
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 513 |
Number of Articles | 4,443 |
Article View | 8,478,116 |
PDF Download | 4,501,903 |
ابعاد و نشانگرهای ویژگی های پیروان در سازمان های آموزشی از منظر قرآن کریم | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
Article 7, Volume 9, Issue 17, November 1400, Pages 197-231 PDF (1.21 M) | ||
Document Type: علمی - پژوهشی | ||
DOI: 10.30497/esi.2022.242351.1510 | ||
Authors | ||
حسن رضا زین آبادی1; بیژن عبدالهی1; معصومه شبستری2; مریم عدلی* 3 | ||
1دانشیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. | ||
2دانشیار گروه زبان و ادبیات دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
3دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. | ||
Receive Date: 15 December 2021, Revise Date: 14 February 2022, Accept Date: 17 January 2022 | ||
Abstract | ||
امروزه، پیروان (کارکنان) نقشی مهم و حیاتی در اثربخشی فرایند رهبری در سازمان ها دارند. این مسئله در سازمانهای آموزشی که مسئول پرورشدادن شخصیت، منش و سلوک انسانی هستند، میان مدیران و کارکنان در ابعاد گستردۀ آن به عنوان عوامل اجرایی، از مهمترین موضوعهایی است که در هرگونه فعالیت آموزشی و پرورشی رخ می نماید و اثرهای مهم آن بر تعلیم وتربیت جامعه، اجتنابناپذیر است. بررسی ها نشان می دهد کانون توجه بیشتر پژوهشها مفاهیم رهبر آموزشی، و رفتارها و ویژگیهای رهبری بوده؛ اما تحقیقهایی کافی و جامعی دربارۀ نقش پیروان (کارکنان) و ویژگیهای آنان در سازمانهای آموزشی صورت نگرفته است؛ از این روی، در پژوهش حاضر، با رویکردی جدید و با استناد به آیات قرآنی ازطریق بررسی نوع تعاملهای پیروان با بهترین الگوها و راهنمایان تربیتی (فرستادگان الهی)، توسط روش تحقیق کیفی ازنوع اِسنادی و به کارگیری روش تحلیل محتوا و با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند در آیات قرآن، ضمن تبیین جایگاه پیروان در فرایند رهبری و اشاره به مطالعات صورتگرفته درحوزۀ گونهشناسی های پیروان، ابعاد و نشانگرهای ویژگی های پیروان (کارکنان) در سازمانهای آموزشی را شناسایی کردهایم. یافته های تحقیق نشان میدهد ابعاد و ویژگیهای پیروان، شامل نُه مورد بدین شرح است: ایمان (با نُه زیرمقوله و 54 ویژگی)؛ اطاعت از فرمان خدا و رسول (رهبر) (با دوازده ویژگی)؛ تداوم ذکر الهی، پرستش خدا و دعاکردن (با شش ویژگی)؛ تولی و تبری در تعاملهای بینگروهی میان کارکنان (با شش ویژگی)؛ تلاش مستمر برای رشد و تعالی خود (با هفت ویژگی)؛ عدالت (با شش ویژگی)؛ اعتدال (با پنج ویژگی)؛ عبرتگیری از پیشینیان (با دو ویژگی)؛ برقرای ارتباطات کلامی نیکو و مؤثر (با سه ویژگی). | ||
Keywords | ||
رهبر; پیروان; گونه شناسی پیروان; سازمان های آموزشی; قرآن کریم | ||
References | ||
قرآن کریم (ناصر مکارم شیرازی، مترجم و مفسر).
ابنشعبۀ حرانی، حسن بن على (1404ق). تحف العقول (علیاکبر غفاری، مصحح). قم: مؤسسة النشر الإسلامی.
اسکندری، مجتبی؛ و ثمنی، اسماعیل (1391). طراحی و تبیین الگوی پیروی در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ازمنظر امام خمینی (ره) و امام خامنهای- مد ظلّه. فصلنامۀ علمی- پژوهشی مدیریت اسلامی، 20(1)، 39-60.
