
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 513 |
Number of Articles | 4,443 |
Article View | 8,475,900 |
PDF Download | 4,499,453 |
رسانه ها و تقویت قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین الملل | ||
نشریه «دانش سیاسی» | ||
Article 4, Volume 18, Issue 2 - Serial Number 36, July 1401, Pages 359-376 PDF (385.13 K) | ||
Document Type: علمی - پژوهشی (روابط بین الملل) | ||
DOI: 10.30497/pkn.2022.242285.2927 | ||
Author | ||
علی جعفری* | ||
استادیار گروه مشارکتها و ارتباطات، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، تهران، جمهوری اسلامی ایران. | ||
Receive Date: 03 December 2021, Revise Date: 05 February 2022, Accept Date: 06 February 2022 | ||
Abstract | ||
با عنایت به نقش فزاینده قدرت نرم در سیاست بینالملل، شناسایی منابع مؤثر در قدرت نرم، به مثابه دغدغه اصلی بسیاری از کشورها مطرح است. در این پژوهش با توجه به تنوع و تعدد رسانهها، محققان به طرح این پرسش پرداختهاند که تأثیر رسانهها بر ابعاد قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران به چه میزان است؟ نویسندگان با استفاده از روش پیمایشی به ارائه پاسخ همت گماردهاند. جامعه آماری پژوهش شامل اساتید حوزه علوم سیاسی و علوم ارتباطات دانشگاههای در سال 1400 شهر تهران است. برای گردآوری دادهها از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد میانگین نمره کسبشده برای مؤلفههای اقتصادی، فرهنگی و سیاسی بالاتر از حد متوسط و برای مؤلفه علمی در حد متوسط است. این بدان معناست که رسانهها در تقویت قدرت فرهنگی، اقتصادی و سیاسی تأثیر زیاد و در تقویت قدرت علمی تأثیر متوسطی داشتهاند. همچنین تفاوت معناداری بین نقش رسانههای سنتی و رسانههای ترکیبی سنتی و نوین در تقویت ابعاد قدرت نرم وجود دارد. | ||
Keywords | ||
جمهوری اسلامی ایران; رسانه; سیاست بین الملل; قدرت اقتصادی; قدرت س یاس ی; قدرت علمی; قدرت فرهنگی; قدرت نرم | ||
References | ||
ابوالحسنی، سید رحیم و بابایی، محمد (1390). «رویکردی نظری به رابطه رسانه و سیاست»، فصلنامه سیاست، مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی. 42(2)، 22-1.
افضلی، رسول؛ ذکی، یاشار و دشتی، محمدحسین (1397). «مؤلفههای قدرت نرم نظام جمهوری اسلامی ایران و ظرفیتهای آن در عرصه بینالملل از دید کارشناسان»، فصلنامه پژوهشهای سیاسی جهان اسلام. 8(2)، 142-121.
برجعلیزاده، محمد؛ جعفری، علی و کردی، ناهید (1399). «نقش فناوریهای نوین ارتباطی در جابجایی قدرت در عرصه بینالملل»، نشریه علمی دانش سیاسی. 16(2). 386- 361.
جعفری، علی اکبر، و قربی، محمدجواد(1397). «منابع قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران»، پژوهشنامه انقلاب اسلامی. 8(27)،175-151.
جعفریپناه، مهدی و میراحمدی، منصور (1391). «مؤلفههای قدرت نرمِ جمهوری اسلامی ایران با رویکرد اسلامی»، معرفت سیاسی. 4(29، 122-105.
حیدری، جعفر؛ مسعودنیا، حسین و دوازده امامی، سید غلامرضا (1400). «تجزیه و تحلیل تأثیر رسانههای نوین بر قدرت نرم فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (مورد مطالعه شهروندان اهواز)»، دو فصلنامه دانش سیاسی. 17(34)، 356-321.
سلطانی نژاد، احمد؛ جمشیدی، محمد حسین؛ و پوردست،زهرا (1395). «دگرگونی مفهوم قدرت نرم در پرتو فناوری های نوین اطلاعاتی - ارتباطی»، دوفصلنامه علمی دانش سیاسی. 12(1)،98-73.
عیوضی، محمدرحیم (1387). «بحرانشناسی رسانهای؛ رسانه، قدرت نرم قرن 21»، فصلنامه پژوهشهای ارتباطی. 5(15)، 80-55.
قدسی، امیر (1390). «نقش رسانه ملی در ایجاد قدرت نرم و مقابله با جنگ نرم (با تأکید بر بازتولید سرمایه اجتماعی)»، مطالعات قدرت نرم. 1(2)، 103-75.
کریمیفرد، حسین (1399). «پاندومی کرونا: قدرت نرم؛ نقش و کارکرد رسانه و افکار عمومی (با تأکید بر ایران و آمریکا)»، مطالعات قدرت نرم. 10(1)، 113-77.
هرسیج، حسین (1388). «مقایسه قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا در خاورمیانه». دوفصلنامه علمی دانش سیاسی. 5(2)، 203-169.
یوسفی کوپانی، غلامحسین، یزدانی، عنایت الله، و امیدی،علی(1397). «تبیین کارکرد قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در منطقه آمریکای لاتین»، دوفصلنامه علمی دانش سیاسی. 14(2)،198-165.
Camber Warren, T. (2014). Not by the Sword Alone: Soft Power, Mass Media, and the Production of State Sovereignty, International Organization. Vol. 68, No. 1, PP. 111-141. DeLisle, J. (2020). Foreign Policy through Other Means: Hard Power, Soft Power, and China’s Turn to Political Warfare to Influence the United States. Orbis. doi:10.1016/j.orbis.2020.02.004 Uysal. Nur.; Schroeder, Jared & Taylor, Maureen (2012). Social Media and Soft Power: Positioning Turkey’s Image on Twitter, Middle East Journal of Culture and Communication. Volume 5, Issue 3, PP. 338-359. Zavyalova, N. & Akhmetshin, E. M. (2018). BRICS soft power promotion: Dataset for media preference and use pattern among the Russian audience who follow the development of BRICS, Data in Brief. 16, pp. 939-946. | ||
Statistics Article View: 501 PDF Download: 457 |