
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 513 |
Number of Articles | 4,443 |
Article View | 8,475,858 |
PDF Download | 4,499,386 |
بررسی دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در جشنوارههای بینالمللی فیلم | ||
دین و ارتباطات (دانشگاه امام صادق/ نامه صادق) | ||
Article 7, Volume 28, Issue 2, December 1400, Pages 533-503 PDF (552.42 K) | ||
Document Type: علمی-پژوهشی | ||
DOI: 10.30497/rc.2022.76098 | ||
Authors | ||
علی رحیمی1; فاطمه عزیزآبادی فراهانی* 2; محمود عزیزی3 | ||
1دانشجوی دکترای مدیریت و برنامهریزی فرهنگی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، گروه مدیریت فرهنگی، تهران، ایران | ||
3استاد پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران، دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی، گروه هنرهای نمایشی، تهران، ایران | ||
Receive Date: 16 March 2022, Accept Date: 16 March 2022 | ||
Abstract | ||
برگزاری جشنوارههای فیلم که هرساله با عنوان و موضوع خاصی در سراسر دنیا برگزار میشوند، در درون خود موقعیتهای خاصی را برای شرکتکنندگان از کشورهای میزبان و میهمان فراهم میسازند. در این رویداد جهانی، دستاندرکاران تولیدات سینمایی و بخشی از مخاطبان حرفهای و آماتور این امکان را مییابند تا ضمن تماشا، تحلیل و اهدای جوایز، به بحث و تبادل نظر بپردازند. در مقالۀ حاضر، فرصتها و تهدیدها و نقاط قوت و ضعف پیش روی سینمای جمهوری اسلامی ایران در جشنوارههای بینالمللی فیلم که بخشی از دیپلماسی فرهنگی است، بررسی شده است. بدینمنظور با استفاده از روش دلفی و مصاحبه با کارشناسان، پرسشنامهای تنظیم و پس از دو مرحله پاسخگویی و جمعآوری و محاسبۀ ضریب آلفای کرونباخ بالای7 از بین 123 نفر و تحلیل آن با روش SWOT به شناخت موارد یادشده انجامید که نشان داد جشنوارهها با هشت فرصت و هشت تهدید روبهرو هستند و همچنین سینمای ایران دارای 16 نقطه قوت و 15 نقطه ضعف است. در ادامه برای استفاده و بهرهبرداری از این موقعیتها چندین پیشنهاد عملیاتی ارائه شده است که با توجه به دیپلماسی فرهنگی سینمای ایران و پیشینۀ فرهنگ اسلامی و آنچه امروزه در حال انجام است، تحلیل شدهاند. | ||
Keywords | ||
جشنوارههای فیلم; فرصتها; تهدیدها; دیپلماسی فرهنگی; چانهزنی فرهنگی | ||
References | ||
اسدی، محمدصابر؛ نصراللهی، محمدصادق (1398). «الگوی صورتبندی مسائل سینمای ایران از منظر رهبر معظم انقلاب؛ از وضع موجود تا وضع مطلوب». دوفصلنامه علمی ـ پژوهشی دین و ارتباطات، سال بیستوششم، شماره اول، صص 28-1.
اطبایی، محمد (1387). «حضور بینالمللی سینمای ایران، پیروزی یا شکست؟». فیلم، شماره، 382.
اعظم کاری، فائزه؛ بخشی، حامد (1394). «بررسی نیمرخ مؤلفههای دینداری و تأثیرپذیری دینی مخاطبان فیلمهای جشنواره رویش». دوفصلنامه علمی ـ پژوهشی دین و ارتباطات، سال بیستوسوم، شماره اول، صص 108-81.
آزاد ارمکی، تقی (1388). «بررسی کارکردهای سینما در ایران (ارزیابی سینمای سالهای 1375-1374 براساس توزیع کارکردی فیلمها). فصلنامه جامعهشناسی هنر و ادبیات، سال اول، شماره 2.
بشیر، حسن (1395). دیپلماسی گفتمانی (تعامل سیاست، فرهنگ و ارتباطات). تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق.
بیچرانلو، عبدالله (1396). تأملی در بازنمایی بدن در رسانهها در http://pejvakmag.ir/archives/383
بیلیس، جان؛ اسمیت، استیو (1383). جهانیشدن سیاست: روابط بینالملل در عصر نوین (ابوالقاسم راهچمنی و دیگران، مترجمان). تهران: مؤسسه فرهنگی ابرار معاصر، ج2، ص 1029.
تابش، علیرضا (1397). «نقش رسانه سینما بهعنوان ابزار دیپلماسی در القای بینالمللی محتوای هدف و فرهنگ ایرانی». فصلنامه رسانه، سال سیام، شماره 1، صص 117-101.
حسینی، مجید (1388). «فیلم، معنا و تحول در فرهنگ سیاسی». فصلنامه سیاست، دوره 42، شماره 1، صص 165-151.
