
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 508 |
Number of Articles | 4,392 |
Article View | 8,241,503 |
PDF Download | 4,233,148 |
بازنمایی جریان فکری و روند سیاسی حاکم برتوئیپلماسی مقاومت اسلامی (با تأکید بر شهادت سردار سلیمانی) | ||
نشریه «دانش سیاسی» | ||
Article 12, Volume 19, Issue 1 - Serial Number 37, January 1402, Pages 257-286 PDF (901.49 K) | ||
Document Type: علمی - پژوهشی (مسایل سیاسی ایران) | ||
DOI: 10.30497/pkn.2022.240256.2786 | ||
Authors | ||
مهدی نادری* 1; احمد گویا2 | ||
1استادیار علوم سیاسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، جمهوری اسلامی ایران (نویسنده مسئول). | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد، جامعهشناسی انقلاب اسلامی، دانشگاه شاهد، تهران، جمهوری اسلامی ایران. | ||
Receive Date: 01 January 2021, Revise Date: 07 June 2021, Accept Date: 30 September 2021 | ||
Abstract | ||
توئیپلماسی بیانگر استفاده از ظرفیت شبکههای اجتماعی نوین ـ توییتر ـ در پیشبرد اهداف دیپلماسی عمومی یا رسمی میباشد. بازنمایی واقعیت در بستر توئیپلماسی با روشها و اهداف مختلفی انجام میگیرد. نوشتار حاضر با کاربست روش کیفی از نوع نتنوگرافی درصدد واکاوی چگونگی بازنمایی مقاومت اسلامی در بازه زمانی مهر 1398 تا آبان 1399، با تأکید بر شهادت سردار سلیمانی در بستر شبکه اجتماعی توییتر است. یافتههای پژوهش بر سهلایه بازنمایی تأکید دارد: الف. بازنمایی در لایه کاربران فارسی توییتر حکایت از همذاتپنداری با ارزشها و هنجارهای گفتمان مقاومت و آرمانهای شهید سلیمانی دارد. ب. بازنمایی در لایه کاربران عربی توییتر حکایتی بینابین از موافقان و مخالفان گفتمان مقاومت دارد. ج. بازنمایی در لایه کاربران انگلیسی توییتر عمدتاً با هدف وارونهسازی واقعیت و حقیقت گفتمان مقاومت اسلامی انجام گرفته است. درنتیجه، لازمه تحقق اهداف مقاومت اسلامی، توفیق گفتمانی در فضای مجازی همچون برتری در عرصه میدانی است. | ||
Keywords | ||
بازنمایی; توئیپلماسی; توییتر; دیپلماسی; سیاست; قاسم سلیمانی; مقاومت اسلامی | ||
References | ||
السلطانی، اولین (1399). رسانه، نژاد و بازنمایی: عربها و مسلمانان در رسانهها پس از یازدهم سپتامبر، (محمدمهدی وحیدی، مترجم). تهران: سوره مهر.
افتخاری، اصغر (1399). مقاومت در اسلام؛ نظریه و الگو. تهران: مؤسسه مطالعات اندیشهسازان نور.
بروجردی علوی، مهدخت؛ مهدیزاده، سید محمد و شاکرینژاد، محسن (1398). «بازنمایی زنان چادری در سریالهای تلویزیونی ایران»، فصلنامه رسانههای دیداری و شنیداری. 13(29)، 207-183.
جهانشاهی، امید (1393). «توییتر و تلویزیون: خبر تلویزیونی در عصر رسانههای اجتماعی»، فصلنامه مطالعات ماهواره و رسانههای جدید. 4(11)، 36-21.
دهقانی فیروزآبادی، سید جلال و رادفر، فیروزه (1388). «الگوی صدور انقلاب در سیاست خارجی دولت نهم»، نشریه علمی ـ پژهشی دانش سیاسی. 5(2)، 150-123.
دولتآبادی فراهانی، میثم و محمدپور، سارا (1399). «تأثیر شبکه اجتماعی توییتر بر مشارکت سیاسی کاربران شهر تهران»، فصلنامه نگرش نو در جغرافیای انسانی. 4(48)، 451-426.
رسولی، محمدرضا و غفوریان تبریزی، آزاده (1395). «بررسی نقش شبکههای اجتماعی در جنبشهای اجتماعی جهان»، فصلنامه علوم خبری. 5(17)، 10-27.
