
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 509 |
Number of Articles | 4,399 |
Article View | 8,252,487 |
PDF Download | 4,248,305 |
چیستی مفهوم فلسفه نزد ابنسینا در خوانش پییر آدو | ||
حکمت سینوی (مشکوه النور) | ||
Volume 28, Issue 71, January 1403, Pages 179-203 PDF (347.54 K) | ||
Document Type: علمی ـ پژوهشی | ||
DOI: 10.30497/ap.2024.246189.1679 | ||
Author | ||
سیدامیررضا مزاری* | ||
دکتری کلام و فلسفه دین، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
Receive Date: 28 April 2024, Revise Date: 29 October 2024, Accept Date: 30 October 2024 | ||
Abstract | ||
بیشک ابنسینا مهمترین فیلسوف در جهان اسلام است. فهم اندیشه او نیازمند خوانشهای نوینی است که در پرتو آن بتوان فلسفه در جهان اسلام را دقیقتر فهم و تبیینکرد. بهاینمنظور گام اول این پژوهش تحلیل مفهوم فلسفه توسط ابنسینا است. این تحلیل در خوانش ایده فلسفه بهمثابه شیوه زندگیـ که معمار آن پییر آدو، فیلسوف فرانسوی استـ تدقیق شدهاست. کار آدو بر فلسفه باستانْ فهم فیلسوفان امروزی از آن دوره را بهچالشکشید. بهنظرمیرسد میتوان چنین خوانشی را در فلسفه جهان اسلام نیز در پرتو نگرش فیلسوفان مسلمان به سعادتْ بهخوبی دنبالکرد. بهاینمنظور با ارائه نگاه کلگرایانه از اندیشه ابنسینا نشاندادهایم که نگرش وجودی ابنسینا مطابق با نظام فلسفی اوست. بهنظرمیرسد چنین تبیینی در ایده آدو خوانش مفیدتری از ابنسینا بهدستمیدهد؛ ازاینرو برای دستیابی به این مهم، در این پژوهش تلاششدهاست مختصری از اهمیت پرسش چیستی فلسفه میان متفکران معاصر بیانشود و پس از آن تقریری از فلسفه بهمثابه شیوه زندگی ارائهگردد. در ادامه تلاششده تا با ایده مذکور و تحلیلی از لزوم پذیرش نظام کلگرایانه ابنسینا، مفهوم فلسفه در اندیشه ابنسینا بررسیگردد. | ||
Keywords | ||
فلسفه بهمثابه شیوه زندگی پییر آدو; ابنسینا; سلوک عقلی | ||
References | ||
آدامسون، پیتر (1402). فلسفه در جهان اسلام درآمدی بسیار کوتاه (زرین مناجاتی و حنیف امین بیدختی، مترجمان) (چاپ دوم). تهران: انتشارات شوند (نشر اثر اصلی 2015). ابنسینا، حسینبنعبدالله (1385). ترجمه و شرح الهیات نجات (سید یحیی یثربی، مترجم). قم: مؤسسة بوستان کتاب. ابنسینا، حسینبنعبدالله (1363). المبدأ و المعاد (عبدالله نورانی، بهتصحیح). تهران: مؤسسة مطالعات اسلامی دانشگاه مک گیل شعبة تهران با همکاری دانشگاه تهران. ابنسینا، حسینبنعبدالله (1383). رسالة نفس (موسی عمید، بهتصحیح). همدان: دانشگاه بوعلیسینا. ابنسینا، حسینبنعبدالله (1390). ترجمه و شرح اشارات و تنبیهات ابنسینا (طبیعیات، الهیات، عرفان و تصوف) (حسن ملکشاهی، بهتصحیح) (چاپ هفتم). تهران: سروش. اشتراوس، لئو، (1398). ضیافت افلاطون به نزد لئو اشتراوس (سث بنردینی، بهتصحیح)، (ایرج آذرفزا، مترجم).(چاپ دوم). تهران: انتشارات علمی و فرهنگی (نشر اثر اصلی 2001). افلاطون (1400). ضیافت (محمدابراهیم امین فرد، مترجم) (چاپ دهم). تهران: دیبا. اورگارد، سورن؛ گیلبرت، پل؛ و بروود، استیون (1397). درآمدی بر متافلسفه (مهدی رعنایی، مترجم). تهران: ترجمان علوم انسانی (نشر اثر اصلی2013). بدیو، آلن (1400). تفکر نامتناهی، حقیقت و بازگشت به فلسفه (صالح نجفی، مترجم). تهران: نشر نی (نشر اثر اصلی 2003). فارابی، محمدبنمحمد (1384). سعادت از نگاه فارابی، ترجمة دو کتاب تحصیل السعاده و کتاب