
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 513 |
Number of Articles | 4,443 |
Article View | 8,475,809 |
PDF Download | 4,499,202 |
میزان و چگونگی همفرهنگی دانشآموختگان مدارس اسلامی و سایر مدارس شهر تهران: با تاکید بر عوامل رسانه و مدرسه | ||
دین و ارتباطات (دانشگاه امام صادق/ نامه صادق) | ||
Article 6, Volume 29, Issue 2 - Serial Number 62, September 1401, Pages 152-127 PDF (795.08 K) | ||
Document Type: علمی-پژوهشی | ||
DOI: 10.30497/rc.2022.76521 | ||
Authors | ||
محبوبه پرتواعلم1; حسین دهقان* 2; ناصر باهنر3 | ||
1دانشجوی دکتری جامعهشناسی مطالعات فرهنگی، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
2استادیار گروه جامعهشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
3استاد گروه فرهنگ و تربیت، دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه امام صادق علیهالسلام، تهران، ایران. | ||
Receive Date: 19 December 2021, Revise Date: 02 December 2022, Accept Date: 31 January 2022 | ||
Abstract | ||
هدف تحقیق حاضر، شناخت میزان و چگونگی همفرهنگی (ارزشها و هنجارهای اجتماعی و الگوهای رفتاری) دانشآموختگان مدارس اسلامی و سایر مدارس (دولتی و غیردولتی) شهر تهران و تاثیر عوامل رسانه و مدرسه بر آن است. روش این پژوهش، پیمایشی میباشد؛ برای جمعآوری دادهها از ابزار پرسشنامه برخط محققساخته استفاده شدهاست. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان مدارس اسلامی و سایر مدارس شهر تهران که در سه سال اخیر از دبیرستان و هنرستان دانشآموخته شدهاند (80 هزار نفر) بودند که با روش نمونهگیری دردسترس تعداد 385 نفر دانشآموخته مدارس اسلامی و نیز 384 نفر از دانشآموختگان سایر مدارس شهر تهران، مجموعا 769 نفر مورد آزمون قرارگرفتند. اعتبار پژوهش با روشهای صوری نظر خبرگان و اعتبار سازه با روش تحلیل عاملی تاییدی و با نرمافزار AMOS محاسبه شد و مورد تایید قرارگرفت؛ آلفای کرونباخ متغیرها بیشتر از 0.9 برآوردشد که پایایی بالای تحقیق را نشان میدهد. نتایج تحقیق با استفاده از آزمون t با نرمافزار SPSS نشان میدهد که دانشآموختگان مدارس اسلامی، نسبت به دانشآموختگان سایر مدارس شهر تهران، از همفرهنگی (تشابه در ارزشها و هنجارهای اجتماعی و الگوهای رفتاری) بیشتری برخوردار هستند. یافتههای تبیینی تحقیق در قالب الگوی معادلات ساختاری با کمک نرم افزار AMOS نشان داد، عوامل «مدرسه» و «رسانههای جمعی» بر همفرهنگی دانشآموختگان مدارس اسلامی اثر دارد. نتایج تحلیل رگرسیونی نشانداد متغیرهای مستقل یادشده، 47 درصد از واریانس متغیر وابسته (همفرهنگی) را تبیین میکند. | ||
Keywords | ||
همفرهنگی; اجتماعیشدن; دانشآموختگان; مدارس اسلامی; مدارس تهران; رسانه; مدرسه | ||
References | ||
| ||
Statistics Article View: 639 PDF Download: 712 |