
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 513 |
Number of Articles | 4,443 |
Article View | 8,475,871 |
PDF Download | 4,499,414 |
کاربرد تجربیات زنانه در الهیات فمینیستی: جسمانیت، فرهنگ و زبان | ||
پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت) | ||
Article 17, Volume 20, Issue 1 - Serial Number 39, April 1401, Pages 125-132 PDF (551.83 K) | ||
Document Type: کوتاه | ||
DOI: 10.30497/prr.2022.76220 | ||
Authors | ||
مریم السادات سیاهپوش* 1; زهرا جوادی2 | ||
1دانشجوی دکتری ادیان و عرفان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران. | ||
2دانشآموخته کارشناسی ارشد ادیان و عرفان، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران. | ||
Receive Date: 24 February 2022, Revise Date: 21 April 2022, Accept Date: 05 May 2022 | ||
Abstract | ||
در راستای ارائۀ خوانشی از الهیّات که معطوف به تجربۀ زنانه باشد، توجه الهیدانان به سه ساحت جلب شد. در ساحت نخست، در تاریخ فلسفه غرب همواره جسمانیت زنانه متناظر با طبیعت دانسته شده و با جلوه دادن عقلانیت به مثابه حق انحصاری مردانه، زنان از تحصیل در حوزۀ الهیّات منع شدهاند. الهیدانان فمینیست بر آن هستند که ضمن به رسمیت شناختن جسمانیت زنانه، راهی برای ورود به عرصۀ عقلانیت بگشایند. افزون بر این، در همین ساحت است که الهیدانان فمینیست بدن زنان را منبعی برای بازتاب الهیّات فمینیستی دانسته و تجربیاتی را که از طریق بدن خود به دست میآورند به عرصههای گوناگون الهیّاتی تعمیم داده و حتی به بازتفسیر وجه زنانۀ خدا پرداختهاند. ضمناً ایشان در این راستا دست به ارائه آیینهای جدید دینی با هدف ایجاد فضایی معطوف به تجربیات جسمانی میزنند تا به رویدادهای مخصوص بدن زنان وجهی دینی ببخشند. در ساحت دوم، توجه الهیدانان فمینیست پساساختارگرا به تکثر فرهنگی جلب شده و تأثیر فرهنگهای گوناگون را بر تجربیات زنانه از دین مد نظر قرار دادهاند. در این ساحت، کوشش میشود تا با نظر به شخصیتهای متون مقدس که تجریبات زنان از فرهنگهای غیرغربی را در بر دارند، تفسیری چندفرهنگی ارائه شود که طیف فراگیرتری از زنان را شامل شود. در ساحت سوم، در متون مقدس از یک سو زبان جنسیتی بوده و تصوری مردانه از خدا در ذهن مؤمنان ایجاد میکند و از سوی دیگر نگارش این متون به دست مردان عمدتاً از تجربیات زنانه غافل مانده است. پژوهش حاضر، در مقام یک پژوهش بنیادی-کاربردی، بر آن است که کاربرد تجربیات زنانه در الهیّات فمینیستی به مثابه الهیّاتی عملی را با نظر به سه ساحت یادشده مورد بررسی قرار دهد. | ||
Keywords | ||
الهیّات فمینیستی; جنسیت و دین; فمینیسم دینی; مردسالاری دینی | ||
References | ||
گریمشاو، جین، و میراندا فریکر. 1398. فلسفه و فمینیسم: راهنمای فلسفۀ بلکول. قم: موسسۀ فرهنگی طه. Abugideiri, Hibba. 2001. “Hagar: A Historical Model for “Gender Jihad.” In Daughters of Abraham: Feminist Thought in Judaism, Christianity, and Islam, edited by Yvonne Yazbeck Haddad and John L. Esposito. Florida: University Press of Florida. Barton, Mukti. 2001. “The Skin of Miriam Became as White as Snow: The Bible, Western Feminism and Colour Politics.” Feminist Theology 9: 68-72. Fiorenza, Elisabeth. 1975. “Feminist Theology as a Critical Theology of Liberation.” Theological Studies 36: 605-626. Gal Berner, Leila. 2001. “Hearing Hannah’s Voice: The Jewish Feminist Challenge and Ritual Innovation.” In Daughters of Abraham: Feminist Thought in Judaism, Christianity, and Islam, edited by Yvonne Yazbeck Haddad and John L. Esposito. Florida: University Press of Florida. Isherwood, Lisa, and Elizabeth Stuart. 1998. Introductions in Feminist Theology: Introducing Body Theology. Sheffield: Sheffield Academic Press. Kamitsuka, Margaret. 2007. Feminist Theology and the Challenge of Difference. Oxford: Oxford University Press. Pui-lan, Kwok. 2004. “Feminist Theologyas Intercultural Discourse.” In The Cambridge Companion to Feminist Theology, edited by Susan Frank Parsons. Cambridge University Press. Ruether, Rosemary. 2004. “The Emergence of Christian Feminist Theology.” In The Cambridge Companion to Feminist Theology, edited by Susan Frank Parsons. Cambridge University Press. Tamez, Elsa. 1996. “Cultural Violence against Women in Latin America.” In Women Resisting Violence: Spirituality for Life, edited by Mary John Manazan. New York: Orbis Press. | ||
Statistics Article View: 417 PDF Download: 299 |