
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 508 |
Number of Articles | 4,393 |
Article View | 8,246,989 |
PDF Download | 4,242,341 |
درک کودکان مقطع ابتدایی از خداوند در مسیر آموزش با توجه به نظریه پیاژه | ||
پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت) | ||
Article 23, Volume 20, Issue 1 - Serial Number 39, April 1401, Pages 173-180 PDF (488.02 K) | ||
Document Type: کوتاه | ||
DOI: 10.30497/prr.2022.76225 | ||
Author | ||
محمد فیض اللهی* | ||
دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید باهنر، اصفهان، ایران. | ||
Receive Date: 24 February 2022, Revise Date: 21 April 2022, Accept Date: 05 May 2022 | ||
Abstract | ||
هدف این مطالعه، بررسی نوع و چگونگی درک و شناخت کودکان مدارس ابتدایی و پیشدبستانی از خداوند است. مرور پیشینه پژوهشی نشان داد که تاکنون در این رابطه پژوهشهای اندکی در ایران صورت گرفته است. برای رسیدن به این هدف، از پژوهش کیفی با رویکرد تلفیقی استفاده شد. جامعه هدف این پژوهش کلیه دانشآموزان پسر مقطع ابتدایی و پیشدبستانی شهرستان چادگان بودند و تعداد نمونه 42 نفر از این جامعه بود که از طریق نمونهگیری از نوع هدفمند انتخاب شدند. روشهای جمعآوری اطلاعات کیفی شامل مصاحبه با کودک، مصاحبه با معلمان باتجربه و نقاشی کودکان بوده است. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل محتوایی استفاده شد و نتایج نشان داد کودکان با توجه با مراحل رشد شناختی پیاژه و با توجه به ویژگیهای آن مرحله، شناختهای متفاوتی از خداوند در تصورشان دارند. البته موضوعاتی مثل پیامبران، قرآن، دعاها و تعداد زیادی از مسائل مربوط به خداوند نیز در سیر پژوهش مورد تأکید قرار گرفته است تا به طور جامع از درک کودکان مقطع ابتدایی از خداوند شناخت حاصل شود. یافتهها بیانگر آن است که کودکان ابتدا با مفاهیمی که مصداقهای محسوس و عینی دارند آشنا میشوند و به میزانی که ذهن آنها رشد مییابد و تواناتر میشود، مفاهیم مجردتر و انتزاعیتر را درک میکنند. مفاهیم خاص دینی، مانند مفهوم خدا، معاد، پیامبر، نماز، حج، نیایش و معجزه، مانند سایر مفاهیم از قاعدۀ کلی شکلگیری مفاهیم در ذهن کودک پیروی میکند. توجه به این نکته سبب میشود که آموزش دینی، مانند سایر آموزشها، متناسب با ظرفیتهای ذهنی آنان تنظیم و ارائه شود | ||
Keywords | ||
شناخت خداوند; کودکان مقطع ابتدایی; نظریه پیاژه; آموزش | ||
References | ||
باهنر، ناصر. 1397. آموزش مفاهیم دینی همگام با روانشناسی رشد. تهران: سازمان تبلیغات اسلامی شرکت چاپ و نشر بینالملل.
پیاژه، ژان. 1373. پنج گفتار. ترجمه نیکچهره محسنی. تهران: بنیاد.
خادمی، عزت. 1370. «درک کودکان دبستانی از مفاهیم دینی». فصلنامه تعلیم و تربیت 2(27): 93-113.
دادستان، پریرخ. 1396. 18 مقاله در روانشناسی. تهران: سمت.
دادستان، پریرخ. 1398. ارزشیابی شخصیت کودکان بر اساس آزمونهای ترسیمی. تهران: رشد.
دلشاد تهرانی، مصطفی. 1393. تفسیر موضوعی نهج البلاغه. قم: دفتر نشریات معارف.
طلائیان، زهرا. 1389. «آموزش مفهوم خدا به کودک». کودک 1(67): 52-54.
موریس، دبس. 1374. مراحل تربیت. ترجمه علی محمد کاردان. تهران: دانشگاه تهران. | ||
Statistics Article View: 696 PDF Download: 456 |