
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 518 |
Number of Articles | 4,516 |
Article View | 9,584,437 |
PDF Download | 5,345,714 |
گستره و مبانی حق آموزش کودکان دارای معلولیت در فقه، حقوق و اسناد بینالمللی | ||
فقه و حقوق خانواده | ||
Article 8, Volume 27, Issue 77, August 1401, Pages 194-161 PDF (484.37 K) | ||
Document Type: علمی - پژوهشی | ||
DOI: 10.30497/flj.2022.243692.1839 | ||
Authors | ||
انسیه نوراحمدی1; احمد رضوانی مفرد* 2 | ||
1دکترای الهیات، فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه بوعلی، همدان، ایران. | ||
2استادیار گروه حقوق دانشگاه بوعلی، همدان، ایران. | ||
Receive Date: 30 August 2022, Revise Date: 16 November 2022, Accept Date: 17 October 2022 | ||
Abstract | ||
حق آموزش بهعنوان یکی از حقوق مسلم فرزندان، در فقه امامیه، نظام حقوقی ایران و اسناد حقوقی بینالمللی به عهدة والدین و سرپرستان قرار دارد که دامنة این حق و گسترة اعمال آن همچون بسیاری از حقوق انسانی، مطلق نیست و میتوان محدودیتهایی برای آن قائل شد. حق آموزش درزمینة کودکان دارای معلولیت، بهلحاظ دایرة حق مذکور و تزاحم این تکلیفِ والدین در قبال فرزندان سالم و معلول خود، ابهاماتی در ذهن ایجاد مینماید که یافتن پاسخ آن در منابع فقه امامیه، مستلزم بررسی دقیقتر است. پژوهش حاضر درصدد بررسی «حق آموزش کودکان دارای معلولیت» ازمنظر فقه امامیه و سپس جایگاه آن در حقوق داخلی ایران و اسناد بینالمللی و مبانی و اصول فقهی درجهت رفع تزاحم حقوق تربیت فرزندان دارای معلولیت با فرزندان سالم است. درنهایت، تردیدی در وجود تکلیف والدین بر رعایت حق مزبور درمورد کودکان معلول وجود ندارد، اما دایرة حق تربیت را بهلحاظ نوع معلولیت ذهنی یا جسمی فرد دارای معلولیت و میزان آن باید مبتنی بر مصالح کودک معلول تعریف کرد. در تزاحم این حق با حقوق فرزندان سالم، گسترة تکلیف والدین مبتنی بر مبانی فقهی از قبیل حفظ مصالح، سن، جنسیت و میزان معلولیت کودکان و ... به نسبت ساحات مختلف تربیت قابل تعیین خواهد بود. در همین راستا، تصویب قوانین حمایتی برای نگهداری آموزش و تربیت اینگونه اطفال توسط مراکز خاصی همچون بهزیستی، میتواند از ایجاد تزاحمات جلوگیری کند. | ||
Keywords | ||
حق تربیت; کودکان معلول; تزاحم حقوق; کنوانسیون حقوق معلولان | ||
Supplementary Files
|
||
References | ||
| ||
Statistics Article View: 615 PDF Download: 490 |