
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 508 |
Number of Articles | 4,391 |
Article View | 8,238,371 |
PDF Download | 4,229,209 |
واکاوی ابعاد و مولفه های سازمان مربیگرا در دانشگاه ها با روش تحلیل مضمون | ||
اندیشه مدیریت راهبردی | ||
Article 5, Volume 17, Issue 1 - Serial Number 35, January 1402, Pages 111-142 PDF (583.75 K) | ||
Document Type: مقاله علمی-پژوهشی | ||
DOI: 10.30497/smt.2023.244541.3466 | ||
Authors | ||
سعیده گل پرور1; یوسف محمدی مقدم* 2; بیژن عبدالهی3 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران. ایران. | ||
2استاد گروه مدیریت راهبردی، دانشکده علوم و فنون اداری و پشتیبانی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران. | ||
3دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
Receive Date: 15 May 2023, Revise Date: 13 August 2023, Accept Date: 20 August 2023 | ||
Abstract | ||
سازمان مربی گرا یکی از پارادایم های جدید در حوزه توسعه سازمانی است که از مربیگری در جهت تحقق استعدادها و مدیریت دانش سازمانی بهره می گیرد. پژوهش حاضر با هدف واکاوی ابعاد و مولفه های سازمان مربیگرا در دانشگاه ها انجام پذیرفت. این پژوهش در زمره پژوهش های کیفی و در پارادایم قیاسی است که از حیث هدف کاربردی می باشد. جامعه آماری این پژوهش خبرگان در حوزه مربیگری شامل اساتید و مدیران دانشگاه های شهر تهران می باشند. 25 نفر نمونه موردنظر به روش هدفمند و تکنیک گلوله برفی انتخاب شده اند. ابزار گردآوری داده ها مصاحبه می باشد. داده ها به روش تحلیل مضمون و با استفاده از نرم افزار اطلس ATLAS.TI تحلیل شده اند. نتایج حاصل از پژوهش، سه بعد شامل ویژگی های مربیان، ویژگی های متربیان و ویژگی های سازمانی را شناسایی نمود. با توجه به نتایج پژوهش حاضر، پیشنهاد می شود در جهت استقرار مؤثر سازمان مربیگرا در دانشگاه ها به مولفه ها و شاخص های سه بعد مذکور پرداخته شود تا با آموزش اصول و مهارت های مربیگری به مدیران، زمینه آمادگی و پذیرش متربیان جهت سازگاری با تغییرات فراهم شود؛ در این راستا لازم است با تغییر در استراتژی های مدیریتی، بکارگیری ساختار سازمانی منعطف با سلسله مراتب اندک، نهادینه کردن فرهنگ حامی مشارکت، یادگیری و خلاقیت و استفاده از فناوری های الکترونیک اطلاعات و ارتباطات به روز، بستر موردنیاز جهت بدل شدن دانشگاه ها به سازمان مربیگرا را مهیا نمود. | ||
Keywords | ||
مربیگری; سازمان مربیگرا; دانشگاه; تحلیل مضمون | ||
References | ||
آذر، مرسا؛ کریمی، فریبا و نادی، محمدعلی (1400). ساخت و اعتباریابی ابزار سنجش مربیگری سازمانی برای مدیران دانشگاه آزاد اسلامی ایران. جامعهشناسی آموزش و پرورش. 14 (2). 52-62.
الوانی، سیدمهدی و خدامی، عبدالصمد (1396). مربیگری رویکردی اثربخش در مدیریت منابع انسانی. تهران: جهاد دانشگاهی.
چناری، زهره؛ رضاییزاده، مرتضی؛ محمدی الیاسی، قنبر و بندعلی، بهار (1399). شناسایی و تبیین راهحلهای ارتقای فرآیند مربیگری سازمانی. فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی. 12 (45). 177-200.
رشیدی، زهرا (1397). تحلیل وضعیت کیفیت آموزشی در دانشگاههای ایران و ارائه راهکارهایی برای بهبود آن. تهران: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی، مجموعه گزارشهای تخصصی آموزش عالی، شماره 6. قابل بازیابی در https://irphe.ac.ir/files/site1/files/Book/8_Books/6.pdf
سرلک، محمدعلی (1390). چهرههای نوظهور سازمان در قرن بیستویکم (تئوریها، کاربردها و چالشها). (جلد1). تهران: نشر مرجع دانش.
