
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 509 |
Number of Articles | 4,399 |
Article View | 8,255,746 |
PDF Download | 4,250,862 |
صحت سنجی وکالت معلق در طلاق | ||
فقه و حقوق خانواده | ||
Articles in Press, Accepted Manuscript, Available Online from 08 October 2024 | ||
Document Type: علمی - پژوهشی | ||
DOI: 10.30497/flj.2024.245218.1947 | ||
Authors | ||
سیدمحمدعرفان فرهانی* ; مهدی منتظر قائم | ||
گروه حقوق اسلامی، دانشکده حقوق قضائی، دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری، تهران، ایران | ||
Receive Date: 27 September 2023, Revise Date: 14 August 2024, Accept Date: 03 September 2024 | ||
Abstract | ||
چکیده یکی از تقسیمات کاربردی عقد و ایقاع، تقسیم به منجز و معلق است. عقد معلق به معنای عقدی است که ایجاد یا اثر آن متوقف بر امر دیگری خارج از عقد باشد. قصد طرفین در عقد معلق این است که عقد ایجاد شود ولی اثر آن موکول به رخداد امر دیگری در آینده باشد. در وکالت معلق در طلاق، زوج، زوجه را به عنوان وکیل در امر طلاق انتخاب می نماید لکن وکالت اثر اجرایی ندارد تا زمانی که معلق علیه مثل اعتیاد زوج به مواد مخدر محقق شود. این عقد وکالت معلق، ممکن است در قالب شرط نتیجه ضمن عقد نکاح یا به طور مستقل منعقد شود. در فقه امامیه اجماع بر اشتراط تنجیز در همه عقود و به طور خاص عقد وکالت و ایقاع طلاق وجود دارد. لکن بعضی از فقها در اشتراط تنجیز به استناد اجماع خدشه وارد کرده اند. دلایل عقلی دیگری نیز در اشتراط تنجیز در کتب فقهی ذکر شده که همه آنها قابل خدشه است. باتوجه به عمومات و اطلاقات ادله وجوب وفای به عقود و وقوع کثیرعقود معلق در بین مردم، باید عقد معلق را صحیح دانست. قانون مدنی نیز تنجیز در بعضی از عقود مثل ضمان و نکاح و ایقاعات را مثل طلاق صراحتا شرط دانسته است و در خصوص بعضی از عقود ساکت است. در رویه قضایی نیز وکالت معلق و به طور کلی عقد معلق پذیرفته شده است. راهکار حقوقی تصحیح وکالت معلق و به طور کلی عقد و ایقاع معلق، تفصیل بین تعلیق در انشا (ایجاد) عقد و تعلیق در مُنشَا ( اثر) عقد است. تعلیق در انشا عقلا محال است و تعلیق در منشا عقد و ایقاع صحیح است و در عالم خارج، واقع شده است و در روابط حقوقی مردم بسیار استفاده می شود. | ||
Keywords | ||
وکالت معلق; ایقاع معلق; فقه; طلاق; تنجیز; تعلیق در انشا; تعلیق در منشا | ||
References | ||
| ||
Statistics Article View: 199 |