
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 513 |
Number of Articles | 4,443 |
Article View | 8,475,924 |
PDF Download | 4,499,488 |
نقد چارچوب نظری تفکیک معنویت از قدرت جسمی و قدرت ذهنی | ||
پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت) | ||
Article 2, Volume 20, Issue 1 - Serial Number 39, April 1401, Pages 1-8 PDF (611.53 K) | ||
Document Type: کوتاه | ||
DOI: 10.30497/prr.2022.76205 | ||
Authors | ||
راحله ابراهیمی* 1; حسن مرادی2 | ||
1دانشآموخته کارشناسی ارشد، گروه فلسفه و حکمت، دانشگاه شاهد، تهران | ||
2دانشیار گروه فلسفه و حکمت، دانشگاه شاهد، تهران. | ||
Receive Date: 24 February 2022, Revise Date: 21 April 2022, Accept Date: 05 May 2022 | ||
Abstract | ||
بسیاری از اهل معنویت معتقدند برای رسیدن به خدا و آخرت نیازی به داشتن قدرت جسمی و ذهنی نیست. بسیاری از اهل ورزش معتقدند داشتن قدرت جسمی بدون داشتن معنویت ممکن و مطلوب است. بسیاری از اهل دانش دنیوی نیز معتقدند برای داشتن قدرت ذهنی نیاز به داشتن معنویت ندارند. موضوع این مقاله رویکرد تفکیک معنویت از قدرت جسمی و قدرت ذهنی است. مسئلۀ ما این بود که چارچوب نظری این تفکیک چه بوده و چه نقدهایی بر آن وارد است. ضرورت کار در این است که نبود یا کمبود معنویت موجب نقص در دو قدرت دیگر یا عملکرد منفی آنها میشود. روش ما استخراج پیشفرضهای چارچوب نظری این تفکیک و سپس نقد آنهاست. دستاورد مقاله این است که این تفکیک دارای دو دسته پیشفرض است: فلسفی و الهیاتی. پیشفرضهای فلسفیِ آن تفکیک ذهن از عین، تفکیک مادی از مجرد و تفکیک عقل از قلب است. اولی حاصل این فرض نادرست است که ذهن در بدن است و بدن ما جدا از سایر موجودات عینی است. دومی مبتنی بر این مبنای نادرست است که مرز ماده مشخص است و میتوان موجود غیرمادی را از آن جدا کرد. سومی بر این اساس است که عقل منبعی برای شناخت است و قلب جایگاه احساسات. پیشفرضهای الهیاتی آن، مجردِ محض دانستن خدا و تفکیک دنیا از آخرت است. اولی حاصل این مبنای نادرست است که خدا موجودی محدود به عالم مجرد است و در عالم ماده نمیتواند حضور داشته باشد. دومی مبتنی بر عدم فهم رابطۀ دنیا و آخرت یعنی رابطۀ ظاهر و باطن است. نوآوری این مقاله در استخراج این پیشفرضها و نقد آنهاست. | ||
Keywords | ||
معنویت; قدرت جسمی; قدرت ذهنی | ||
References | ||
ابنسینا، حسین بن عبدالله. 1379 ق. الاشارات و التنبیهات (با شرح محقق طوسی)، ج. 2، 3. چاپخانه آرمان.
ابنعربی، محیالدین محمد. بیتا. فتوحات مکیه، ج. 3، چاپ سنگی. بیروت: دارالفکر.
افشاری، مهران. 1382. فتوتنامهها و رسائل خاکساریه (سی رساله). تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
پازوکی، شهرام. 1389. «طریقت معنوی و هنر اسلامی». بیناب 17.
ژیلسون، اتین. 1375. مبانی فلسفه مسیحیت. ترجمه محمد محمدرضایی و سیدمحمد موسوی. قم: دفتر تبلیغات حوزۀ علمیه قم.
طباطبایی، سید محمدحسین. 1417 ق. المیزان فی تفسیر القرآن. قم: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
طباطبایی، سید محمدحسین. بیتا. نهایة الحکمة. قم: سازمان تبلیغات اسلامی.
طهوری، نیر. 1391. ملکوت آینهها (مجموعه مقالات در حکمت هنر اسلامی). تهران: علمی و فرهنگی.
عبودیت، عبدالرسول. 1387. درآمدی به نظام حکمت صدرایی. ۲ ج. تهران: سمت.
کربن، هانری. 1382. آیین جوانمردی. ترجمه احسان نراقی. تهران: سخن.
ملاصدرا، صدرالدین محمد شیرازی. 1360. الشواهد الربوبیه. تحقیق و تصحیح و مقدمه سید جلالالدین اشتیانی. مشهد: دانشگاه مشهد.
ملاصدرا، صدرالدین محمد شیرازی. 1383. شرح اصول کافی. تصحیح محمد خواجوی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
ملاصدرا، صدرالدین محمد شیرازی. 1981. الاسفار الاربعه. ۹ ج. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
Randall, David C. 2000. "Towards an Understanding of the Function of the Intrinsic Cardiac Ganglia." The Journal of physiology 528(3): 406 | ||
Statistics Article View: 552 PDF Download: 408 |