
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 518 |
Number of Articles | 4,516 |
Article View | 9,589,456 |
PDF Download | 5,352,814 |
عینیت «امر متعالی» بر پایه دو مؤلفه «نیاز درونی» و «تجربه بیرونی» در اندیشه نورمن گیسلر | ||
پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت) | ||
Article 1, Volume 20, Issue 2 - Serial Number 40, July 1401, Pages 1-22 PDF (918.84 K) | ||
Document Type: پژوهشی | ||
DOI: 10.30497/prr.2022.239327.1670 | ||
Authors | ||
حسین خدادادی1; غلامحسین خدری* 2; افلاطون صادقی3; مهین رضائی4 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفه دین، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
2دانشیار گرو فلسفه، دانشگاه پیام نور ، تهران، ایران | ||
3دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه پیام نور ، تهران، ایران | ||
4استادیار گروه فلسفه، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
Receive Date: 10 March 2021, Revise Date: 03 August 2021, Accept Date: 24 August 2021 | ||
Abstract | ||
یکی از مسائل مورد مناقشه در بحث تجربه دینی پرسش از واقعی بودن «امر متعالی» است. امر متعالی از مهمترین ویژگیهای اثباتی تجربه دینی است که ساختگرایان آن را زادۀ درون ذهن و یا در زمرۀ ضمیر ناخودآگاه بشری میپندارند. نورمن ال. گیسلر، به عنوان یک ذاتگرا، حکم به واقعی بودن متعلَّق تجربه دینی میکند. او در کتاب فلسفه دین، در اثبات و احراز واقعی بودن امر متعالی، استدلالی را مطرح کرده است که به تعبیر خودش بر اساس «روش تجربتی» شکل گرفته است، روشی که آن را بر پایه ترکیب دو مؤلفه «نیاز درونی» و «تجربه بیرونی» پایهریزی کرده است. در این مقاله، به تبیین و تحلیل استدلال گیسلر پرداخته میشود، و همچنین مبانی عقلی و تجربتی او ارائه خواهد شد. این مبانی بدین قرارند: روش تجربتی، اصل فراگیری، لزوم تحقیقپذیری وجود امر متعالی، رجحان باورپذیری تجربی بر امکان منطقی فریب، تجربه برآورده شدن نیازهای واقعی انسان، باورپذیر نبودن انکار واقعیت امر متعالی، عمومیت و واقعیت تجربه دینی، بداهت نیاز به امر متعالی (احساس حدوث و وابستگی)، امکان برآوردن نیاز به امر متعالی و احتیاج وجودی به «امر متعالی». سپس با ارزیابی پیشفرضهای استدلال (طبیعت مشترک انسان، تشابه نیاز جسمانی و روانی، مشکل تعالی در ملحدین، ابتناء بر استقراء، از عام به خاص رسیدن و نسبی شدن رویکرد به دین) نهایتاً به این نتیجه میرسیم که چنین باوری نزد او موجه است، زیرا این باور از نیازی درونی سرچشمه گرفته است. به علاوه این باور برای شخص تجربهکننده باوری «صادق» نیز هست، چرا که عینیت امر متعالی در بیرون از ذهن احراز شده است. | ||
Keywords | ||
نورمن گیسلر; تجربه دینی; روش تجربتی; امر متعالی; عینیت | ||
References | ||
گیسلر، نورمن ال. 1391. فلسفه دین. ترجمه حمیدرضا آیتاللهی. تهران: انتشارات فرهنگ و اندیشه اسلامی. Feuerbach, Ludwig. 1957. Essence of Christianity. Newyork: Harper and Row. Freud, Sigmund. 1957. Future of an Illusion. Newyork: Doubleday & co. Fromm, Erich. 1950. Psychoanalysis and Religion. Yale University Press. Geisler, Norman, and Douglas Potter. 2015. The Doctrine of God. Bastion Book. Geisler, Norman. 2013. Knowing the Truth about Creation. Bastion Book. Geisler, Norman. 2015. A Philosophical Argument from Being. Bastion Book. Geisler, Norman.2013.Should Old Aquinas Be Forgotten. Bastion Book. Kant, Immanual. 1956. The Critique of Pure Reason. Newyork: Bobbs- Merrill. Ramsey, Ian. 1963. Religious Language. Newyork: Macmillan. Sartre, Jean-Paul. 1964. The Words. Newyork: George Braziller. Sartre, Jean-Paul. 1993. Being and Nothingness. Washington Square Press. Tillich, Paul. 1965. Ultimate Concern. London: SCM Press. Trueblood, Elton. 1957. Philosophy of Religion. Newyork: Harper and Row. | ||
Statistics Article View: 603 PDF Download: 557 |