
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 513 |
Number of Articles | 4,444 |
Article View | 8,509,640 |
PDF Download | 4,507,257 |
مفهومکاوی و مرزشناسی «تربیت انقلابی» | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
Volume 12, Issue 25, April 1403, Pages 55-77 PDF (507.47 K) | ||
Document Type: علمی - پژوهشی | ||
DOI: 10.30497/esi.2024.245953.1751 | ||
Author | ||
سید نقی موسوی* | ||
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران. | ||
Receive Date: 03 March 2024, Revise Date: 10 April 2024, Accept Date: 22 April 2024 | ||
Abstract | ||
در میان جمعیتهای وفادار به انقلاب اسلامی ایران سبکهای تربیتی متعددی دیده میشود که وجه اشتراک آنها در الگویی از تربیت مبتنی بر انقلاب اسلامی است که به «تربیت انقلابی» موسوم است. نوشتار حاضر درصدد است با روش تحلیل مفهومی به مفهومشناسی و مرزشناسی این نوع تربیت بپردازد. برای این منظور ابتدا گونهها و معانی تربیت انقلابی صورتبندی شد و درادامه باهدف ارائه تعریفی هنجاری از «تربیت انقلابی» و «انسان انقلابی»، عناصر معنایی «انقلابیگری» مورد تحلیل قرار گرفت. سپس مرز مفهومی تربیت انقلابی با مفاهیم مشابه در گفتمان خودی یعنی تربیت مهدوی، تربیت جهادی، تربیت بسیجی و نیز گفتمانهای رقیب مرزشناسی شد. پس از بررسیها و تحلیل معانی و اقسام تربیت انقلابی و نیز بررسی عناصر معنایی آن در گفتمان انقلاب اسلامی، در تعریف تربیت انقلابی، بر فرایند یاریرسانی به متربی برای مبارزه عدالتخواهانه و عقلانی با حاکمیت غیرالهی و پذیرش و التزام به ربوبیت تشریعی الهی همراه با تأیید، مشارکت، نظارت و انتقاد در حکومت اسلامی تأکید شد. همچنین مفهوم تربیت انقلابی در گفتمانهای دیگر مانند پستمدرن، نومارکسیستی و رویکردهای انتقادی با این مفهوم در گفتمان انقلاب اسلامی، بهلحاظ زیربنایی و روبنایی تمایز دارد. | ||
Keywords | ||
تربیت اسلامی; تربیت مهدوی; تربیت سیاسی; تربیت جهادی; تربیت بسیجی; تربیت انقلابی | ||
References | ||
قرآن کریم
اعرافی، علیرضا و موسوی، سیدنقی (1391)، تعریف تربیت و تطبیق آن بر حرکت فلسفی، تربیت اسلامی. شماره 14، صص 7-28.
الیاس، جان (1385). فلسفه تعلیم و تربیت قدیم و معاصر. ترجمه عبدالرضا ضرابی. قم: مؤسسه امام خمینی.
اوزمن، هوراد و کراور، سموئل ام (1387). مبانی فلسفی تعلیم و تربیت. ترجمه گروه علوم تربیتی. قم: مؤسسه امام خمینی.
ایلیچ، ایوان (1387). مدرسهزدایی از جامعه. ترجمه الهه ضرغام. تهران: رشد.
باقری، خسرو؛ سجادیه، نرگس و توسلی، طیبه (1389). رویکردها و روشهای پژوهش در فلسفه تعلیموتربیت. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
برزینکا، ولفگانگ (1376). فلسفه تعلیموتربیت، در: فلسفه تعلیموتربیت معاصر. ترجمه خسرو باقری و محمد عطاران. تهران: محراب قلم.
راغب اصفهانی، حسین (1412). مفردات الفاظ القرآن. بیروت: دارالقلم.
زرشناس، شهریار (1383). واژهنامه فرهنگی سیاسی. تهران: کتاب صبح.
ژوزف، پاملا بلوتین و دیگران (1396). فرهنگهای برنامه درسی. ترجمه محمد مهرمحمدی و دیگران. تهران: سمت.
خامنهای، سیدعلی (1390). بیانات در بیستودومین سالگرد امام خمینی، 14/4/1390. دسترسی در https://khl.ink/f/12595
خمینی، روحالله (بیتا- الف). صحیفه، جلد 19. در: نرمافزار مجموعه آثار امام خمینی. مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی.
خمینی، روحالله (بیتا-ب). ولایت فقیه. در: نرمافزار مجموعه آثار امام خمینی. مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی.
خمینی، روحالله (بیتا- ج). صحیفه، جلد 7. در: نرمافزار مجموعه آثار امام خمینی. مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی.
علاقبند، علی (1384). جامعهشناسی آموزشوپرورش. تهران: روان.
علیدوست، ابوالقاسم (1397). فقه و عقل. قم: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
علیپور، فاطمه و محمودی، اعظم (1402). تحلیل محتوای کتابهای عربی دوره متوسطه دوم رشته انسانی براساس مؤلفههای تربیت انقلابی با تأکید بر محتوای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی. علوم تربیتی از دیدگاه اسلام. شماره 21. صص 35-57.
علمالهدی، جمیله (1391). نظریه اسلامی تعلیموتربیت (مبانی آموزش رسمی). تهران: دانشگاه امام صادق.
گوتک، جرالد. ال (1387). مکاتب فلسفی و آراء تربیتی. ترجمه محمدجعفر پاکسرشت. تهران: سمت.
محمدی، منوچهر (1381). انقلاب اسلامی زمینهها و پیامدها. قم: دفتر نشر معارف.
نلر، جی. اف. (1391). آشنایی با فلسفه آموزشوپرورش. ترجمه فریدون بازرگان، تهران: سمت.
Peters, R.S. (1996). Ethics and Education, London: Allen & Unwin. | ||
Statistics Article View: 488 PDF Download: 338 |