
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 509 |
Number of Articles | 4,399 |
Article View | 8,258,069 |
PDF Download | 4,252,363 |
بررسی رجحان کنشگری زن در تشکیل خانواده با تأکید بر مفهوم انتخابگری | ||
دین و ارتباطات (دانشگاه امام صادق/ نامه صادق) | ||
Article 10, Volume 28, Issue 2, December 1400, Pages 627-609 PDF (360.29 K) | ||
Document Type: علمی-پژوهشی | ||
DOI: 10.30497/rc.2022.76101 | ||
Authors | ||
محمدحسین شاهآبادی* 1; حسین بستان نجفی2 | ||
1دکترای فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم(علیهالسلام)، قم، ایران | ||
2دانشیار و عضو هیئتعلمی گروه جامعهشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایران | ||
Receive Date: 16 March 2022, Accept Date: 16 March 2022 | ||
Abstract | ||
اهمیت خانواده از دیرباز ـ حتی در جوامع لجامگسیخته غربی و شرقی ـ امری مهم و بدیهی بوده است، اما به نظر میرسد خانوادۀ امروزی دستخوش تغییراتی شده است؛ بهطوریکه در خانوادههای مدرن نقش خانوادهها در ازدواج بسیار حداقلی شده است. در خانواده سنتی نیز خانوادهها و بهویژه پدر بیشترین نقش را داشتند و دختر نقش بسیار کمی ایفا میکرد. او باید منتظر خواستگاران میماند و اگر خواستگار مطلوبی نمیآمد یا باید خانوادۀ نامطلوب خود را تشکیل میداد یا تجرد را برمیگزید و در این بین نظر پدر نقش اساسی داشت. بر این اساس، مقاله حاضر به دنبال این پرسش است که آیا کنشگری زن در تشکیل خانواده رجحان دارد یا نه؟. این مقاله با بررسی منابع دینی به «اثبات رجحان انتخابگری زن با کمکگرفتن از منابع دینی» میپردازد و پس از آن «رجحان انتخابگری زن با استفاده از نظریات علوم اجتماعی» را اثبات میکند که عبارتند از: ادله ارتباطی (کنش ارتباطی هابرماس)، عقلی (تلازم حق و تکلیف)، تربیتی (رابطه مربی و متربی) و اقتصادی (نظریه تطبیق) و در نهایت به این نتیجه میرسد که در شرایط امروز جامعه، کنشگری زن در تشکیل خانواده نسبت به روش سنتی و مدرن رجحان دارد. در پایان نیز با بررسی آسیبها، الگوی مطلوب کنشگری زن در تشکیل خانواده را براساس «انتخابگری توسط دختر» و «خواستگاری توسط پسر» پیشنهاد میدهد. | ||
Keywords | ||
انتخابگری; کنشگری زن; ازدواج; تشکیل خانواده; خانواده پایدار | ||
References | ||
قرآن کریم.
براتدستجردی، ن. (1391). «بررسی عوامل مؤثر گرایش به ازدواج اینترنتی در بین دانشجویان». رسانه و فرهنگ، صص 65-82.
بستان، ح. (1388). اسلام و تفاوتهای جنسیتی. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
جوادیآملی، ع. (1378). زن در آئینه جلال و جمال. قم: دارالهدی.
حاجیمحمدی، ط. (۱۳۹۲). «زمینههای روانشناختی و جامعهشناختی بدحجابی از دیدگاه قرآن». کوثر، ۴۶، صص 138-117.
حسنزادهآملی ح. (1365). نصوص الحکم برفصوص الحکم. تهران: مرکز نشر فرهنگی رجاء.
خامنهای، س. (۱۳۹۲). خانواده به سبک ساخت یک جلسه مطول مطوی در محضر مقام معظم رهبری. تهران: مؤسسه جهادی مرکز صهبا.
خمینی، س. ر. (۱۳۹۱). رساله توضیحالمسائل. تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
خوشمنش، ا. (1389، بهار). «بررسی تحلیلی و تطبیقی مفهوم زن و زادن در سیاق سورههای قرآن». پژوهشنامه علوم و معارف قرآن کریم، شماره 6، صص 54-25.
دهخدا، ع. (1373). لغتنامه. تهران: دانشگاه تهران.
راشدی، ل. (1381). رساله توضیح المسائل چهار مرجع. تهران: پیام محراب.
راینر، ش. (1391). مبانی جامعهشناسی ارتباطات. تهران: نشر نی.
رضائی، م. (۱۳۹۶). «چگونه نظریۀ بازیها به بهبود زندگی کمک میکند؟ درآمدی بر نظریۀ جورسازی پایدار و کاربردهای آن». ریاضی و جامعه، صص 68-51.
شبیر، م. (1379). «زن در نگاه فمینیسم و علم سیاست». کتاب ماه علوم اجتماعی، شماره 32، صص 34-32.
شفق، غ. (1389). «نقد و بررسی پیشفرضها و زمینههای اجتماعی نظریه «کنش اجتماعی» تالکوت پارسونز». معرفت فرهنگی اجتماعی، شماره 1، صص 184-153.
شفیعی مازندرانی، س. (1390). «چیستی حجاب اسلامی؛ معناشناسی حجاب از منظر آیات حجاب». پژوهشهای فقهی، شماره 2، صص 72-49.
صادقی، م. (1387). «اهل تسنن و ازدواج مسیار». مطالعات راهبردی زنان، شماره 40، صص 68-45.
عظیمزاده اردبیل، ف. (1383). «بررسی معناشناختی و جایگاه قوامیت مرد و حقوق انسانی زن از نظر قرآن و مقایسه با کنوانسیون رفع تبعیض»، کتاب نقد، شماره 30، صص 35-20.
علمالهدی، ع. (1377). تنزیه الأنبیاء علیهمالسلام. قم: دارالشریف رضی.
غمامی، س. (۱۳۹۳). «روی آورد قرآنی دعوت، کنش ارتباطی هابرماس و نظریه دریافت هال؛ رویکردی تطبیقی ـ انتقادی». پژوهشنامه تبلیغ و ارتباطات دینی، شماره ۳، صص 130-105.
قرایی، ا. (۱۳۹۰). چند درصد طلاق با درخواست زنان است؟ بازیابی از فردانیوز: www.fardanews.com/
کلینی، م. ب. (۱۴۲۹ ق). اصول کافی. قم: دارالحدیث.
مجلسی، م. (۱۴۰۳ ق). بحار الأنوار (ط- بیروت). بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
محزون، ع. (۱۳۹۱). مقایسه نرخ ازدواج و طلاق در ایران با سایر کشورها، بازیابی از خبرگزاری انتخاب: /www.entekhab.ir
مطهری، م. (1387). آزادی معنوی. تهران: صدرا.
میرزامحمدی، م. (۱۳۸۹). «تربیت ولایی؛ اصلیترین مبنای تربیت دینی». دوفصلنامه اسلام و پژوهشهای تربیتی، شماره ۳، صص 46-7.
وبر، م. (1374). مفاهیم اساس جامعهشناسی. تهران: نشر مرکز.
ورام بن أبی فراس، م. ب. (۱۴۱۰ ق). مجموعه ورام. قم: مکتبه فقیه.
هابرماس، ی. (1384). نظریه کنش ارتباطی (پولادی، مترجم). تهران: نشر مرکز. | ||
Statistics Article View: 614 PDF Download: 634 |