
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 515 |
Number of Articles | 4,457 |
Article View | 8,574,637 |
PDF Download | 4,554,121 |
تأثیر آموزش خودنظارتی با رویکرد مراقبۀ اسلامی بر امنیت روانی و پایبندی مذهبی در دانشجویان | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
Article 10, Volume 10, Issue 18, January 1401, Pages 261-285 PDF (968.02 K) | ||
Document Type: علمی - پژوهشی | ||
DOI: 10.30497/esi.2022.242816.1533 | ||
Authors | ||
پرستوسادات عقیلی1; معصومه باقرپور* 2 | ||
1دانش آموخته کارشناسی ارشد گروه علوم تربیتی، واحد بندر گز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرگز، ایران. | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی واحد بندرگز ، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرگز، ایران. | ||
Receive Date: 10 March 2022, Revise Date: 06 June 2022, Accept Date: 11 June 2022 | ||
Abstract | ||
در پژوهش حاضر، تأثیر آموزش خودنظارتی با رویکرد مراقبۀ اسلامی بر امنیت روانی و پایبندی مذهبی در دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور کردکوی بررسی شده است. روش پژوهش ازنوع شبهآزمایشی، طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بوده و جامعۀ آماری، شامل ۶۷۵ نفر از دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور شهر کردکوی در سال تحصیلی 1400 است. حجم نمونه بهصورت تصادفی در دو گروه (25 نفر گروه گواه و 25 نفر گروه کنترل) انتخاب شد. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامههای «پایبندی مذهبی» جانبزرگی (1388) و «امنیت روانی» مازلو (2004) بوده و ابزار مداخله نیز مشتمل بر محتوای جلسات آموزش خودنظارتی با رویکرد مراقبۀ اسلامی طبق الگوی نصرتی، جعفری اردی و غباری بناب (1399) در هشت جلسۀ نوددقیقهای بوده است. تجزیهوتحلیل داده ها ازطریق آزمون تحلیل صورت گرفته است و یافته ها نشان میدهد آموزش خودنظارتی با رویکرد مراقبۀ اسلامی بر مؤلفه های امنیت روانی، مشتمل بر کاهش احساس ناخشنودی، ناسازگاری محیطی و بهبود دید مردم درخصوص فرد در دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور کردکوی مؤثر است؛ همچنین براساس یافتههای پژوهش، آموزش خودنظارتی با رویکرد مراقبۀ اسلامی بر مؤلفه های پایبندی مذهبی (پایبندی مذهبی، دوسوگرایی و ناپایبندی مذهبی) در دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور کردکوی بهصورتی معنادار اثر میگذارد. | ||
Keywords | ||
خودنظارتی; رویکرد مراقبۀ اسلامی; امنیت روانی; پایبندی مذهبی; دانشجویان | ||
References | ||
قرآن کریم (مهدی الهی قمشهای، مترجم).
اشکارگر، زهرا (1400). پیشبینی امنیت روانی براساس احساس پیوستگی و کارکردهای تحولی خانواده در دانشجویان. گروه امور تربیتی و مشاوره. (پایاننامۀ کارشناسی ارشد). دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بندرگز، بندرگز، ایران.
اکبری مقدّم، ناهید (۱۳۹۳). بررسی امنیت روانی در زنان و دختران بدحجاب و باحجاب. اولین همایش ملی فرهنگ عفاف و حجاب، بندرگز، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بندرگز.
بوریانی، خدیجه؛ و شمسایی، محمدمهدی (1396). بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای معنوی احساس تنهایی و امنیت روانی دانشآموزان دختر مقطع متوسطۀ اول شهرستان ساری. مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، 36(2)، 159-174.
جانبزرگی، مسعود (1388). ساخت و اعتباریابی آزمون پایبندی مذهبی براساس گزارههای قرآن و نهج البلاغه، مطالعات اسلام و روانشناسی، 79-107.
خنیفر، حسین؛ و پورحسینی، مژده (1394). مهارتهای زندگی. تهران: نشر هاجر.
دلیر، مجتبی؛ و رسانه، فرزانه (1392). نقش پایبندی مذهبی در پیشبینی مؤلفههای سلامت اجتماعی. کنگرۀ ملی روانشناسی اجتماعی ایران، 2، 39-50.
دهقانی، حمید؛ اکبرزاده، فاطمه؛ و نظر منصوری، علی (1392). تأثیر سرمایۀ اجتماعی در احساس امنیت اجتماعی دانشجویان. دانش انتظامی، 15(4-16)، 1-28.
رستگار هاشمی، نسرین؛ جعفرپور ممقانی، سارا؛ و هاشمی نصرتآباد، تورج (1396). بررسی رابطۀ سبکهای هویت و هوش معنوی با امنیت روانی دانشجویان. مجموعۀ مقالات ششمین کنگرۀ روانشناسی ایران، فصلنامۀ روانشناسی معاصر، 12(1)، 732-736.
زارعپور، محمد (1399). حدیث ولایت. تهران: سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی.
