
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 509 |
Number of Articles | 4,398 |
Article View | 8,251,692 |
PDF Download | 4,247,712 |
واکاوی نظام بانکداری اسلامی- اجتماعی با مطالعه موردی بانک سپه و بانک انصار | ||
مطالعات اقتصاد اسلامی | ||
Article 2, Volume 14, Issue 2 - Serial Number 28, January 1401, Pages 367-406 PDF (2 M) | ||
Document Type: مقاله پژوهشی | ||
DOI: 10.30497/ies.2022.241627.2017 | ||
Authors | ||
محمد رضا یزدان پناه1; کرامت الله راسخ* 2; مجید رضا کریمی3 | ||
1دانشجوی دکتری جامعه شناسی سیاسی، گروه جامعه شناسی، واحد جهرم، دانشگاه آزاد اسلامی ، جهرم ، ایران | ||
2دانشیار گروه جامعه شناسی، واحد جهرم، دانشگاه آزاد اسلامی ، جهرم ، ایران | ||
3استادیار گروه جامعه شناسی، واحد جهرم، دانشگاه آزاد اسلامی ، جهرم ، ایران | ||
Receive Date: 24 August 2021, Revise Date: 07 November 2021, Accept Date: 06 November 2021 | ||
Abstract | ||
بانکها بهعنوان نهادهای بازار پول می توانند نقش انکارناپذیر در مقولههای اقتصادی و اجتماعی نظیر توسعه فضای شهری، مشارکت در حفظ زیست محیط، تأسیس مراکز درمانی و غیره داشته باشند. در تحقیق حاضر سعی بر این بود که نشان داده شود که نظام بانکداری در ایران تا چه حدی با اصول بانکداری اسلامی- اجتماعی (QBLP) منطبق میباشد و همچنین سیستم موجود تا چه حد در کمرنگ شدن فقر، تبعیضات قومی، جنسیتی و دغدغههای زیستمحیطی و اجرای قوانین اسلامی نقش داشته است. در این پژوهش از روش کیفی استفاده شده است و استراتژی آن تحلیل محتوی بوده است. دادههای تحقیق بر اساس متون، مستندات و اساسنامه بانک سپه و بانک انصار سابق گردآوری و تلخیص شده است. نتایج نشان داد که درصد فراوانی چهار عامل مدل QBLP براساس کدگذاری فعالیتهای بانک انصار سابق ، عامل شریعت 51 درصد، زیست محیط 44 درصد، مردم 88 درصد و سوددهی81 درصد میباشد. همچنین درصد فراوانی عوامل مدل QBLP برحسب نوع فعالیت در اساسنامه بانک سپه، شریعت 45 درصد، زیست محیط 22 درصد، مردم 81 درصد و سوددهی 81 درصد است. نتایج کلی پژوهش نشان داد که سیستم بانکداری موجود، اصول چهارگانه بانکداری اسلامی-اجتماعی رعایت میکند، بنابراین خلأهای موجود در نظام بانکداری ایران از بین رفته و نیازهای توسعه جوامع مسلمانان مرتفع میشود ولی آنچنانکه باید به دغدغههای زیستمحیطی اهمیت نمیدهد. | ||
Keywords | ||
بانکداری اسلامی- اجتماعی; زیست محیط; سوددهی; شریعت; مردم | ||
References | ||
ابوجعفری، روحاله (1388). بررسی الگوهای سازماندهی نظام بانکی بدون ربا و پیشنهاد استفاده از روشهای سرمایهگذاری ریسکپذیر. مطالعات اقتصاد اسلامی، 2(2)، 163-188.
پایتختی اسکویی، سید علی و عرب مازار، عباس (1395). بررسی اثر عقد های بانکداری اسلامی بر نرخ بیکاری در ایران. اقتصاد اسلامی. 16(61)، 65-77.
جاوید، محمدرضا و ربیعی مندجین، محمدرضا (1396). بررسی تطبیقی شرایط عقود اسلامی و قراردادهای پشتیبانی بانکداری اسلامی (مورد مطالعه: بانک شهر). اقتصاد و مدیریت شهری، 6(22)، 19-31.
سرمد، زهره؛ حجازی، الهه و بازرگان هرندی، عباس (1386). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. چاپ چهاردهم. انتشارات آگاه.
ذاکرنیا، احسان و خادم علیزاده، امیر (1396). اصول حاکم بر اعتباری سنجی در مدیریت ریسک اعتباری بانکداری اسلامی از نگاه قرآنى. تحقیقات مالی اسلامی، 6(2) (پیاپی12 )، 5-24.
عزیزی، آریا (1397). بحرانهای مالی و دلایل ثبات مالی نسبی بانکداری اسلامی در سطح بینالمللی. فصلنامه علمی- حقوقی قانون یار، 2(5).
عیوضلو، حسین و قلیچ، وهاب (1394). بانکداری اخلاقی با رویکرد اسلامی (ضوابط اخلاقی و تدابیر ساختاری)، تهران: پژوهشکده پولی و بانکی.