شکری، نرجس؛ مؤمنی، ماندان و تکلو، الهام (1397). تأثیر زیرساختهای فناوری اطلاعات بر نوآوری و عملکرد سازمان مورد مطالعه: بانک قوامین. اولین کنفرانس بینالمللی مطالعات بینرشتهای در مدیریت و مهندسی، دانشگاه تهران. (شماره 76077/16) قابل بازیابی در:
صدری، عباس (1397). استقرار مدیریت دانش در دانشگاههای ایران. پژوهش در نظامهای آموزشی. 12 (43). 41-63.
عابدیجعفری، حسن؛ تسلیمی، محمدسعید؛ فقیهی، ابوالحسن و شیخزاده، محمد (1390). تحلیل مضمون و شبکه مضامین؛ روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود. دوفصلنامه اندیشه مدیریت راهبردی (اندیشه مدیریت). 5 (10). 151-198.
غلامی، فرشاد و محبی، سراجالدین (1400). بررسی نقش واسطهای مزیت رقابتی در رابطه بین جهتگیریهای راهبردی و عملکرد کارکنان دانشگاه. مطالعات مدیریت و کارآفرینی. 7 (2). 185-186.
قارلقی، سجاد؛ خراسانی، اباصلت؛ شمس، غلامرضا و قلیچلی، بهروز (1400). طراحی و تبیین الگوی صلاحیتهای حرفهای مربیگری اجرایی برای آموزش و توسعه مدیران و رهبران سازمانها. دو فصلنامه اندیشه مدیریت راهبردی (اندیشه مدیریت). 15 (30). 271-308.
ولیان، حسن؛ کوشکی جهرمی، علیرضا و بودلانی، حسن (1396). طراحی مدل قابلیتهای فناوری اطلاعات در سازمانهای دولتی. فصلنامه مطالعات مدیریت فناوری اطلاعات. 5 (20). 40-50.
Agarwal, R.; Angset, C. M., & Magni. M. (2009). The Performance Effects of Coaching: A Multi-Level Analysis Using Hierarchical Linear Modeling. International Journal of Human Resource Management. 20 (10). 2110-2134.
Ashley-Timms, L. (2012). Return On Investment Guaranteed: Effecting Transformation and Sustaining Change with Coaching. Industrial and Commercial Training. 44 (3). 159–163.
Athanasopoulou, A., & Dopson, S. (2018). A Systematic Review of Executive Coaching Outcomes: Is It the Journey of the Destination That Matters the Most? The Leadership Quarterly. 29 (1). 70-88.
Behery, M., & Al-Nasser, A. (2016). Examining the Impact of Leadership Style and coaching on Employees’ Commitment and Trust: Mediation Effect of Bullying and Job Alienation. International Journal of Organizational Analysis. 24 (2). 291-314.
Boysen, S., Cherry, M., Amerie, W., & Takagawa, M. (2018). Organizational Coaching Outcomes: A Comparison of a Practitioner Survey and Key Findings from the Literature. International Journal of Evidence Based Coaching and Mentoring. 16 (1). 159-166.
Bozer, G., Sarros, J. C., & Santora, J. C. (2014). Academic Background and Credibility in Executive Coaching Effectiveness. Personnel Review. 43 (6). 881-896.
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using Thematic Analysis in Psychology. Qualitative research in psychology. 3 (2). 77-101.
Caleb, K., Mehmet, D., Geoffrey, W., & Fang Lee, C. (2021). Human resource management in the context of high uncertainties. The International Journal of Human Resource Management. 32 (17). 3569-3599.
Capellari, M., Kubo, E. K. M., Vieira, A. M., & Oliva, E.C. (2022). Executive Coaching: Expectation and Perceptions from Executives at Companies in the Great Place to Work. Revisra Gestao And Planejamento. 23 (7393). 19-36. https://revistas.unifacs.br/index.php/rgb
Caporale-Berkowitz, N., & Friedman, S. D. (2018, October 12). How Peer Coaching Can Make Work Less Lonely. Harvard Business Review. Available From.
Carpes, A. M., Mazzard, R., Rizzatti, A. B., Soares, S. S., Silva, A. C. C., & Rodrigues, V. (2017). The Coaching Leadership in the Media. International Journal of Professional Business Review. 2 (2). 36-41.
Carter, A., Blackman, A., Hicks, B., Williams, M., & Hay, R. (2017). Perspectives on Effective Coaching by Those Who Have Been Coached. International Journal of Training and Development. 21 (2). 73-91.
