
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 508 |
Number of Articles | 4,389 |
Article View | 8,233,051 |
PDF Download | 4,221,948 |
صلاحیت های حرفه ای مربی براساس دیدگاه آیتالله حائری شیرازی | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
Article 11, Volume 10, Issue 18, January 1401, Pages 287-318 PDF (694.53 K) | ||
Document Type: علمی - ترویجی | ||
DOI: 10.30497/esi.2022.243373.1562 | ||
Authors | ||
فهیمه یوسفی کیا1; فاطمه وجدانی* 2; مرضیه محصص2 | ||
1دانشآموختۀ کارشناسی ارشد مدرسی معارف اسلامی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. | ||
2استادیار دانشکدۀ الهیات و ادیان، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. | ||
Receive Date: 21 April 2022, Revise Date: 09 August 2022, Accept Date: 30 August 2022 | ||
Abstract | ||
تربیت، فرایندی پیچیده و مستلزم فعالیت تربیتی مربیانی است که آگاهانه و ماهرانه در این مسیر، بهگونهای مبتکرانه عمل میکنند؛ بر این اساس، شناسایی صلاحیتهای حرفهای مربی به تربیت درست، پرورشدادن استعدادهای افراد، و ایجاد جامعهای سالم و پویا کمک میکند. هدف از پژوهش حاضر، استخراج و تبیین صلاحیتهای حرفهای مربیان در چهار محور هدفگزینی مناسب، خصلتهای شخصیتی، مهارتهای ارتباطی و مهارتهای روشی ازنظر آیتالله حائری شیرازی بوده و این تحقیق با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است. یافتهها نشان میدهند اهدافی که مربی باید در تربیت مدّنظر داشته باشد، عبارتاند از: شکوفاکردن شخصیت انسانی، استقلالیابی متربی و کمالیابی معنوی؛ همچنین خصلتهایی که مربی باید در خود بپروراند، شامل موارد ذیل هستند: ایمان، اخلاص، دانشاندوزی مداوم، وفاکردن به عهد و نظمگرایی. پنج مهارت ارتباطیای که مربی باید در فرایند تربیت بهکار گیرد، عبارتاند از: انعطافورزی، مدارا، محبتورزی معتدل و بجا، پرهیز از رفتارهای آزاردهنده، و استحقاقمحوری. درنهایت، نُه روش تربیتی بهدستآمده، شامل موارد ذیل است: تقویت تفکر، داستانگویی، بازی، پرسشگری، مهارتآموزی، اغماض از اشتباهات، تشویقکردن و جایزهدادن، تنبیه و کاهشدادن تدریجی کنترل بیرونی. | ||
Keywords | ||
صلاحیتهای حرفه ای مربی; آیتالله حائری شیرازی; تربیت | ||
References | ||
قرآن کریم (ناصر مکارم شیرازی، مترجم).
احمدیمهر، نصرالله (1397). مشکلات تعلیموتربیت در ایران. قابل دسترسی در: http://moallemirani.com/30363.
اسلامی، محمدتقی؛ دبیری، احمد؛ و علیزاده، مهدی (۱۳۸۹). اخلاق کاربردی: چالشها و کاوشهای نوین در اخلاق عملی. قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
بهروز، زهرا (1394). تقدم تزکیه بر تعلیم و انعکاس آن در ویژگیهای مربی و معلم ازدیدگاه اسلام. (پایاننامۀ کارشناسی ارشد)، دانشگاه قم، قم، ایران.
حائری شیرازی، محمدصادق (1395). حکومت جهانی خدا. قـم: نهـاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، دفتر معارف.
حائری شیرازی، محمدصادق (1396الف). تربیت دینی کودک. قـم: نهـاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، دفتر معارف.
حائری شیرازی، محمدصادق (1396ب). تعلق. قـم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، دفتر معارف.
حائری شیرازی، محمدصادق (1397الف). تفکر. قـم: نهـاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، دفتر معارف.
حائری شیرازی، محمدصادق (1397ب). مربی و تربیت. قـم: نهـاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، دفتر معارف.
شعبانی، زهرا (1383). بررسی تطبیقی تربیت معلم ایران و چند کشور جهان. تعلیموتربیت (آموزشوپرورش)، 19(79)، 121-159.
صادقبیگی، منیژه؛ و رضایت، غلامحسین (1397). تدوین الگوی شایستگیهای دبیران دبیرستانهای دولتی ایران. نوآوریهای آموزشی، 17(65)، 75.
صافی، احمد (1385). مسائل آموزشوپرورش ایران و راههای کاهش آن. تهران: ویرایش.
صائمیان، صدیقه (1387). شایستگیهای نوین سرمایههای انسانی در نظام آموزشی سازمانهای پیشِرو. مدیریت، 19(134)، 10-14.
غلامعلیپور، علی (1397). عوامل تأثیرگذاری مربی بر متربی در قرآن و حدیث. (پایاننامۀ کارشناسی ارشد). دانشگاه ایلام، ایلام، ایران.
فرامرز قراملکی، احد (۱۳۸۸). اخلاق حرفهای در تمدن ایران و اسلام. تهران: پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
فلّاح، عاطفه (1391). شناسایی وضعیت موجود و مطلوب صلاحیتهای حرفهای مربیان پیشدبستانی ازدیدگاه مربیان و مدیران. (پایاننامۀ کارشناسی ارشد). دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران.
کمساری، علی (1392). شاخصهای تربیت دینی. پیام زن، 22(۱۱) پیاپی ۲۶۳.
کهوکهر، غلامعلی (1384). ویژگیهای مربی در اسلام. (پایاننامۀ کارشناسی ارشد). مدرسۀ عالی فقه و معارف اسلامی، جامعة المصطفی العالمیة، قم، ایران.
ملکی، حسن (1384). صلاحیتهای حرفۀ معلمی. تهران: مدرسه.
میثاقیان اردکانی، ضیاء (1385). خصوصیات معلم خوب ازنظر دانشآموزان دبستانها و دبیرستانهای شیراز و معلمان. (پایاننامۀ کارشناسی ارشد). دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
میریونسی، سید مهدی (1394). بررسی و تعیین شایستگیهای عمومی و حرفهای معلم براساس مبانی نظری سند تحول بنیادین آموزشوپرورش. (پایاننامۀ کارشناسی ارشد). دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
نبوی، سید صادق (1392). نقش و جایگاه دانشگاه فرهنگیان در اصلاح نظام آموزشوپرورش کشور. قابل دسترسی در: https://cfu.ac.ir/fa/content/4815.
نیکنامی، مصطفی؛ و کریمی، فریبا (1388). صلاحیتهای حرفهای معلمان آموزش عمومی و ارائۀ چارچوب ادراکی مناسب. دانش و پژوهش در علوم تربیتی، 6(23)، 1-22.
وجدانی، فاطمه (1389). ویژگیهای مربی ازمنظر روایات. بصیرت و تربیت اسلامی، 7(17)، 123-143.
Freidson, E. (2001). Professionalism. Blackwell Publishers. Myyry, L. (2003). Components of Morality: A Professional Ethics Perspective on Moral Motivation, Moral Sensitivity, Moral Reasoning and Related Constructs among University Students. Academic Dissertation, University of Helsinki. | ||
Statistics Article View: 729 PDF Download: 336 |