لَله گانی، اسماعیل و عبداللهپور، سجاد (1394). بررسی ادراک مدیران بانکی از کارکردهای بانکداری اسلامی. فصلنامه مطالعات مالی و بانکداری اسلامی، 1(2).
مجتهد، احمد و حسنزاده، علی (1390). پول و بانکداری و نهادهای مالی. تهران: جنگل، پژوهشکده پولی و بانکی.
موسویان، عباس (1386). بررسی قانون عملیات بانکی بدون ربا و پیشنهاد قانون جایگزین، فصلنامه علمی و پژوهشی اقتصاد اسلامی، 7(25).
موسویان، سیدعباس (1390). اصلاح قانون و الگوی عملیاتی بانکداری بدون ربا. سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
Abbasi, S. M., Hollman, K. W., & Murrey, J. H. J. (1989). Islamic economics: Foundations and Practices. International Journal of Social Economics, 16(5), 5-17. Abdul Rahman, A. R. (2007). Islamic microfinance: A missing component in Islamic Banking. Kyoto Bulletin of Area Studies, 1-2, 38-53. Ahmad, Z. (1994). Islamic Banking: State of the Art. Islamic Economic Studies, The Islamic Research and Training Institute (IRTI), 2, 1-33. Ahmed, A. (2010). Global financial crisis: An Islamic finance perspective. International Journal of Islamic and Middle Eastern Finance and Management, 3(4), 306-320. Al-Jarhi, M. A. (2007). Islamic banking and finance: Philosophical underpinnings. In Islamic Banking and Finance: Fundamentals and Contemporary Issues, edited by S. Syed Ali and A. Ahmad. Jeddah: Islamic Development Bank. Ariff, M. (1998). Islamic banking. Asian-Pacific Economic Literature, 2(2), 48-64. Asutay, M. (2007). Conceptualisation of the Second Best Solution in Overcoming the Social Failure of Islamic Finance: Examining the Overpowering of Homoislamicus by Homoeconomicus. IIUM Journal in Economics and Management, 15(2), 167-195. Asutay, M. (2008). Islamic banking and finance - Social failure. New Horizon. Asutay, M. (2012). Conceptualising and Locating the Social Failure of Islamic Finance: Aspirations of Islamic Moral Economy Vs. the Realities of Islamic Finance. Asian and African Area Studies, 11(2), 93-113. Ayman, S., & Rowan, G. (2014). Sacred commerce: A blueprint for a new humanity (2nd edition). EQEnterprises, pp 24-28. Bahari, Z., & Yusuf, M. Y. (2014). Corporate Social Responsibility In Islamic Banking Institutions In Aceh: Analysis Of Criteria And Perception. Journal of Educational and Social Research, 4(2), 390. Benedikter, R. (2011). Social Banking and Social Finance: Answers to the Economic Crisis (pp. 1-128). New York, NY: Springer New York. Beck, T., Demirgüç-Kunt, A., & Merrouche, Q. (2013). Islamic vs. conventional banking: Business model, efficiency and stability. Journal of Banking and Finance, 37, 433-447. Buckley, S.L. (2000). Teachings on Usury in Judaism, Christianity and Islam. United Kingdom: The Edwin Mellen Press, Ltd. Chapra, M.U. (1992). Islam and the Economic Challenge. Leicester, United Kingdom: The Islamic Foundation and the International Institute of Islamic Thought. Chong, B. S., & Liu, M. H. (2009). Islamic Banking: Interest-free or Interest-based? Pacific-Basin Finance Journal, 17(1), 125-144. Dusuki, A.W. (2005). Corporate Social Responsibility of Islamic Banks in Malaysia: A Synthesis of Islamic and Stakeholders' Perspectives. Loughborough: Loughborough University. Dusuki, A.W., & Dar, H. (2005). Does corporate social responsibility pay off? An empirical examination of stakeholder perspectives. Paper presented at the International Conference on Business Performance and CSR - Measuring CSR Effectiveness/ Sustainable Community Development. Dusuki, A. (2007). The ideal of Islamic banking: A survey of stakeholder's perceptions. Review of Islamic Economics, II (Special Issue), 29-52. Dusuki, A., & Abozaid, A. (2007). A critical appraisal on the challenges of realizing Maqasid Al-Shariah in Islamic banking and finance. IIUM Journal of Economics and Management, 15(2), 143-165. Dusuki, A. W., & Abdullah, N. I. (2007). Maqasid al-Shari`ah, maslahah, and corporate social responsibility. The American Journal of Islamic Social Sciences, 24(1), 25-45. Grossmann, G. M., & Krueger, A. B. (1991). Environmental Impact of a North American Free Trade Agreement. NBER Working, 3914. Grossman, G., & Krueger, A. (2008). The inverted-U: what does it mean?, Enviroment And Development Economic, 1(01), DOI:10.1017/S1355770X00000450. Hamidi, M. L., & Worthington, A. C. (2018). Islamic Social Banking: The Way Forward. Jurnal Ekonomi Malaysia, 52(1), 195-207. Haniffa, R. M., & Hudaib, M. (2007). Exploring the ethical identity of Islamic Banks via communication in annual reports. Journal of