
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 508 |
Number of Articles | 4,391 |
Article View | 8,238,478 |
PDF Download | 4,229,368 |
مقایسه دیدگاه ابنسینا و اپیکوریان درخصوص رابطه لذت و سعادت | ||
حکمت سینوی (مشکوه النور) | ||
Volume 28, Issue 71, January 1403, Pages 277-299 PDF (554.98 K) | ||
Document Type: علمی ـ پژوهشی | ||
DOI: 10.30497/ap.2024.245868.1663 | ||
Authors | ||
مریم افشار1; محمد رعایت جهرمی* 2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد گروه فلسفه، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران. | ||
2دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران . | ||
Receive Date: 06 February 2024, Revise Date: 23 April 2024, Accept Date: 24 April 2024 | ||
Abstract | ||
مسئله پژوهش در این مقاله تبیین جایگاه لذت و سعادت و نسبت آنها نزد ابنسینا و اپیکور و بررسی تطبیقی مفاهیم مذکور در سنت فکری دو متفکر است. در پیگیری این مقصود برمبنای روش توصیفیـ تحلیلی و استفاده از منابع کتابخانهای، با محوریت لذت برتر و تعبیر کلیدیِ «درمان چهاربخشی»، رهیافت اپیکوریان به لذت و سعادت تبیینشده و ابعاد گوناگون لذتگرایی و اصالت حس نزد آنها تشریحشدهاست. درواقع اپیکوریان اهداف اصلی نظریهی اخلاقی را توصیف ماهیت سعادت و ترسیم روشهایی میدانند که شخص از طریق آنها به سعادت دستمییابد. همچنین لذت برتر و انواع سعادت در سنت سینوی باتکیهبر فرجامگرایی ابنسینا و تمرکز بر مفهوم ادراک، تشریحشدهاست. ابنسینا بحث سعادت را با مقولهی انواع لذت گرهزدهاست. درنهایت ازآنجاییکه اپیکور و ابنسینا برمبنای جهانبینی متفاوت، مفهوم منحصربهفرد خود را از لذت و سعادت ارائهدادهاند، تحلیل تطبیقی برمبنای فضیلتمحوری، ادراک و... صورتبندی شدهاست؛ چرا که یکی از جنبههای مهم فلسفهی اپیکور و ابنسینا، نقش محوری اخلاق و فضیلت در جستوجوی سعادت بودهاست. نوشتار حاضر برمبنای نکات مذکور، مقایسه دیدگاه اپیکوریان و ابنسینا را دنبالکردهاست. | ||
Keywords | ||
سعادت; لذت; اخلاق; ابنسینا; اپیکور | ||
References | ||
ابنسینا، حسینبنعبدالله (1363). اشارات و تنبیهات (حسن ملکشاهی، مترجم و شارح). تهران: سروش. ابنسینا، حسینبنعبدالله (1363). المبدأ و المعاد (ب) (عبدالله نورانی، بهکوشش). تهران: دانشگاه تهران. ابنسینا، حسینبنعبدالله (1376). الشفاء (الإلهیات). (حسن حسنزادة آملی، بهکوشش). قم: تبلیغات اسلامی. ابنسینا، حسینبنعبدالله (1377). نجات. (سید یحیی یثربی، مترجم). تهران: فکر روز. ابنسینا، حسینبنعبدالله (1400). «رساله فی السعاده»: رسائل الشیخ الرئیس. قم: بیدار. ارسطو (1381). اخلاق نیکوماخوس (سید ابوالقاسم پورحسینی، مترجم). تهران: دانشگاه تهران. افلاطون (1380). دورة آثار افلاطون (جلد ۳) (محمدحسن لطفی، مترجم). تهران: خوارزمی. افلاطون (1382). پنج رساله (محمود صناعی، مترجم). تهران: هرمس. خادمی، عینالله (1389). سعادت ازنظر ابنسینا. مجلة علمی فلسفهی دین. 7(5)، 113-139. دورتیه، ژان فرانسوا (1382). علوم انسانی گسترة شناختها (مرتضی کتبی، جلال الدین رفیعفر، و ناصر فکوهی، مترجم). تهران: نی. راسل، برتراند (1373). تاریخ فلسفة غرب (نجف دریابندری، مترجم). تهران: پرواز. صلیبا، جمیل (1393). از افلاطون تا ابنسینا (فریدالدین رادمهر، مترجم) تهران: مرکز. طوسی، نصیرالدین (1413). شرح الإشارات و التنبیهات (دکتر سلیمان دنیا، بهکوشش). بیروت: مؤسسه النعمان. غزالی، ابوحامد (1389). کیمیای سعادت (بهاءالدین خرّمشاهی، بهمقدمه). تهران: نگاه. فارابی، ابونصر (1381). احصاء العلوم (حسین خدیو جم، مترجم). تهران: علمی و فرهنگی. کانت، ایمانوئل (1394). بنیاد مابعدالطبیعهی اخلاق (حمید عنایت و علی قیصری، مترجم). تهران: خوارزمی. گنجیپور، سیده زهرا؛ براتی، فرجالله؛ و امانی، میثم (1400). رابطة لذت و سعادت از دیدگاه ابنسینا و ملاصدرا. مجله پژوهشهای فلسفی. 15(35)، 268-292. لاهیجی، عبدالرزاق (1428). شوارق الالهام فی شرح تجرید الکلام (اکبر اسد علیزاده، بهکوشش). قم: مؤسسه امام صادق (ع). مطهری، مرتضی (1372). مجموعة آثار (جلد ۷). تهران: صدرا. مفتونی، نادیا (1391). بررسی تطبیقی همهعاشقانگاری نزد ابنسینا و شیخ اشراق. حکمت سینوی (مشکوه النور). 16(48)، 21-37. نوسبام، مارتا (1387). ارسطو (عزتالله فولادوند، مترجم). تهران: طرح نو. وارن، جیمز (1396). مواجهه با مرگ: اپیکور و منتقدانش (محمدعمار مفید، مترجم). تهران: مولی. Composta, D. (2008). History of Ancient Philosophy. Bangalore: Theological Publications. Duncan, G. (2005). “what do we mean by “Happiness”? The relevance of subjective well-being to social policy.” Social Policy Journal of New Zealand. 25, 16_31. Epicurus (1998). Epicurus, “Letter to Menoeceus” and “Leading Doctrines” Epicurus. David E. Cooper (Ed). Oxford: Blackwell Publishers. Epicurus (2019). On Happiness. London: Arcturus Publishing Limited. Hutchinson, D. S. (1994). Introduction, Epicurus, The Epicurus Reader, selected writings and testimonia. Indianapolis: Hackett. Lillie, W. (1964). An Introduction to Ethics. London: Methuen. Long, A, A. (1974). Hellenistic Philosophy: Stoics Epicureans Sceptics. Great Britain: Charles Scribner's Sons. Masih, Y. (2017). A Critical History of Western Philosophy. Delhi: Motilal Banarasidass. Omoregbe, J. (2006). Ethics: a systematic and historical study. Lagos: Joja Publishers Rouzati, N. (2020). “Divine Love as the Reason for Creation in Islam—An Exploration of Nursi’s Epistles of Light.” Religions. 11(12), 667. Stace, W. (2008). A Critical History of Greek Philosophy. Chennai: Macmillan India Limited. | ||
Statistics Article View: 1,129 PDF Download: 341 |