
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 508 |
Number of Articles | 4,393 |
Article View | 8,248,489 |
PDF Download | 4,244,941 |
جایگاه رویکرد پدیدارشناختی در فهم تجربه دینی در تعلیم و تربیت | ||
پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت) | ||
Article 4, Volume 22, Issue 1 - Serial Number 43, March 1403, Pages 43-58 PDF (955.29 K) | ||
Document Type: پژوهشی | ||
DOI: 10.30497/prr.2024.244438.1827 | ||
Authors | ||
ندا محجل* 1; محمد اصغری2 | ||
1پژوهشگر پسادکتری، دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
2استاد گروه فلسفه، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
Receive Date: 21 April 2023, Revise Date: 31 May 2023, Accept Date: 17 June 2023 | ||
Abstract | ||
در این مقاله کوشیدهایم نشان دهیم که رویکرد پدیدارشناختی میتواند روشی مناسب برای تحلیل تجربه دینی در حیطه تعلیم و تربیت باشد. برای نشان دادن این امر استدلال کردهایم که روش پدیدارشناختی به مثابه روش توصیفی از منظر اولشخص این امکان را میدهد که فرد مستقیماً تجربه زیسته خود را توصیف و تحلیل کند و تحلیلگر نیز با این تجربه زیسته او میتواند به تحلیل معنای تجربه او دست زند و فرد از معنای تجربه دینی خودش شناخت و معرفت لازم را کسب کند. بنابراین در قسمت اول این مقاله به برخی ویژگیهای مهم روش پدیدارشناختی اشاره کردهایم. همچنین در این مقاله نشان دادهایم که رویکرد کلگرایانه این امکان را برای پژوهشگر پدیدارشناس فراهم میسازد تا بتواند فرد مورد نظر -یعنی متربی یا دانشآموز- را مبتنی بر تجربه دینی او از زوایای مختلف در معرض توصیف و تحلیل پدیدارشناختی قرار دهد. افزون بر این دو نکته مهم، به این مطلب نیز پرداخته شده است که اتخاذ رویکرد پدیدارشناختی در تحلیل تجربه دینی در تعلیم و تربیت امکان گشودگی فکر برای پژوهشگر را فراهم میکند تا بدون تعصب و پیشداوری بتواند درباره باورهای مختلف دینی پژوهش کند، بدون آن که درباره درست و نادرست بودن آنها قضاوت کند. این موضوع میتواند یکی از نقاط قوت چنین پژوهشهایی باشد که در زمینه تعلیم و تربیت دینی به فرد پژوهشگر و افراد مورد پژوهش این امکان را میدهد که بتوانند بدون تعصب و پیشداوری تجربههای زیسته دینیشان را در حیطه تعلیم و تربیت به اشتراک بگذارند. | ||
Keywords | ||
رویکرد پدیدارشناختی; تجربه دینی; تعلیم و تربیت; دین; تجربه زیسته | ||
References | ||
اصغری، محمد. 1401. درآمدی بر فلسفههای معاصر غرب. تهران: انتشارت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
شریعتمداری، علی. 1385. اصول و فلسفه تعلیم و تربیت. تهران: امیر کبیر.
باقری، خسرو. 1390. رویکردها و روشهای پژوهش در فلسفه تعلیم و تربیت. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
اتو، رودلف. 1380. مفهوم امر قدسی. ترجمه همایون همتی. تهران: موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
شریفزاده، حکیمه السادات، خسرو باقری، و هادی امیری کاربندی. 1392. «بررسی ماهیت تجربه دینی از دیدگاه آلستون و کاربرد آن در تعلیم و تربیت». فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 48.
محجل، ندا و محمد اصغری. 1402. « ساختارشکنی تعلیم و تربیت دینی در عصر پستمدرن». مجله پژوهش های فلسفی، 43: 199-210.
محمدرضایی، محمد. 1381. «نگاهی به تجربه دینی». قبسات، 26.
رشیدیان، عبدالکریم. 1384. هوسرل در متن آثارش. تهران: نشر نی.
مگی، برایان. 1372. فلاسفۀ بزرگ. ترجمۀ عزتالله فولادوند. تهران: خوارزمی.
عبادی، احمد. 1395. «تجربه دینی و گوهرانگاریِ آن از منظر غزالی و ویلیام جیمز». الهیات تطبیقی، 15: 109-126.
Henriksson, Carina, Norm Friesen, and Tone Saevi (eds.) 2012. Hermeneutic Phenomenology in Education Method and Practice. Sense Publishers. Hick, John. 2002. An Autobiography. Oxford, England: Oneworld Publications. Keast, John. 2007. Religious Diversity and Intercultural Education: A Reference Book for Schools. Council of Europe. Merleau-Ponty, Maurice. 2002 [1965]. Phenomenology of Perception. Translated by Colin Smith. Routledge & Kegan Paul. Van Manen, M. 1997. Researching Lived Experience: Human Science for an Action Sensitive Pedagogy. Albany, NY: SUNY Press: Althouse Press. (Original work published in 1990). | ||
Statistics Article View: 336 PDF Download: 334 |