التنبیه علی سبیل السعاده (علیاکبر جابری مقدم، مترجم). قم: دارالهدی. قاسمی نراقی، سمیه، و محقق داماد، سید مصطفی (1389). معنای نبوت نزد ابنسینا. دو فصلنامة علمی پژوهشی حکمت سینوی (مشکوه النور)، 14(43)، 106-124. کربن، هانری (1391). چشماندازهای فلسفی و معنوی: اسلام ایرانی (جلد اول) (انشالله رحمتی، مترجم). تهران: سوفیا (نشر اثر اصلی 1971). کندی، ابویوسف یعقوببناسحاق (1387). مجموعه رسائل فلسفی کندی، (سید محمود یوسف ثانی، مترجم). تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی. گوتاس، دیمیتری (1400). برنامة فلسفی ابنسینا (علیرضا محقق، مترجم). در مجموعه مقالات تفسیری و انتقادی ابنسینا (پیتر آدامسون، گردآوری). تهران: ترجمان علوم انسانی (نشر اثر اصلی2013). گوتاس، دیمیتری (1402). منطق علم کلام نزد ابنسینا (حامد قدیری، مترجم) در منطق ابنسینا، مجموعه مقالات تفسیری و انتقادی (محسن جوادی، بهکوشش). تهران: ترجمان علوم انسانی. ویتگنشتاین، لود ویک (1386) رسالة منطقیـ فلسفی (میر شمسالدین ادیب سلطانی، مترجم) (چاپ سوم). تهران: امیرکبیر (نشر اثر اصلی 1921). Aubry, Gwenarlle (2013). Philosophy as a Way of Life and Anti-Philosophy in Philosophy as a Way of Life, Ancient and Moderns, Essay in Honor of Pierre Hadot )M. Chase,S.Clark & M.Meghee,ed.).UK: Willy Blackwell. Foucault, Michel (2005). The Hermeneutics of The Subject, Lectures at the Collège de France 1981-1982, (Graham Burchell, Trans.). UK: Palgrave mcmillan. Gutas, Dimitri (1988). Avicenna and The Aristoelian Tradition. Introduction Philisophical works. Heiden, Newyork Copenhagen & koln:E.I.Brill. Gutas, Dimitri (2002). The Study of Arabic Philosophy in the Twentieth Century, An Essay on the Historiography of Arabic Philosophy, Oxfordshire: British Journal of Middle Eastern Studies, 29(1), 5-25. Hadot, Pierre (1995). Philosophy as a Way of Life: Spiritual Exercises from Socrates to Foucault (Michael Chase,Trans.). UK: Blackwell Oxford & USA: Cambridge. Hadot, Pierre (2002). What Is Ancient Philosophy?, (Michael Chase,Trans). USA:The Belknap Press Of Harvard University Press Hadot, Pierre (2020). The Selected Writings of Pierre Hadot The: Philosophy as Practice, (Matthew sharpe & Federico Testa,Trans). UK: Bloomsbury Academic Kekes, john (1980). The Nature of Philosophy ,UK: New Jersey :Rowman and Littlefield Totawa, Leaman, Oliver (1985). An Introduction To Medieval Islamic Philosophy, Cambridge: Cambridge University Press. Matilla, Janne (2011). Philosophy as a Path to Happiness, Attainment of Happiness in Arabic Peripatetic and Ismaili Philosophy, Finland: Helsinki University print. Sharpe, Matthew, & Ure, Michael (2021). Philosophy as a Way of Life, From Antiquity to Modernity, Bloomsbury Academic,UK&USA: Bloomsbury Publishing Plc. Williams, Bernard (2008). Philosophy as a Humanistic Discipline,ed A.W.Moore. USA: Princeton University Press ,Princeton and Oxford. Williamson, Timothy (2007). The Philosophy as a Philosophy. Oxford: Blackwell. | ||
Statistics Article View: 215 PDF Download: 198 |