
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 513 |
Number of Articles | 4,443 |
Article View | 8,475,832 |
PDF Download | 4,499,226 |
نقش شبکههای اجتماعی در باورپذیری مذهبی جوانان تهران مطالعه موردی: مراسم اربعین | ||
دین و ارتباطات (دانشگاه امام صادق/ نامه صادق) | ||
Article 11, Volume 28, Issue 2, December 1400, Pages 652-629 PDF (433 K) | ||
Document Type: علمی-پژوهشی | ||
DOI: 10.30497/rc.2022.76102 | ||
Authors | ||
محمد جواد محسن زاده1; حسن درزبان رستمی* 2; داود صفایی3; سید محمود نجاتی حسینی4 | ||
1دانشجوی دکتری رشته فرهنگ و ارتباطات، دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2استادیار دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
3استادیار دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران، | ||
4استادیار جامعهشناسی دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
Receive Date: 16 March 2022, Accept Date: 16 March 2022 | ||
Abstract | ||
پژوهش با هدف شناسایی نقش شبکههای اجتماعی در باورپذیری مذهبی جوانان تهران مطالعه موردی مراسم اربعین انجام شده است. در بخش کمّی جامعه آماری شامل دو گروه از جوانان ساکن شهر تهران عضو شبکههای اجتماعی تلگرام و اینستاگرام هستند شامل افرادی که در مراسم پیادهروی اربعین سال 1398 شرکت کردهاند و گروهی که شرکت نکردهاند. در نهایت نتایج حاصل از توزیع پرسشنامه در بین 388 نفر مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. در بخش کیفی جامعه آماری شامل روزنامهنگاران، پژوهشگران حوزه عاشورا و کارشناسان مسائل مذهبی و دینی است که پس از مصاحبه با 11 نفر، اشباع نظری حاصل شده است. یافتههای کمّی نشاندهندۀ اثرگذاری و ارتباط مستقیم و معنادار در میزان استفاده از شبکههای اجتماعی توسط جوانان تهران و آگاهی، اعتقاد و افزایش عواطف دینی آنان نسبت به شرکت در مراسم اربعین است. نتایج بخش کیفی پژوهش بیانگر جلب توجه جهان به عظمت قیام و فلسفه ایستادگی امام سوم شیعیان است. | ||
Keywords | ||
شبکههای اجتماعی; تلگرام; اینستاگرام; باورپذیری مذهبی; مراسم اربعین حسینی | ||
References | ||
اشرفی، ابوالفضل (1377). بیهویتی اجتماعی و گرایش به غرب، بررسی عوامل اجتماعی فرهنگی مؤثر بر گرایش نوجوانان به الگوهای فرهنگ غربی (رپ و هویمتال) در تهران. (پایاننامه کارشناسیارشد). دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
برقی، رسول؛ غلامی، شبنم (1396). «تأثیر استفاده از اینترنت (فضای مجازی) و شبکههای ماهوارهای بر هویت دینی، مذهبی و ملی و بومی دانشآموزان دوره دوم متوسطه». همایش علمی پژوهشی استانی راهبردها و راهکارهای ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش، میناب، مدیریت آموزشوپرورش شهرستان میناب.
چیتسازی قمی، محمدجواد (1383). گسست نسلی در ایران، افسانه یا واقعیت. تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.
حسینی، سید حسن (1387). «رسانه دینی یا دین رسانهای». اطلاعات حکمت و معرفت، سال سوم، شماره 7: 16-12.
رادوراد، اعظم (1386). تعامل دین و رسانه، مجموعه مقالات دین و رسانه. تهران: دفتر پژوهشهای رادیو.
سنگسفیدی، رضا؛ کریمی، علی؛ فتحی، حسین؛ عنایتی، سعید (1397). «بررسی نقش رسانه (اینترنت و تلویزیون) بر هویت دینی دانشجویان مطالعه موردی: دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی». کنفرانس ملی دستاوردهای نوین جهان در تعلیموتربیت، روانشناسی، حقوق و مطالعات فرهنگی ـ اجتماعی. خوی، دانشگاه آزاد اسلامی زرقان، آموزش عالی علامه خویی وابسته به وزارت علوم تحقیقات و فناوری.
شرفالدین، سید حسین (1388). «دانش رسانهای از واژه تا معنا». رواق هنر و اندیشه، شماره 39 و 40: 55-5.
فقیهی، محمدمهدی (1382). «مطبوعات دینی؛ پارهای تذکارهای نظری». پژوهش و سنجش، شماره (35): 56-43.
مزین، قاسم؛ نوبختپور، محسن (1396). «بررسی تأثیر میزان استفاده از شبکههای مجازی بر هویت ملی و دینی دانشآموزان مقطع متوسطه دوره دوم شهر اردبیل». اولین همایش ملی آسیبهای اجتماعی، اردبیل، دانشگاه محقق اردبیلی.
Collins-Mayo, S. (2017). Youth and religion, An international perspective. Theo-Web, Zeitschrift für Religionspädagogik, 11 (1), 80-94.
Mehta, S. (2015). Commodity Culture and Porous Socio-Religious Boundaries: Muslim Women in Delhi. South Asia Research, 30 (1), 1-24.
Short, M. B., Kasper, T. E., & Wetterneck, C. T. (2019). The relationship between religiosity and internet pornography use. Journal of Religion and Health, 54 (2), 571-583. | ||
Statistics Article View: 803 PDF Download: 789 |