Chen, C., Hewitt, P.L., Flett, G.L. & Roxborough, H.M. (2019). Multidimensional perfectionism and borderline personality organization in emerging adults: A two-wave longitudinal study. Personality and Individual Differences. 146 (1). 143-148. https://psycnet.apa.org/doi/10.1016/j.paid.2019.04.011
Crane, T. G. (2007). The Heart of Coaching: Using Transformation Coaching to Create a High - Performance Culture (Third ed). San Diego: FTA Press.
Dong, Y., Dong, H., Yaun, Y., & Jiang, J. (2022). Role of Peer Coaching in Transmitting the Benefits of Leader Coaching. Frontiers in Psychology, 12(679370), 1-14. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.679370
Ellinger, A. D., Ellinger, A. E., Bachrach, D. G., Wang, Y. L., & Elmadag Bas, A. B. (2011). Organizational Investments in Social Capital, Managerial Coaching, and Employee Work-Related Performance. Management Learning. 42 (1). 67–85.
Grant, A. M. (2017). The third generation of workplace coaching: creating a culture of quality conversations. Coaching: An International Journal of Theory, Research and Practice. 10 (1). 37-53.
Hayes, S., & Burkett, J. R. (2020). Almost a Principal: Coaching and Training Assistant Principals for the Next Level of Leadership. Journal of School Leadership. 31 (6). 1-24.
Hui, R. T., Sue-Chan, C., & Wood, R. E. (2019). Performing Versus Adapting: How Leader’s Coaching Style Matters in Hong Kong. The International Journal of Human Resource Management. 30 (1). 78-98.
Hunt, J. M., & Weintraub, J. R. (2006). The Coaching Organization: A Strategy for Developing Leaders. Newbury Park: Sage Publications.
Hunt, J. M., & Weintraub, J. R. (2010). 2nd Ed. The Coaching Manager: Developing Top Talent in Business. Newbury Park: Sage Publications.
Ihl, A., Strunk, K., & Fiedler, M. (2020). Interpretations of Mindfulness Practices in Organizations: A Multilevel Analysis of Interpretations on an Organizational, Group, and Individual Level. Organization. 29 (6). 1099-1132.
Kalkavan, S., & Katrinli, A. (2014). The Effects of Managerial Coaching Behaviors on the Employees' Perception of Job Satisfaction, Organizational Commitment, and Job Performance: Case Study on Insurance Industry in Turkey. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 150 (5). 1137–1147.
Katelnikov, V. (2010). Coaching Organization, Unlocking the Full Potential of Our People, Your Organizational and Our Self. Retrieved From https://www.1000ventures.com/business_guide/im_coaching_org.html
Kim, M., & Beehr, T. A. (2018). Organization-Based Self-Esteem and Meaningful Work Mediate Effects of Empowering Leadership on Employee Behaviors and Well-Being. Journal of Leadership & Organizational Studies. 22 (4). 385-398.
Kim, S. (2014). Assessing the Influence of Managerial Coaching on Employee Outcomes. Human Resource Development Quarterly. 25 (1). 59–85.
King, N., & Horrocks, C. (2010). Interviews in Qualitative Research. London: Sage.
Kozhushchenko, V. (2020). Trusted Friendships, Improved Performance and Organizational Success: The Case for Implementing Peer Coaching in the Workplace (MA Thesis). Available From Scholarly Commons: https://repository.upenn.edu/od_theses_msod/133
Lawrence, P. (2017). Managerial Coaching a Literature Review. International Journal of Evidence Based Coaching and Mentoring. 15 (2). 43-65.
Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalist Inquiry. Beverly Hills: Sage.
Liu, W., & Xiang, S. (2020). The Effect of leaders’ Coaching Behaviors on Employee Learning Orientation: A Regulatory Focus Perspective. Frontiers in Psychology. 11 (543282). 1-15. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.543282
Maltbia, T.E., Marsick, V.J. & Ghosh, R. (2014). Executive and Organizational Coaching: A Review of Insights Drawn from Literature to Inform HRD Practice. Advances in Developing Human Resources. 16 (2). 161-183.
Markovic, J., McAtavey, J.M., & Fischweicher, P. (2014). An Integrative Trust Model in the Coaching Context. American Journal of Management; west Palm Beach. 14 (1). 102-110.
Maseko, B.M., Van Wyk, R., & Odendaal, A. (2019). Team Coaching in the Workplace: Critical Success Factors for Implementation. SA Journal of Human Resource Management. 17 (3). 1-11.
Mathew, P., & Hakro, A. N. (2022). Academic Paper Coaching in a Higher Education Institution in the Middle East: Reflections on the Obstacles and the Way Forward. International Journal of Evidence Based Coaching and Mentoring. 20 (1). 66-82.