حسینی، مجید؛ افضلی، رسول؛ رنجگر، لیلا؛ مختاری، رضا (1392). «رسانه و قدرت: سیمای سینمایی خاورمیانه». پژوهشنامه علوم سیاسی، شماره 8، 2، صص 251-227.
حقیقی، رضا، (1386). فرهنگ و دیپلماسی. تهران: انتشارات المهدی.
خاشعی، وحید؛ میرحاجی، مهدی (1394). «بازنمایی مدیران دولتی در فیلمهای سینمایی پس از انقلاب اسلامی ایران». مطالعات فرهنگ ـ ارتباطات، سال شانزدهم، شماره 32.
درخشه، جلال؛ اسماعیلی، علیرضا (1396). «دیپلماسی فرهنگی و قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا؛ فرصتها، تهدیدها و راهبردها». فصلنامه پژوهشهای سیاسی جهان اسلام، سال هفتم، شماره 2، صص 53-27.
راودراد، اعظم (1386). «سینمای دینی ایران، مقایسۀ فیلمهای کویر و قدمگاه». دوفصلنامه علمی ـ پژوهشی دین و ارتباطات، سال چهاردهم، شماره دوم، صص 99-79.
راودراد، اعظم؛ تمنایی، امیرحسین (1392). «تحلیل رابطه سیاستهای فرهنگی ـ سینمایی ایران با فیلمهای معرفیشده بهعنوان نمایندگان سینمای ایران به آکادمی اسکار». فصلنامه تحقیقات فرهنگی، دوره ششم، شماره1، صص 103-81.
زیباکلام، صادق؛ جلیل بیات (1393). «سینما و قدرت نرم؛ سیاست تطبیقی امریکا و چین». فصلنامه میان فرهنگی، سال دهم، شماره 24، صص 74-43.
سیمبر، رضا؛ مقیمی، احمدعلی (1394). «منافع ملی و شاخصهای دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران. فصلنامه علمی پژوهشی سیاست جهانی، دوره چهارم، شماره اول.
سیوتا، میشل (1386). رؤیای امریکایی، درونمایههای اساسی سینمای امریکایی (نادر تکمیلهمایون، مترجم). تهران: چشمه، جلد اول، چاپ اول.
صالحیامیری، رضا (1386). مفاهیم و نظریههای فرهنگی. تهران: انتشارات ققنوس، چاپ اول.
عبداللهزاده، علی (1377). «سفر جشنوارهایسازان به ناکجاآباد». نقد سینما، شماره 13، صص 34-29.
محمدیمهر، غلامرضا و عبدالله بیچرانلو (1391). «رویکرد فیلمهای ایرانی برگزیدهشده در جشنواره بینالمللی به مسائل اجتماعی ایران». مطالعات فرهنگ ـ ارتباطات، سال چهاردهم، شماره 21.
محمدیمهر، غلامرضا؛ عبدالله بیچرانلو (1393). «بازنمایی فرهنگ ایران در فیلمهای تحسینشده در جشنوارههای بینالمللی». مطالعات فرهنگ ـ ارتباطات، سال پانزدهم، شماره 26.
معززینیا، حسین (1388). سینما ـ جشنواره، سینمای ایران، جشنوارههای جهانی. تهران: سروش.
هانگر جی دیوید؛ ویلن توماس ال (1386). مبانی مدیریت استراتژیک (سید محمد اعرابی و داوود ایزدی، مترجمان)، چاپ سوم. تهران: انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی.
Branston, Gill (2000). Cinema and cultural Modernity. open university Press.
Cumming, Milton C. (2003). Cultural Diplomacy and united state Government; A survey. Washington DC: center for Arts and culture, available at: www.culturalpolicy.org.
Groote M, De. (2002). Impact of E-Commerce Innovation on Marketing Management. McMaster University.
Gunelius, S. (2011). Minute Social Media Marketing. New York: Mc graw hill.
Kalyanam, Kirthi; McIntyre, Shelby (2002). The E-Marketing Mix. Department of Marketing. Leavey. Vol. 30, Issue 4.
Karayanni, Despina; Baltas, George. (2002). Web Site Characteristics and Business. Marketing. Intelligence & Planning. Leavey, Vol. 30, Issue 4, 2-21.
Kerrigan, Finola (2010). film marketing in euroupe: bridging the gap between policy and practice. Elsevier / Butterworth-Heinemann.
KueiLee, Yao (2015). Impact of government policy and environment quality on visitor loyalty to Taiwan music festivals: Moderating effects of revisit reason and occupation type. Tourism Management, Vol. 53, 187-196.
Mohammaed, Rafi (2001). Internet Marketing. Mc Grow Hill.
Nye, Joseph S. (2003). Propaganda Isn’t the Way: Soft Power. International Herald Tribune. https://www.belfercenter.org/publication/propaganda-isnt-way-soft-power.
Tohimma, S. (2010). The Role of Internet in Marketing Premiering. Finland.
Watson, James and Hill, Anne (2006). Dictionary of Media and Communication Studies. 7th Edition, Hodder Arnold Publication. | ||
Statistics Article View: 836 PDF Download: 794 |