
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 508 |
Number of Articles | 4,393 |
Article View | 8,246,984 |
PDF Download | 4,242,338 |
تأثیر الهیات عملی اسکاندیناوی بر ملتسازی و دولتسازی رفاه | ||
پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت) | ||
Article 14, Volume 20, Issue 1 - Serial Number 39, April 1401, Pages 99-108 PDF (576.51 K) | ||
Document Type: کوتاه | ||
DOI: 10.30497/prr.2022.76217 | ||
Author | ||
رضا رحمتی* | ||
استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران. | ||
Receive Date: 24 February 2022, Revise Date: 21 April 2022, Accept Date: 05 May 2022 | ||
Abstract | ||
دولت، ملت و رفاه در سوئد، نروژ، فنلاند و دانمارک، اگرچه وامدار جنبش قانونی اساسی، جنبش حقوق مدنی، جنبش شهروندی و... بوده است، با این حال شدیداً با سنتهای اجتماعی گره خورده است، که از جمله آنها جنس خاصی از هویت دینی است. الهیّات عملی اسکاندیناوی به سبب این که توانسته بود، بر خلاف فرانسه و انگلستان و اروپای قارهای، مانع از منازعهٔ دولت-کلیسا شود، سنتهای اجتماعی متعددی را تبدیل به الگوهای سیاسی کرد. به سبب درهمتنیدگی دولت-کلیسا و سایر نیروهای اجتماعی که در حد واسط این رابطه قرار میگرفتند (از جمله دهقانان آزاد و کارگران)، ایدهٔ دولت رفاه یا (حتی با تسامح) کلیسای رفاه در اسکاندیناوی شکل گرفت، ایدهای که سبب صورتبندی دولت نیز شد. بنابراین میتوان گفت دولت-ملتسازی و علاوه بر این دولتسازی رفاه در اسکاندیناوی به واقع دولت-ملت و دولتسازی با پیکربندی دولت-کلیسا به عنوان یکی از جلوههای دولت، در کنار دولت-دهقانان و دولت-کارگران بوده است. بنابراین شکل خاصی از همبستگی بین نیروهای سیاسی و اجتماعی در جامعه اسکاندیناوی شکل گرفت که بازتاب همه این نیروها در دولت نوردیک تبدیل به مدل خاص همبستگی و حکمرانی در این جامعه شد. از این رو ناسیونالیسم اسکاندیناوی مدل منحصربهفردی از ناسیونالیسم را ارائه میدهد. سؤالی که اینجا شکل میگیرد این است که الهیات عملی اسکاندیناوی چه تأثیری بر شکلگیری دولت رفاه در سوئد، نروژ و دانمارک داشته است؟ الهیات عملی لوتری به واسطه تأثیرش بر تعریف ملت به عنوان منبعی برای هویت ملی، از یک سو، و به واسطه خوانشهایی شبیه به رسالت کار، رسالت بهرهوری و رسالت تولید، از سوی دیگر، منبعی برای دولتسازی رفاه در منطقه اسکاندیناوی بوده است. | ||
Keywords | ||
اسکاندیناوی; نوردیک; دولت-ملت; دولتسازی رفاه; الهیّات عملی | ||
References | ||
آرتر، دیوید. 1400. سیاست و حکومت در اسکاندیناوی. ترجمه رضا رحمتی. همدان: دانشگاه بوعلی سینا.
رحمتی، رضا. 1400. «صورت بندی اصول بنیادین توسعه در مدل نوردیک». دوفصلنامه مطالعات اقتصاد سیاسی بینالملل ۴(۱): 195-235.
Göçmen, Ipek. 2010. “The Politics of Religiously Motivated Welfare Provision.” PhD diss., University of Cologne Cologne. Hien, Josef. 2012. “Competing Ideas: The Religious Foundations of the Italian and German Welfare States.” Dissertation. Florence: European University Institute. Hien, Josef. 2014. “The Return of Religion? The Paradox of Faith-Based Welfare Provision in a Secular Age.” Max-Planck-Institut für Gesellschaftsforschung, Köln. http://hdl.handle.net/10419/97179. Ingebristen, C. 2006. Small States in International Relations (New Directions in Scandinavian Studies). University of Washington Press. Manow, Philip, and Kees Van Kersbergen. 2009. “Religion and the Western Welfare State: The Theoretical Context.” Pp. 1-38, in Religion, Class Coalitions, and Welfare States, edited by Van Kersbergenand Manow. Cambridge University Press. Markkola, Pirjo, and Ingela K. Naumann. 2014. “Lutheranism and the Nordic Welfare States in Comparison.” Journal of Church and State 56(1): 1-12. Markkola, Pirjo. 2011. “The Lutheran Nordic Welfare States.” In Beyond Welfare State Models. Edward Elgar Publishing. Smith, Anthony. 2003. Nationalism and Modernism. Routledge. Thorkildsen, Dag. 2000. “Religious Identity and Nordic Identity.” In The Cultural Construction of Norden, edited by Øystein Sørensen and Bo Stra˚th. Oslo: Scandinavian University Press. Tobias, Harding. 2015. “Secular and Sacred? The Scandinavian Case of Religion in Human Rights, Law and Public Sphere.” International Journal of Cultural Policy 21(5): 633-636. | ||
Statistics Article View: 329 PDF Download: 278 |