سعادت سیرت، ناهید و فرقانی، محمدمهدی (1399). «شکلگیری سبک زندگی نوین در الگوپذیری جوانان از شبکههای اجتماعی موبایلمحور»، فصلنامه علمی میانرشتهای ارتباطات و رسانه. 3(8)، 44-11.
سلطانیفر، محمد؛ بخشی، شیرزاد و فرامرزیانی، سعید (1392). «بررسی تأثیرات شبکههای اجتماعی فیسبوک و توییتر بر گرایش اعضا به این شبکه»، فصلنامه پژوهشهای ارتباطی. 20(76)، 190-171.
سلیمی، حسین و وهابپور، پیمان (1397). «توئیپلماسی؛ بازنمایی سیاست خارجی ایران در توئیتر»، فصلنامه مطالعات رسانههای نوین. 4(14)، 108-66.
سیمبر، رضا (1389). «سیاست خارجی آمریکا و تحریمهای جدید علیه جمهوری اسلامی ایران»، نشریه علمی ـ پژهشی دانش سیاسی. 6(2)، 138-107.
شمس کوشکی، الهه و دادبخش، مسعود (1397). «بازنمایی هویت خودی و دیگری در فیلمهای تبلیغاتی گروه داعش در فضای مجازی»، جامعهشناسی هنر و ادبیات. 10(20)، 113-75.
شیخ، رضا و شامبیاتی، هانیه (1394). «تحلیل محتوای شبکههای اجتماعی مجازی با رویکرد نتنوگرافی بر اساس اطلاعات ناقص»، فصلنامه مطالعات رسانههای نوین. 1(4)، 203-179.
عباسی، حسن و شریعت، جهانگیر (1397). «کارکرد سیاسی شبکههای اجتماعی مجازی»، فصلنامه امنیت ملی. 8(30)، 150-127.
قادری کنگاوری، روحالله (1394). نظریه مقاومت و نظریههای غربی روابط بینالملل. تهران: مخاطب.
کیانی، احسان (1397). «نفوذ فرهنگی علیه امنیت نرم جمهوری اسلامی مطالعه موردی: بازنمایی جبهه مقاومت در بازیهای رایانهای «جنگ مدرن» و «آیین قاتل»»، فصلنامه آفاق امنیت. 10(35)، 184-157.
گیویان، عبدالله و سرویزرگر، محمد (1388). بازنمایی ایران در سینمای هالیوود، فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران. 2(4)، 147-177.
مصطفوی کهنگی، فرحناز و محمدی سیجانی، فاطمه (1397). «داعش و فضای مجازی»، مدیریت رسانه. 29(42)، 83-73.
مهدوی، سارا (1398). «توییتر، قدرت و کنشگری در حوزه عمومی»، فصلنامه مطالعات رسانههای جدید. 5(19)، 188-142.
مهدیپور، آسیه (1398). «تبیین مدل مفهومی مقاومت در اندیشه آیتاللهالعظمی خامنهای»، دانش سیاسی. 15(30)، 566 -539.
نادری، مهدی و پیرانی، شهره (1399). «راهبردهای پیشرو در پساچهل سالگی انقلاب اسلامی (تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی)»، دانش سیاسی. 16(31)، 328-305.
نصرتی، روحالله و برومند، تهمتن (1398). «تحلیل محتوای پیامهای توییتری و شکلگیری هویت ضد گفتمانی»، فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات. 15(56)، 110-91.
Gruber, D. A.; Smerek, R. E.; Thomas-Hunt, M. C. & James, E. H. (2015). "The real-time power of twitter: crisis management and leadership in an age of social media", Business Horizons. 58(2), 163-172 Hall, Stuart (2003). "The Work Representation", in Stuart Hall (Eds.) , Representation: Cultural Representation and Signifying Practices. London: Sage Publications. Hill, Anne & Watson, James (2006). Dictionary of Media and Communication Studies. Publication Arnold Hodder. Kuzniar, Ewa & Filimoniuk, Nataliia (2017). "E-diplomacy on twitter. International comparison of strategies and effectivity", social communication. volume2, 34-41. Maclean, Fiona; Jones, Derek; Gail Carin-Levy & Hunter, Heather (2013). "Understanding Twitter", British Joumal Of Occupational Therapy. 76(6), 295-298. Nguyen, James (2018). "Politics and the Twitter Revolution: A Brief Literature Review and Implications for Future Research", social networking. 7(4), 243-251. | ||
Statistics Article View: 241 PDF Download: 286 |