Business Ethics, 76, 97-116. Hassan, A., & Latiff, S. A. (2009). Corporate social responsibility of Islamic financial institutionsand businesses: Optimizing charity value. Humanomics, 25(3), 177-188. Henry, C. M., & Wilson,R. (2004). The Politics of Islamic Finance (eds.). Edinburgh: Edinburgh University Press. Ibn Ashur, M., & al-Tahir. (1945). Maqasid al-Shari’ah al-Islamiyyah, (Eds.), al-Misawi, Muhammad al-Tahir (1998). Kuala Lumpur: al-Basa’ir. Iqbal, Z., & Mirakhor, A. (2007). An Introduction to Islamic Finance: Theory and Practice. Singapore: John Wiley & Sons (Asia). Kamlaa, R., & Alsoufi, R. (2015). Critical Muslim Intellectuals’ discourse and the issue of‘Interest’ (rib¯a): Implications for Islamic accounting and banking, Accounting Forum, 39, 140-154. Laidler, D. E. W. (1993). The Demand for money: Theories, evidence, and problems. New York: Harper Collins College Publishers. Mills, P. S., & Presley, J. R. (1999). Islamic Finance: Theory and Practice. Basingstoke: Macmillan. Mohd Nor, S., & Rahim, R. A; Senik, Z. C. (2015). The potentials of internalising social banking among the Malaysian Islamic banks. Environment, Development and Sustainability, 18(2), 347-372. Naqvi, S. N. H. (1994). Islam, Economics and Society. London: Kegan Paul International Ltd. Naqvi, S. N. H. (2003). Perspectives on Morality and Human Well-Being: A Contribution to Islamic Economics. Leicester: Islamic Foundation. Needles, et al. (2010). Financial Accounting. South-Western: Cengage Learning. Nomani, F., & Rahnema, A. (1994). Islamic Economic Systems. London, UK: London Zed Books. Pollard, J., & Samers, M. (2007). Islamic banking and finance: Postcolonial political economy and the decentring of economic geography. Transactions of the Institute of British Geographers, 32(3), 313-320. Qorchi, M.E. (2005). Islamic finance gear up. Finance and Development, 42(4). Reifner, U. (1992). Social Banking Aand New Poverty-Towards a New Approach in Law and Economics. In U. Reifner & J. Ford (Eds.), Banking for People: Social Banking and New Poverty Consumer Debts and Unemployment in Europe-National Reports. 23-42. Berlin: Walter de Gruyter. Rosly, S. A., & Abu Bakar, M. A. (2003). Performance of Islamic and mainstream banks in Malaysia. International Journal of Social Economics, 30(12), 1249-1265. Rosenzweig, W. (2004). Double bottom line project report:Assessing social impact in double bottom line ventures. Center for Responsible Business. Working Paper Series, 3. Samad, A., Gardner, N. D., & Cook, B. J. (2005). Islamic banking and finance in theory and practice: The experience of Malaysia and Bahrain. The American Journal of Islamic Social Sciences, 22(2), 69-86. Scheire, C., Maertelaere, S. D. 2009. Banking to Make a Difference. Flanders: Artevelde University College. Slapper, T. F., & Hall, T. J. (2011). The triple bottom line: What is it and how does it work? Indiana Business Review, 86, 4-8. Yip, A.W., & Bocken, N.M. (2018). Sustainable business model archetypes for the banking industry. Journal of cleaner production, 174, 150-169. Wahyuni, S. (2012). Moslem Community Behavior in The Conduct of Islamic Bank: The Moderation Role of Knowledge and Pricing, International Conference on Asia Pacific Business Innovation and Technology Management. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 57, 290- 298. Warde, I. 2010. Islamic Finance in the Global Economy. 2nd edition. Edinburgh: Edinburgh University Press. Wilson, R. (1997). Economics, Ethics, and Religion: Jewish, Christian, and Muslim Economic Thought. Basingstoke: Macmillan in association with University of Durham. Wilson, R. (2002). Parallel between Islamic and ethical banking. Review of Islamic Economics, 11: 51-62. Wilkison, D., & Birmingham, P. (2003). Using Research Instruments: A Guide for Rrsearchers. London Routledge. Yousri, A. A. -R. (2005). Sustainable development: An evaluation of conventional and Islamic perspectives. In Islamic Perspectives on Sustainable Development, edited by M. Iqbal, 22- 51. United Kingdom: Palgrave Macmillan. Zaher, T. S., & Hassan, M. K. (2001). A comparative literature survey of islamic finance and banking. Financial Markets, Institutions and Instruments, 10(4), 155-199. Zeithaml, V. A., Berry, L, L., & Parasuraman. A. (1991). The nature and determinants of customer expectations of service. Marketing Science Institute Cambridge, Mass. Report, 91-113 (91-113). | ||
Statistics Article View: 432 PDF Download: 346 |