سعیدی، میلاد (1399). بررسی مؤلفههای احساس امنیت روانی خانوادههای ایرانی و آسیبشناسی آن در خردهنظامهای خانواده و فرایند رشدی فرزندان. فصلنامۀ فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، 11(41)، 211-234.
صمدی، زهرا؛ میرنسب، میرمحمود؛ و فتحی آذر، اسکندر (1397). اثربخشی آموزش تکنیک خودنظارتی بر اختلال اضطراب اجتماعی دانشآموزان. دوماهنامۀ علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 11(1)، 92-101.
عسکریان، سمیه؛ اصغری، محمدجواد؛ و حسنزاده، محمدحسن (1392). تأثیر آموزش مهارتهای مقابلۀ دینی بر تابآوری، انطباقپذیری و مدیریت فشار روانی همسران جانبازان. طب جانباز، ۶(۱)، ۶۰-۶۷.
کلته، عالیه (1399). بررسی نقش سبک زندگی اسلامی، باور به جهان عادل و راهبردهای تنظیم هیجان در پیشبینی امنیت روانی دانشجویان دانشگاه پیام نور شهرستان بندرترکمن. (پایاننامۀ کارشناسی ارشد). دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بندرگز، بندرگز، ایران.
نازکتبار، حسین؛ بابایی، انسیه؛ و صفارفر، امیر (1398). بررسی ارتباط بین سبک زندگی اسلامی با سلامت اجتماعی و امنیت روانی دانشآموزان. سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، ۳(۳)، 32-40.
نصرتی، فاطمه؛ جعفری اردی، ثریا؛ و غباری بناب، باقر (1399). اثربخشی آموزش خود نظارتی با رویکرد مراقبۀ اسلامی بر خویشتنداری دانشجویان دختر دانشگاه تهران. مجلة پژوهش در دین و سلامت، 6(2)، 20-36.
یاریان، سجاد؛ و دینپرور، زهرا (1399). اثربخشی آموزش امنیت هستیشناختی بر هویت دینی، امنیت روانی و امنیت شغلی معلمان. سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، ۴(۱)، ۵۸-۶۵.
Brandt, P. Y. (2019). Religious and Spiritual Aspects in the Construction of Identity Modelized as a Constellation. Integr. Psych. Behav, 53, 138–157, https://doi.org/10.1007/s12124-018-9436-8. Chinomona, E. (2017). Modelling the Influence of Workplace Spirituality, Quality of Work Life, Expectations towards Work on Commitment to Long-Term Career of Employees in Gauteng Province, South Africa. Journal of Applied Business Research, 33(4), 693. Crystal, Amiel M. et al. (2019). Religious Education Can Contribute to Adolescent Mental Health in School Settings. Int J Ment Health Syst, 13, 28. Loureiro, A. C.; de Rezende, Coelho M. C.; Coutinho, F. B.; Borges, L. H.; and Lucchetti, G. (2019). The Influence of Spirituality and Religiousness on Suicide Risk and Mental Health of Patients Undergoing Hemodialysis. Comprehensive Psychiatry, 80, 39-45. Maria, Komariah; Urai; Hatthakit, Nongnut; and Boonyoung (2020). Impact of Islam-Based Caring Intervention on Spiritual Well-Being in Muslim Women with Breast Cancer Undergoing Chemotherapy. Religions and Health/ Psychology/ Social Sciences, 11(7), 361, https://doi.org/10.3390/rel11070361. Pio, R. J.; and Tampi, J. R. E. (2018). The Influence of Spiritual Leadership on Quality of Work Life, Job Satisfaction and Organizational Citizenship Behavior. International Journal of Law and Management, 414-422. Piwko, A. M. (2021). Islam and the COVID-19 Pandemic: Between Religious Practice and Health Protection. J Relig Health, https://doi.org/10.1007/s10943-021-01346-y. Rego, A.; Riberiro, N.; Cunha, M. P.; and Jesunio, J. C. (2011). How Happiness Mediates the Organizational Virtuousness and Affective Commitment Relationship?. Journal of Business Research, 64, 524-532. Rego, A.; Vitória, A.; Magalhães, A.; Ribeiro, N.; and Cunha, M. P. (2013). Authentic Leadership Predicting Team Potency: The Mediating Role of Team Virtuousness and Affective Commitment. Leadership Quarterly, 24(1), 61-79. Santos, S. (1998). Factors Related to Commitment of Extension Professionals in the Dominican Republic. Journal of Agricultural Education, 35(3), 57-61. Shomali, M. A. (2010). Key Concepts in Islamic Spirituality: Love, Thankfulness and Humbleness. Message of Thaqalayn, 11, 2. Thomas Whetstone, J. (2005). A Framework for Organizational Virtue: The Interrelationship of Mission, Culture and Leadership. Business Ethics: A European Review, 14(4), 367-378. Yusuf, M. B. (2011). Effects of Spiritual Capital on Muslim Cconomy: The Case of Malaysia. Research on Humanities and Social Sciences, 1(2), 23-40. | ||
Statistics Article View: 324 PDF Download: 330 |