
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 518 |
Number of Articles | 4,516 |
Article View | 9,584,400 |
PDF Download | 5,345,578 |
دلالتهای نظریۀ اعتباریات علامه طباطبایی در آموزشدادن ارزشها | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
Article 7, Volume 10, Issue 18, January 1401, Pages 169-199 PDF (936.49 K) | ||
Document Type: علمی - پژوهشی | ||
DOI: 10.30497/esi.2022.243061.1545 | ||
Authors | ||
نرگس رحیمی1; اکبر رهنما* 2; محمدحسن میرزامحمدی2 | ||
1دانشآموختۀ کارشناسی ارشد فلسفۀ تعلیموتربیت، داشگاه شاهد، تهران، ایران. | ||
2دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران. | ||
Receive Date: 10 April 2022, Revise Date: 07 August 2022, Accept Date: 09 August 2022 | ||
Abstract | ||
هدف از این پژوهش، تحلیل و تبیین نظریۀ اعتباریات علامه طباطبایی (ره) و استنباط دلالتهای آن در آموزش ارزشها بوده است و برای انجامدادن تحقیق از روش توصیفی- تحلیلی با رویکرد استنتاجی و شیوۀ اسنادی استفاده کردهایم. در این پژوهش بهمنظور تبیین ماهیت ارزشها، براساس استنباط انواع اعتباریات ارزشی ازدیدگاه علامه، دلالتهای تربیتی نظریۀ اعتباریات در تعلیم ارزشها استخراج شده است. علامه ازجمله فیلسوفانی بوده که بحث اعتباریات را ابداع کرده و برای تبیین چیستی، چرایی و مفهومشناسی ارزشها، علوم و ادراکات اعتباری را پشتوانۀ ارزشها قرار داده است. یافتههای پژوهش نشان میدهند از نظریۀ اعتباریات علامه طباطبایی، پانزده اصل برای آموزشدادن ارزشها، شامل تبیین پایه های مطلق ارزشی، تهییج احساسات، عقلانیت، نتیجه گرایی، حُسن و قبح ذاتی امور، معنویت فطری، توجه به بُعد معرفتشناختی، توجه به ویژگی تکاملیِ آموزشدادن ارزشها و باورهای پیشین مخاطب، انگیزه سازی، تعیین حُسن و قبح فعلیِ افعال، مسامحت در آموزشدادن ارزشها، اصلاح وضعیت محیطی، استفاده از ارتباط کلامی و غیرکلامی برای آموزشدادن ارزشها، و تناسبداشتن روش با موقعیت را میتوان احصا کرد. | ||
Keywords | ||
آموزشدادن ارزشها; نظریۀ اعتباریات; علامه طباطبایی | ||
References | ||
اردستانی، محمدعلی (1388). علامه طباطبایی. قم: مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
باقری، خسرو (1385). نگاهی دوباره به تربیت اسلامی. تهران: مؤسسۀ فرهنگی مدرسۀ برهان.
باقری، خسرو (1387). درآمدی بر فلسفۀ تعلیموتربیت جمهوری اسلامی ایران. تهران: علمی و فرهنگی.
پورحسن، قاسم (1392). اعتباریات اجتماعی و نتایج معرفتی آن. حکمت و فلسفه، 9(36)، 47-70.
جوادی، محسن (1375). مسئلۀ باید و هست. قم: دفتر تبلیغات اسلامی.
حسنی، محمد (1383الف). بررسی دیدگاه ارزششناسی علامه طباطبایی و دلالتهای آن در تربیت اخلاقی. روانشناسی و علوم تربیتی، 34(2)، 199-224.
حسنی، محمد (1383ب). دیدگاه ارزششناسی محمدحسین طباطبایی. مقالات و بررسیها، 37 (75)/، 105-126.
رضایی، ایرج (1393). نقش رفتارهای غیرکلامی در ارتباطات انسانی ازمنظر آیات و روایات. بصیرت و تربیت اسلامی، 11(31)، 47-72.
رهنمایی، سید احمد (1385). درآمدی بر مبانی ارزشها. قم: مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
رهنمایی، سید احمد (1390). کتب تربیتی علامه طباطبایی. قم: مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
سجادی، سید مهدی (1379). رویکردها و روشهای تربیت اخلاقی و ارزشی. پژوهشهای فلسفی- کلامی، 3، 3-6.
ضرغامی، سعید (1390). فلسفۀ پژوهش تربیتی: بررسی بنیادهای فلسفی رویکردهای تبیین، فهم و انتقاد و تحلیل نقش و جایگاه هریک در پژوهش تربیتی. پژوهشنامۀ مبانی تعلیموتربیت: مطالعات تربیتی و روانشناسی مشهد، قابل دسترسی در: HYPERLINK http://fa.journals.sid.ir/JournalListPaper.aspx?ID=39607 ، 1، 75-98.
طباطبایی، سید محمدحسین (1362). اصول فلسفه و روش رئالیسم (جلد 1 و 2). تهران: صدرا.
طباطبایی، سید محمدحسین (1364). تفسیر المیزان (سید محمدباقر موسوی همدانی، مترجم) (جلد 2، 10 و 20). قم: دفتر انتشارات اسلامی.
طباطبایی، سید محمدحسین (1374). نهایة الحکمة (علی شیروانی، مترجم). قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزۀ علمیۀ قم.
محسنیان راد، مهدی (1375). انقلاب، مطبوعات و ارزشها. تهران: سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی.
مصباح یزدی، محمدتقی (1384). آموزش فلسفه. قم: مرکز انتشارات مؤسسۀ آموزشی و پرورشی امام خمینی.
ندایی، هاشم (1373). بررسی فلسفۀ ایدئالیسم (برکلی، باتلر) و رئالیسم در فلسفۀ اسلامی (علامه طباطبایی، استاد مطهری) و رابطۀ این دو مکتب با مسائل تربیتی. (رسالۀ دکتری). مصباح، 15.
وارنوک. ج. (1368). فلسفۀ اخلاق در قرن حاضر (صادق لاریجانی، مترجم و تعلیقهنویس). بیجا: مرکز ترجمه و نشر کتاب.
Alvarez, Carmen (2014). Dialogue in Classroom: The Ideal Method for Values Education in Multicultural Contexts. Social and Behavieral Science, 132, 336-342. Balaji Iyer, Ranjani (2013). Value-Based Education: Professional Development Vital towards Effective Integration. IOSR Journal of Research and Method in Education, 17-20. Butler, J. Donald (1957). Four Philosophies and Their Practice in Education and Religion. New York: Harper. Keskin, Yusuf (2013). Phenomenological Study of Social Studies Teachers and Values Education in Turkey. Social and Behavieral Science, 116, 4526-4531. Shoba, Sandarsan; and Nandakumar, Kala (2014). Value Education towards Empowerment of Youth: A Holestic Approch. Social and Behavieral Science, 172, 192-199. | ||
Statistics Article View: 487 PDF Download: 406 |