
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 508 |
Number of Articles | 4,393 |
Article View | 8,248,535 |
PDF Download | 4,245,000 |
منطق جهاد ابتدایی در چهارچوب نظریه اعتباریات علامه طباطبایی | ||
نشریه «دانش سیاسی» | ||
Article 8, Volume 20, Issue 2 - Serial Number 40, July 1403, Pages 455-476 PDF (1.05 M) | ||
Document Type: علمی - پژوهشی (روابط بین الملل) | ||
DOI: 10.30497/pkn.2024.245317.3114 | ||
Authors | ||
مجتبی عبدخدائی1; وحید اخوت* 2 | ||
1دانشیار روابط بینالملل، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، جمهوری اسلامی ایران. | ||
2دانش آموخته کارشناسی ارشد روابط بینالملل، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، جمهوری اسلامی ایران . | ||
Receive Date: 23 October 2023, Revise Date: 28 February 2024, Accept Date: 29 February 2024 | ||
Abstract | ||
با توجه به جایگاه کلیدی جنگ و صلح در روابط بین الملل و شریعت اسلامی، ارائه تقریری روزآمد از جهاد میتواند زمینه را برای فهم آن در روابط بینالملل فراهم کرده و مباحثه بینرشتهای را گسترش دهد. لازمه این موضوع بررسی امکان ارائه یک خوانش عقلایی از جهاد ابتدایی است. ازاینرو به بررسی این پرسش میپردازیم: منطق جهاد ابتدایی از منظر واقعگرایی اسلامی چگونه قابل تبیین است؟ برای این منظور از نظریه اعتباریات علامه طباطبایی کمک گرفته شده است. بر پایه این نظریه، اعتبار «ریاست» و «استخدام» دو عنوان از اعتبارات عقلایی بوده و از لوازم این دو اعتبار، آن است که هر اقتداری، امور متعارض با هویت وجودی خود را در دایره قدرت خویش نفی میکند. بر این اساس اقتدار اسلامی، در دایره قدرت خویش، بقای امور متعارض با هویت توحیدی خود، یعنی شرک و کفر را نفی میکند. برای این مهم بر اساس بررسی مراحل تولد، تثبیت و توسعه قدرت سیاسی نوپدید، تبیینی عقلایی از منطق جهاد ابتدایی و دفاعی ارائه میدهیم. دستاورد نوشتار حاضر دلالت بر آن دارد که بر اساس نظریه اعتباریات علامه (استخدام و ریاست)، جهاد ابتدایی از حیث منطقی، کاملاً عقلائی میباشد؛ چراکه اینگونه از جهاد مبتنی بر استخدام متقابل و کاربست هوشمند قدرت است که در آن نفع بازیگر مقابل و همراهی فکری او مدنظر بوده و رعایت شود. | ||
Keywords | ||
استخدام; جهاد ابتدایی; ریاست; سیدمحمدحسین طباطبایی; واقعگرایی فلسفی; نظریه اعتباریات | ||
References | ||
آتشی، زهرا؛ سلمانپور، محمدجواد و بنیانی، محمدجواد (1398). «بررسی تأثیر نظریه اعتباریات علامه طباطبایی»، همایش ملی اندیشههای فلسفی کلامی علامه طباطبایی، بیرجند، به آدرس: https://civilica.com/doc/1135626
خانی، محمدحسن (1385). «بررسی تطبیقی مبانی حقوق بشردوستانه در اسلام و مسیحیت»، دانش سیاسی. 2(2)، 103-118.
داوری اردکانی، رضا و شاکری، سیدرضا (1388). «امنیت سیاسی در اندیشۀ امام خمینی(ره)»، دانش سیاسی. 5(2)، 69-86.
راغب اصفهانی، حسین بن محمد (1412). مفردات ألفاظ القرآن. بیروت: دار القلم.
رشیدپور، علی؛ اسماعیلی، رضا و گلناری عباسی، محمد (1394). «تحلیل جنگ نرم اعتقادی، بر مبنای آموزههای قرآن کریم»، دانش سیاسی. 11 (2)، 75-94.
فخلعی، محمدتقی (1386). «تأملی درباره جهاد ابتدایی دعوت»، فصلنامه فقه و اصول. 3 (39)، 161-190.
لاریجانی، صادق (1384). «استدلال در اعتباریات»، پژوهشهای فلسفی-کلامی. 24، 4-30.
طباطبایی، سیدمحمدحسین(1390). اصول فلسفه و روش رئالیسم (5 ج). (مرتضی مطهری، شارح). تهران: صدرا.
طباطبایی، سیدمحمدحسین (1417ق). المیزان فی تفسیر القرآن. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
طباطبایی، سیدمحمدحسین (1428ق). مجموعة رسائل العلامة الطباطبایی. قم: مکتبة فدک لإحیاء التراث.
مروارید، محمد و الهی خراسانی، مجتبی (1399). «ارزیابی نظریه جهاد دعوت با سنجه فعل پیامبر اکرم (ص)»، فقه و اصول. 122، 147-168.
ملایی، رضا و سوزنچی، حسین (1398). «چیستی اعتباریات اجتماعی از دیدگاه علامه طباطبایی و لوازم روششناختی آن در حوزه علوم اجتماعی»، حکمت اسلامی. 1 (20)، 101-115.
مشکینى، على (1428ق). مصطلحات الفقه. قم: دارالحدیث.
مطرزی، ناصر بن عبد السید (بیتا). المغرب فی ترتیب المعرب، بیجا: دارالکتب العربی.
ورعی، سیدجواد (1386). «مبانی فقهی جهاد ابتدایی»، حکومت اسلامی. 43، 16-64.
هوشنگی، حسین (1389). «نقش مدرنیته در توسعه بنیادگرایی در جهان اسلام»، دانش سیاسی. 6(1)، 181-210. | ||
Statistics Article View: 249 PDF Download: 224 |