اسکندری، مجتبی؛ عابدی جعفری، حسن؛ بازرگانی، محمد؛ و ثمنی، اسماعیل (1390). گونهشناسی نظریههای پیروی. توسعۀ انسانی پلیس، 8(35)، 53-69.
افجه، سید علیاکبر؛ نقیپورفر، ولیالله؛ و جعفرپور، محمود (1393). ارائۀ مدلی برای انجام پژوهشهای بنیادی درحوزۀ مطالعات مدیریت اسلامی (مورد مطالعه: عدالت توزیعی در سازمان). مطالعات راهبردی بسیج، 17(62)، 33-56.
ایزدی یزدانآبادی، احمد (1388). ساخت و اعتباریابی مقیاس سنجش بلوغ کارکنان. روانشناسی نظامی، 1(1)، 53-62.
بوش، تونی؛ و میدلوود، دیوید (1393). رهبری و مدیریت آموزشی (محمدرضا آهنچیان و منصوره عتیقی، مترجمان). تهران: رشد.
دانایی فرد، حسن؛ و مظفری، زینب (1387). ارتقای روایی و پایایی در پژوهشهای کیفی مدیریتی: تأملی بر استراتژیهای ممیزی پژوهشی. پژوهشهای مدیریت، 1(1)، 131-162.
دایرةالمعارف فارسی قرآن کریم (تاریخ مشاهده: 15/4/1400). قابل دسترسی در سایت: http://qurandoc.com/.
دشتی، محمد (1380). ترجمۀ نهج البلاغه. قم: الهادی.
رزی، جمال؛ امامجمعه، سید محمدرضا؛ و احمدی، غلامعلی (1396). استخراج ابعاد معلمان اثربخش بهمنظور ارائۀ چهارچوب مفهومی آموزش و تربیت معلم اثربخش و اعتباربخشی آن. پژوهش در تربیت معلم (دانشگاه فرهنگیان). 1(1)، 13-46.
شاملی، عباسعلی (1386). آموزشوپرورش نبوی: بستری از خودشکوفایی فردی به تثبیت عدالت اجتماعی: رویکردی قرآنپژوهانه (اعظم ملایینژاد، بهکوشش و گردآورنده). مجموعۀ مقالات همایش ملی رویکرد اسلامی در مدیریت آموزشوپرورش: نوآوریها و تجربههای موفق مدیران مدارس. تهران: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی.
شورای عالی آموزشوپرورش- وزارت آموزشوپرورش (1390). سند تحول بنیادین آموزشوپرورش.
شیرازی، علی (1382). مدیریت آموزشی. مشهد: جهاد دانشگاهی.
طباطبایی، سید محمدحسین (1385). تفسیر المیزان (سید محمدباقر موسوی همدانی، مترجم). قم: دفتر انتشارات اسلامی.
عابدی جعفری، حسن (1375). رفتارشناسی پیروان و نظریههای پیروی. مصباح، 19، 39-54.
عبدالهی، بیژن (1395). مدیریت و رهبری در مدارس: نظریه و عمل مبتنیبر رویکردهای اسلامی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
علیزادۀ زوارم، علی؛ و رجبزاده، محسن (1393). مروری بر مفهوم پیروی اثربخش و ارتباط آن با رهبری اثربخش. توسعة سازمانی پلیس، 49، 109-129.
قرائتی، محسن (1374). تفسیر نور. قم: مؤسسۀ در راه حق.
کتابخانۀ مدرسۀ فقاهت (تاریخ مشاهده: 20/4/1400). قابل دسترسی در سایت: https://lib.eshia.ir/.
کلینی، محمد بن یعقوب (1407ق). الکافی (علیاکبر غفاری، مصحح). تهران: دار الکتب الإسلامیة.
