات اجتماعی (مطالعه موردی: دانشآموزان دبیرستانهای شهر تهران). مطالعات رسانههای نوین، 9(36)، 71-106.
عنایتی، ترانه و کوهساری، سمیه (1396). بررسی وضعیت سبکهای تعاملی معلمان ریاضی با دانشآموزان. نشریه آموزش و ارزشیابی، 10(39)، 13-28.
محسنیان راد، مهدی (1368). ارتباط شناسی. تهران: سروش
محمدی باغملایی، حیدر و یوسفی، فریده (1397). رابطه ساختاری تعامل معلم ـ دانشآموز، درگیری تحصیلی و سازگاری دانشآموزان با مدرسه. مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 10(2)، 75-99.
مشایخ، پری و نصیری جرمشتی، سارا (1401). آموزش مجازی و دانشآموزان مناطق حاشیهای: مورد مطالعه نواحی حاشیهای شهر شیراز. دو فصلنامه مطالعات برنامهریزی آموزشی، 11(22)، 153-167.
مظفریپور، روحاله و شفیعی، سمانه (1401). بررسی آموزش مجازی در شبکه شاد از دیدگاه پساپدیدارشناسی. پژوهشهای تربیتی، 10(44)، 40-46.
معینی کیا، مهدی (1388). بررسی وضعیت تعامل کلامی معلمان ـ دانش آموزان در جریان تدریس و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مدرسههای ابتدایی شهرستا اردبیل. علوم تربیتی، 17(2). 111-126.
منتظر، غلامعلی(1382). دانشگاه مجازی، فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی، 6(1)، 3-21.
نامور، یوسف و ساجدی، ساسان (1402). بررسی چالشهای تعامل معلّم و دانشآموز در فضای آموزش مجازی و نقش آن بر کیفیت آموزشی از دیدگاه معلمان مدارس ابتدایی شهرستان خداآفرین. فصلنامه تعالی تعلیم، تربیت و آموزش، 1(3)، 22-38.
واحدی، مهدی و نوری، حسن (1400). تحلیل شبکه آموزشی دانشآموز (شاد) از منظر مطابقت با استانداردهای یادگیری الکترونیکی. آموزش پژوهی، 9(34)، 22-34. | ||
Statistics Article View: 912 PDF Download: 181 |