
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 513 |
Number of Articles | 4,443 |
Article View | 8,499,250 |
PDF Download | 4,503,759 |
بررسی استدلالهای سوئینبرن در اثبات انسجام نظریۀ شخص مجرد | ||
پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت) | ||
Article 5, Volume 19, Issue 2 - Serial Number 38, December 1400, Pages 89-110 PDF (811.77 K) | ||
Document Type: پژوهشی | ||
DOI: 10.30497/prr.2022.240316.1656 | ||
Authors | ||
طیبه شاددل* 1; منصور ایمانپور2 | ||
1دانشآموخته دکتری فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران. | ||
2دانشیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران. | ||
Receive Date: 29 September 2021, Revise Date: 06 November 2021, Accept Date: 30 November 2021 | ||
Abstract | ||
ارائه تصویری منسجم از شخص مجرد برای سوئینبرن اهمیت فراوانی دارد، زیرا مبنای پذیرش حقایقی همچون خداوند، فرشتگان و نفس در فلسفه اوست. سوئینبرن با بهرهگیری از آزمایش فکریای مشابه «انسان معلق» ابنسینا، وجود شخص مجرد را امری ممکن و پذیرش چنین موجودی را امری معقول میداند. او در مقابل مخالفان نظریه شخص مجرد معتقد است که میتوان صفاتی همچون امید و طلب را به شخص مجرد نسبت داد، هرچند ممکن است به صورت اوصاف پنهان در شخص مجرد باقی بمانند یا از طریق مداخله در عالم مادی بروز یابند. او نظریاتی که وجود شخص مجرد را با تمسک به عدم امکان تمایز آنها از یکدیگر زیر سؤال میبرند عجولانه میداند و استفاده از حافظه و مغز به عنوان ملاک اینهمانی شخصیت را نادرست میشمارد. به نظر او، هرچند میتوان از حافظه و مغز به عنوان ملاکی معرفتشناختی برای اینهمانی شخصیت استفاده کرد، اما به دلیل مواجهه با مشکلات فراوان، نمیتوان آنها را ملاکهایی متافیزیکی در نظر گرفت. دیدگاه سوئینبرن در معرض انتقاداتی است که از جمله آنها میتوان به مواردی همچون استفاده از مبانی متعارض، تصورناپذیری فرض انسان بدون بدن، و ضرورت وجود مغز برای هر گونه آزمایش فکری درباره حقیقت شخص اشاره کرد. این مقاله، با رویکردی تحلیلی-انتقادی مباحث فوق را مورد بررسی قرار داده است. | ||
Keywords | ||
شخص مجرد; اینهمانی شخصیت; انسان معلق; آزمایش فکری; سوئینبرن | ||
References | ||
افلاطون. 1380. مجموعه آثار افلاطون. ترجمه محمد حسن لطفی. تهران: خوارزمی.
اولسون، اریک. 1394. اینهمانی شخصی. ترجمه یاسر پوراسماعیل. تهران: ققنوس.
آهنچی، امید، و سعید انواری.1390. «برهان انسان معلق ابنسینا و بررسی امکان تحقق عملی آن». حکمت سینوی (مشکوه النور) 46: 79-94.
چرچلند، پاول. 1391. ماده و آگاهی، درآمدی بر فلسفۀ ذهن امروز. ترجمه امیر غلامی. تهران: مرکز.
سراجیپور، نسرین، عبدالرسول کشفی، و رضا اکبری. 1392. «بررسی تطبیقی نظریۀ دوگانهانگاری نفس و بدن در آرای غزالی و سوئینبرن». جستارهای فلسفۀ دین 5: 59 -79.
ویتگنشتاین، لودویگ. 1393. پژوهشهای فلسفی. ترجمه فریدون فاطمی. تهران: مرکز.
Davies, Brian. 2004. An Introduction to the Philosophy of Religion. Oxford University Press. Kira, Joshua Ryan. 2019. Between Speech and Revelation: An Evangelical's Dialoge with Farrer, Jungel and Wolterstorff. Pick Wick Publications. Nash, Ronald. 1999. Life's Ultimate Questions: An Introduction to Philosophy. Michigan: Zondervan Publishing House. Penelhum, Terence. 1970. Survival and Disembodied Existence. Humanities. Quine, W. V. 1981. Theories and Things. Harvard University Press. Strawson, P. F. 1957. Individuals: An Essay in Descriptive Metaphysics. Routledge. Swinburne, Richard. 1989a. "Personal Identity: the Dualist Theory." In Personal Identity, by S. Shoemaker and R. Swinburne. Blackwell. Swinburne, Richard. 1989b. Responsibility and Atonement. Clarendon Press. Swinburne, Richard. 1993. The Coherence of Theism. Clarendon Press. Swinburne, Richard. 1997. The Evolution of the Soul. Clarendon Press. Swinburne, Richard. 2004. Simplicity as Evidence of Truth. Marquette University Press. Swinburne, Richard. 2012. "How to Determine which is the True Theory of Personal Identity." In Personal identity: Complex or Simple? Edited by Georg Gasser and Matthias Stefan. Cambridge University Press. Swinburne, Richard. 2013. Mind, Brain, and Free Will. Oxford University Press. Thatcher, Adrian. 1985. "The Personal God and a God who Is a Person", Religious Studies 21: 61-73. | ||
Statistics Article View: 468 PDF Download: 311 |