McCarthy, G., & Ahrens, J. (2011). Challenges of the Coaching Manager. 25th Annual Australia New Zealand Academy of Management Conference. New Zealand: Anzam, 1-15.
McCarthy, G., & Milner, J. (2013). Managerial Coaching: Challenges, Opportunities and Training. Journal of Management Development. 32 (7). 768–779.
Mihiotis, A., & Argirou, N. (2016). Coaching: From Challenge to Opportunity. Journal of Management Development. 35 (4). 448-463.
Ndwandwa, S. A. (2020). The Perception that Black African Executive Have of Coaching as a Tool to Empower Them Towards Business and Career Success (MA Thesis). Available From https://www.academia.edu/42876813/The_perception_that_black_African_executives_have_of_coaching_as_a_tool_to_empower_them_towards_business_and_career_success
Nigam, A., Sackett, E., & Golden, B. (2021). Duality and Social Position: Role Expectations of People Who Combine Outsider-ness and Insider-ness in Organizational Change. Organization Studies. 43 (3). 413-435.
Oreopoulos, P., Petronijevic, U., Logel, C., & Beattie, G. (2020). Improving Non-Academic Student Outcomes Using Online and Message Coaching. Journal of Economic Behavior & Organization. 171 (1). 342-360.
Passmore, J., & Evans-Krimme, R. (2021). The Future of Coaching: A Conceptual Framework for the Coaching Sector from Personal Craft to Scientific Process and the Implications for Practice and Research. Frontiers in Psychology. 12 (715228). 1-15. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.715228
Pliopas, A. (2017). Drawing the Triangle: How Coaches Manage Ambiguities Inherited in Executive Coaching. Brazilian Administration Review. 14 (4). 1-23.
Porritt, D. (2021). School Leaders Who Coach: Exploring the Effect of Coaching on Their Leadership, Learning, Self-Efficacy and Professional Agency Institute of Education Doctor in Education (Doctoral Dissertation). Available From https://www.researchgate.net/publication/353212708_School_Leaders_Who_Coach_Exploring_the_Effect_of_Coaching_on_Their_Leadership_Learning_Self-Efficacy_and_Professional_Agency_Institute_of_Education_Doctor_in_Education
Rousseau, V., Aube, C., & Tremblay, S. (2013). Team Coaching and Innovation in Work Teams: An Examination of the Motivational and Behavioral Intervening Mechanisms. Leadership Organization Development. 34 (3). 224-364.
Schalk, M., & Landeta, J. (2017). Internal Versus External Executive Coaching. Coaching: An International Journal of Theory. Research and Practice. 10 (2). 140-156.
Steelman, L. A., & Wolfeld, L. (2018). The manager as coach: The role of feedback orientation. Journal of Business and Psychology. 33 (1). 41-53.
Stewart-Lord, A., Baillie, L., & Woods, S. (2017). Health Care Staff Perceptions of a Coaching and Mentoring Program: A Qualitative Case Study Evaluation. International Journal of Evidence Based Coaching and Mentoring. 15 (2). 70-85.
Tanskanen, J., Makela, L., & Vitala, R. (2018). Linking Managerial Coaching and Leader-Member Exchange on Work Engagement and Performance. Journal of Happiness Studies. 6 (10). 1-24.
Thompson, S. (2018). Coaching for Soft-Skill Development: An Action Research Study with Project Managers (Doctoral dissertation). Available From https://radar.brookes.ac.uk/radar/items/19b35756-8875-4131-ade9-a4750489a914/1/
Vesso, S., & Alas, R. (2016). Characteristics of a Coaching Culture in Leadership Style: The Leader’s Impact on Culture. Problems and Perspectives in Management. 14 (2-2). 306-318.
Wagstaff, C.R., Arthurr, C. A., & Hardy, L. (2018). The Development and Initial Validation of a Measure of Coaching Behaviors in a Sample of Army Recruits. Journal of Applied Sport Psychology. 30 (3). 341-357.
Whitmore, J. (2009). Coaching for Performance: Growing Human Potential and Purpose: The Principles and Practice of Coaching and Leadership. 4th Edition. London: Nicholas Brealey Publishing.
Woo, H. R. (2017). Exploratory Study Examining the Joint Impacts of Mentoring and Managerial Coaching on Organizational Commitment. Journal of Sustainability. 9 (2). 1-15.
Zhao, H. & Liu, W. (2020). Managerial Coaching and Subordinates’ Workplace Well-Being: A Moderated Mediation Study. Human Resource Management Journal. 30 (1). 1-19. | ||
Statistics Article View: 403 PDF Download: 406 |