
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 508 |
Number of Articles | 4,393 |
Article View | 8,247,082 |
PDF Download | 4,242,436 |
بررسی امکان ارتقاء اثربخشی دروس معارف اسلامی در دانشگاهها با رویکرد الهیات عملی | ||
پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت) | ||
Article 7, Volume 20, Issue 1 - Serial Number 39, April 1401, Pages 41-48 PDF (482.65 K) | ||
Document Type: کوتاه | ||
DOI: 10.30497/prr.2022.76210 | ||
Author | ||
امید آهنچی* | ||
استادیار مرکز معارف اسلامی و علوم انسانی، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران. | ||
Receive Date: 24 February 2022, Revise Date: 21 April 2022, Accept Date: 05 May 2022 | ||
Abstract | ||
یکی از مهمترین اهداف تدریس معارف اسلامی در دانشگاهها دستیابی دانشجویان به منظومه معرفتی منسجم و کارآمدی است که آنان را به بهبود رفتارهای فردی و اجتماعی رهنمون باشد و از این رهگذر آنان به افرادی دینمدار بدل گردند. لازمه دستیابی به چنین هدفی همخوانی میان مطالب ارائهشده در کلاسها و نیازهای دانشجویان است. از سوی دیگر الهیات عملی نیز در پی تبیین نقش دین در صحنه زندگی روزمره آدمیان و هویدا ساختن آثار دینداری برای غلبه بر مشکلات فردی و اجتماعی است. بنابراین لازم است در پژوهشی به این سؤال کلیدی پاسخ داده شود که آیا میتوان سرفصلهای دروس معارف اسلامی را به منظور ارتقاء اثربخشی این دروس با رویکرد الهیات عملی تنظیم کرد؟ با توجه به لزوم همخوانی میان نیاز دانشجویان و سرفصلهای ارائهشده برای ارتقاء اثربخشی دروس لازم است ابتدا نیازها و اولویتهای دانشجویان در دروس معارف اسلامی بررسی شود. زیرا اگر این نیازها با رویکرد الهیات عملی مطابق باشد، میتوان به استقبال دانشجویان و همچنین ارتقاء اثربخشی این دروس امیدوار بود. بدین منظور پژوهشی در دانشگاه صنعتی شریف صورت گرفت تا ضمن آن اولویتهای دانشجویان مقطع کارشناسی این دانشگاه برای موضوعات مختلفی که امکان طرح در کلاسهای دروس معارف اسلامی را دارند مشخص شود. نتایج حاکی از آن است که نزد دانشجویان از بین موضوعات پنجگانۀ مطرحشده در پرسشنامه (اعتقادی، اخلاقی، تفسیری، مسائل اجتماعی و خانوادگی) پرداختن به موضوعات مرتبط با مسائل اجتماعی مانند حقوق زن، لزوم حجاب در جوامع اسلامی، روابط دختر و پسر، بررسی مفهوم آزادی و همچنین مسئله صلح و خشونت در اسلام اولویت بیشتری نسبت به سایر موضوعات دارند. بین موضوعات چهارگانه دیگر نیز از منظر دانشجویان تفاوت معناداری وجود نداشت. بنابراین با توجه به اقبال دانشجویان به طرح مسائل اجتماعی، بازنگری در سرفصلهای این دروس با رویکرد الهیات عملی میتواند موجب ارتقاء اثربخشی دروس معارف اسلامی و اقناع بهتر دانشجویان شود. | ||
Keywords | ||
الهیات عملی; دروس معارف اسلامی; ارتقاء اثربخشی; مسائل اجتماعی | ||
References | ||
آهنچی، امید. 1397. «بررسی و تحلیل اولویتهای فکری دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف». مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی 75: 169-186.
آهنچی، امید، و لیدا حاجیبابا. 1400. بررسی تأثیر متغیرهای جمعیتشناختی بر اولویت مسائل فکری دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف. مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی 86: 231-252.
باهنر، ناصر. 1378. آموزش مفاهیم دینی همگام با روانشناسی رشد. تهران: سازمان تبلیغات اسلامی.
بهار، مهری. 1385. «مطالعات دینی در نظام آموزش عالی ایران». آموزش عالی ایران 1(3): 135-149.
طباطبایی، محمدحسین. 1374. المیزان فی تفسیر القران. به کوشش محمدباقرموسوی. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
کشاورز، سوسن. 1387. «شاخصها و آسیبهای تربیت دینی». دوفصلنامۀ تربیت اسلامی 6: 93-122.
مهرمحمدی، محمود، و پروین صمدی. 1382. «بازنگری در الگوی آموزش دینی جوانان و نوجوانان در دوره تحصیلی». فصلنامه نوآوریهای آموزشی 2(3): 9-34. | ||
Statistics Article View: 386 PDF Download: 279 |