
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 508 |
Number of Articles | 4,393 |
Article View | 8,248,614 |
PDF Download | 4,245,064 |
مولفههای کثرتگرایی دینی کیث وارد | ||
پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت) | ||
Article 13, Volume 21, Issue 1 - Serial Number 41, January 1402, Pages 235-254 PDF (1.18 M) | ||
Document Type: پژوهشی | ||
DOI: 10.30497/prr.2022.242976.1764 | ||
Authors | ||
پگاه جمشیدی1; قدرت الله قربانی* 2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه دین، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. | ||
2دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. | ||
Receive Date: 16 April 2022, Revise Date: 23 July 2022, Accept Date: 10 August 2022 | ||
Abstract | ||
در برابر نقدهای واردشده بر نظریه کثراتگرایی دینی جان هیک در زمینه چرایی و چگونگی حقانیت و نجات ادیان و همچنین استخراج مبانی و الگوی نظریه دینی وی، سعی فلاسفه و الهیدانان بر این بود که در عین احترام به اصل گشودگی نظریه دینی هیک، به اصلاح و تکمیل نظریه وی در باب مسئله واقعنمایی تمام تجربیات دینی بپردازند. در این میان کیث وارد، در عین طبیعی و مفید دانستن مسئله تنوع ادیان و قدردانی از جان هیک، بر مرز بین درست یا قابل قبول بودن و کفایت یا گشودگی بُعد اعتقادی دین نسبت به آینده و همچنین درک متقابل تکاملی ما از آن تأکید میورزد. او تلاش دارد پشتوانه رویکرد جدیدی در باب کثرتگرایی دینی به نام کثرتگرایی نرم باشد. او با نقد لوازم رویکرد حداکثری، به ویژه مبنای معرفتی و نتایج ناپذیرفتنی آن، بر موارد مهمی چون اهمیت بُعد اعتقادی دین، اجتناب از خودبسندگی دینی، و توجه به تحول جهانبینیهای برخاسته از اعتقادات دینی در طول تاریخ تأکید دارد. در این تحقیق، علاوه بر تبیین مؤلفههای کثرتگرایی کیث وارد، نتایج و لوازم منطقی کثرتگرایی نرم و گشوده او نیز استخراج شده است: گشودگی در لزوم کفایت باورهای دینی خود، احترام ادیان به یکدیگر و اهمیت عمقبخشی به معنویت خود، وجود امکان تفاهم در اختلاف اغراقآمیز ادیان، تعهدی خطاپذیر از تجربه واقعیت دینی خود و احترام به وجود ادیان متنوع، و بازنگری دقیق در دستهبندی ادیان. | ||
Keywords | ||
کثرتگرایی دینی; رویکرد گشوده و نرم; بعد اعتقادی; حقیقت الوهی; کیث وارد | ||
References | ||
کریمی، سودابه. 1394. «مقدمه». در در باب دین: معنا، رویکرد و آینده، نوشتۀ کیث وارد. تهران: حکمت. Coakley, Mary. 2013. God, Sexuality and the Self. Cambridge University Press. Hick, john. 2004. An Interpretation of Religion Human Responses to the Transcendent. Palgrave Macmillan. Rosen, Mark D. 2007. “Hard or Soft Pluralism?: Positive, Normative, and Institutional Considerations of States’ Extraterritorial Powers.” Saint Louis University Law Journal 51(3). Schleiermacher, Friedrich. 1989. The Christian Faith. Translated by H. R. Machintosh and J. S. Stewart. Edinburgh: T and T Clark. Ward, Keith. 2006. “Pluralism from a Christian Perspective.” In Abraham's Children: Jews, Christians and Muslims in Conversation, edited by Norman Solomon, Richard Harries, and Tim Winter. T & T Clark. Ward, Keith. 1990. “Truth and the Diversity of Religions.” Religious Studies 26(1): 1-18. Ward, Keith. 1994. Religion and Revelation: A Theology of Revelation in the World’s Religions. Oxford: Clarendon Press. Ward, Keith. 2007. Christianity: A Beginner’s Guide. One world Publications Ward, Keith. 2008a. The Case for Religion. One world Publications. Ward, Keith. 2008b. Is Religion Dangerous? An Irish Quarterly Review 97(388): 413-419. Ward, Keith. 2019. Religion in the Modern World Celebrating Pluralism and Diversity. Cambridge University Press. Ward, Keith. 2020. “Naturalism.” Think 56(19).
| ||
Statistics Article View: 232 PDF Download: 273 |