
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 513 |
Number of Articles | 4,443 |
Article View | 8,476,035 |
PDF Download | 4,499,836 |
تحلیل معرفتشناسانۀ دینگریزی | ||
پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت) | ||
Article 9, Volume 20, Issue 1 - Serial Number 39, April 1401, Pages 57-64 PDF (543.84 K) | ||
Document Type: کوتاه | ||
DOI: 10.30497/prr.2022.76212 | ||
Author | ||
زهرا بهارلو* | ||
دانشجوی دکتری فلسفه دین، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران. | ||
Receive Date: 24 February 2022, Revise Date: 21 April 2022, Accept Date: 05 May 2022 | ||
Abstract | ||
دینگریزی، سکولاریسم، جدایی دین از سیاست، جدایی دین از علم و در نهایت جدایی دین از زندگی، همگی حامل پیامی واحد هستند: ما از دین بیزاری میجوییم. فارغ از این که دینگریزی تاریخچهای بس عظیم دارد، اینک در جوامع امروزی باوری موجه تلقی میشود. چشمها را باید شست، جور دیگر باید دید. بیایید به جای آن که در باب معرفتشناسی و آسیبشناسی دین بحث و بررسی کنیم، باورها و نظریات دینگریزان را مورد بررسی و تحلیل معرفتشناسانه قرار دهیم. توجیهات دینگریزانه چیست؟ چرا دینگریزی در جوامع کنونی مقبولیت و پذیرش عام دارد؟ آیا باورهای دینگریزانه موجه است؟ از آنجا که محبوبیت دینگریزی در جوامع روند رو به رشدی دارد، چه بسا تحلیل و بررسی معرفتشناسانۀ باورهای دینگریزانه مسیر را در باب معرفت دینی هموارتر سازد. اگر بنا باشد جهل دربارۀ دین سرنوشتی چون اعتقاد به گزارههای دینگریزانه رقم زند، نادرستی این گزارهها دریچهای بر آگاهی از جهل دینی است. بیزاری از دین میتواند ناشی از مواردی همچون جهل و ضعف معرفتی دین، آمیختگی برخی خرافات با آموزههای دینی و یا تبلیغ نادرست باشد. لذا در صورت زدودن چنین خرافات و تأکید بر رابطۀ عقل و دین و تفکر عقلانی در باب آموزههای دینی و همچنین تبلیغ درست شاید بتوان دینگریزی را در جوامع دینی به حداقل رسانید. این مقاله در نظر دارد نظریات و باورهای دینگریزانه را زیر ذرهبین نقد معرفتشناسانه قرار دهد تا توجیهات و موجهات آن را بررسی کند. یقیناً در بطن توجیه و شواهد باورهای دینگریزانه جهل و فهم نادرست دین جا خوش کرده است. | ||
Keywords | ||
دینگریزی; معرفتشناسی; آسیبشناسی دین; رابطۀ عقل و دین | ||
References | ||
قرآن کریم.
فیروزآبادى، محمد بن یعقوب. 1415. القاموس المحیط، 4 ج. بیروت: دار الکتب العلمیة.
القاموس المحیط، فیروزآبادی.
خمینی، روح الله. 1389. صحیفه امام، ج. ۲۱. تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
عالمزاده نوری، محمد. 1388. «دینداری و دینگریزی». پگاه حوزه ۲۵۵.
کلینی، شیخ محمدباقر. 1375. اصول کافی ، ج. ۱. قم: اسوه.
قائمینیک، محمدرضا. 1395. علیه نظم سکولار و چند مقاله دیگر. تهران: ترجمان علوم انسانی.
Carlsson, Ulla, Samy Tayie, Geneviève Jacquinot-Delaunay, and José Manuel Pérez Tornero. 2008. Empowerment through Media Education: An Intercultural Dialogue. Nordicom, University of Gothenburg. | ||
Statistics Article View: 601 PDF Download: 391 |