
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 509 |
Number of Articles | 4,403 |
Article View | 8,265,566 |
PDF Download | 4,257,001 |
نقش رسانههای اجتماعی نوین بر بازنمایی دین نزد دختران نوجوان | ||
دین و ارتباطات (دانشگاه امام صادق/ نامه صادق) | ||
Articles in Press, Accepted Manuscript, Available Online from 05 October 2024 | ||
Document Type: علمی-پژوهشی | ||
DOI: 10.30497/rc.2024.245886.2032 | ||
Authors | ||
مریم امین1; کمال جوانمرد* 2; یعقوب شربتیان3 | ||
1دانشجوی دکتری جامعه شناسی ، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران. | ||
2استادیار گروه جامعه شناسی،واحد شهر قدس،دانشگاه آزاد اسلامی. تهران. ایران | ||
3استادیارگروه جامعه شناسی،واحد گرمسار،دانشگاه آزاد اسلامی،گرمسار.ایران | ||
Receive Date: 13 February 2024, Revise Date: 11 September 2024, Accept Date: 15 September 2024 | ||
Abstract | ||
دین، از معدود نهادهایی محسوب میگردد که طی دوران متمادی، بخش ارزشمندی از حیات بشری را شکل بخشیده و در نحوه و شکل زیست موجود انسانی اثر نهاده است. در حوزه فقه شیعه، دین را گروهی از عقاید، اخلاق، قواعد فقهی و حقوقی دانستهاند که از ناحیه خداوند به منظور هدایت و رستگاری انسان تعیین گردیده استهدف پژوهش حاضر، بررسی جامعهشناختی نقش رسانههای اجتماعی نوین بر بازنمایی دین نزد دختران 14 تا 18 سال شهر خرمآباد است. روش پژوهش حاضر، از نوع کیفی میباشد. جامعه آماری دربرگیرنده متخصصین و خبرگان دانشگاهی و نیز محققین مستقل در حوزه دین و رسانه دارای مدرک آکادمیک و مرتبط (بالغ بر 100 نفر) و نیز گروهی از دختران نوجوان و جوان خرمآبادی (بالغ بر 12000 نفر) بودند که به طور پیوسته از شبکههای اجتماعی به ویژه اینستاگرام استفاده مینمودند. حجم نمونه (30 نفر) به روش نمونهگیری هدفمند- قضاوتی برگزیده شد. نتایج این پژوهش در قالب نظریه دادهبنیاد نشان دادند که درنتیجه وجود برخی بسترها (8 مقوله)، اثرگذاری شرایط علی (18 مقوله) و شرایط مدخلهگر (3 مقوله)، رسانههای اجتماعی نوین بر بازنمایی دین در وجوه شناختی، پیامدی، اعتقادی، تجربی و مناسکی اثر نهاده و شرایط را برای نفی دین، بازاندیشی در دین، اخذ نگرش بازتابی، متکثر و نسبی به دین و دینداری خودمرجع فراهم میسازند. | ||
Keywords | ||
رسانههای اجتماعی نوین; بازنمایی دین; دختران نوجوان | ||
Statistics Article View: 274 |