ماجدی، پریسیما سادات؛ نادری، عزتالله؛ و سیف نراقی، مریم (1398). صلاحیتهای معلمی متناسب با ویژگیهای جهانی و اعتبارسنجی آن ازدیدگاه مدیران و معلمان نمونۀ مدارس. فصلنامۀ علمی- پژوهشی مدیریت مدرسه، 7(1)، 87-104.
محمدزاده، زهرا؛ و امینی، علیرضا (1396). بررسی اثر مبادلۀ رهبر- پیرو بر نظریههای ضمنی پیروی پیروان. فصلنامۀ علمی- پژوهشی مدیریت سازمانهای دولتی، 5(2)، 31-42.
محمدزاده، زهرا؛ مرتضوی، سعید؛ و لگزیان، محمد (1393). گونهشناسی نظریههای ضمنی پیروی با استفاده از رویکرد تحلیل محتوای عرفی. فصلنامۀ علوم مدیریت ایران، 9(63)، 25-51.
مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (1394). دایرةالمعارف چندرسانهای قرآن کریم: نرمافزار جامع التفاسیر نور 3.
مطهری، مرتضی (1389). سیری در نهج البلاغه. تهران: صدرا.
مقیمی، سید محمد (1394). اصول و ابعاد مدیریت ازدیدگاه اسلام. تهران: راهدان.
مکارم شیرازی، ناصر (1367). تفسیر نمونه (جلد 24). بیروت: دار الکتاب الإسلامیة.
Agho, A. O. (2009). Perspectives of Senior-Level Executives on Effective Followership and Leadership. Journal of Leadership and Organizational Studies, 16(2), 1591-66. doi:10.1177/1548051809335360. Alcorn, D. (1992). Dynamic Followership: Empowerment at Work. Management Quarterly, 33(1), 9–14. Barrick, M. R.; and Mount, M. K. (2005). Yes, Personality Matters: Moving on to More Important Matters. Human Performance, 18(4), 359-372. Barrick, M. R.; Mount, M. K.; and Judge, T. A. (2001). Personality and Performance at the Beginning of the New Millennium: What Do We Know and Where Do We Go Next?. International Journal of Selection and Assessment, 9(1‐2), 9-30. Bass, Bernard M. (1990). Handbook of Leadership. 3ED.New York: Free Press. Belbin, R. M. (2012). Team Roles at Work. London: Routledge. Bligh, M .(2011). Followership and Follower-Centred Approaches. In: Bryman A.; Collinson, D.; Grint, K. et al. (eds). The Sage Handbook of Leadership. London: Sage. 425-436. Bryman, A. (2004). Qualitative Research on Leadership: A Critical but Appreciative Review. Leadership Quarterly, 15(5), 721–891. Bryman, A.; Collinson, D.; Grint, K.; Jackson, B.; and Uhl-Bien, M. (2011). The SAGE Handbook of Leadership. SAGE Publications. Bufalino, Giambattista (2018). Followership under the Spotlight: Implications for Followership Development, Industrial and Commercial Training. https://doi.org/10.1108/ICT-04-2017-0028. Carsten, M. K. (2017). Followership Development: A Behavioral Approach. In: Clark, M. G.; and Gruber, C. W. (Eds). Leader Development Deconstructed. Springer, Cham, 143-161. Carsten, M. K.; Uhl-Bien, M.; West, B.; Patera, J.; and McGregor, R. (2010). Exploring Social Constructions of Followership: A Qualitative Study. The Leadership Quarterly, 21, 543–562. Chaleff, I. )1995). The Courageous Follower: Standing up to and for Our Leaders. San Francisco, CA: Berrett-Koehler Publishers Inc. Chaleff, I. (2008). Creating New Ways of Following. In: Riggio, R.; Chaleff, I.; and Lipman-Blument, J. (eds). The Art of Followership: How Great Followers Create Great Leaders and Organizations?. San Francisco: Jossey-Bass, 67–87. Chaleff, I. (2009). The Courageous Follower: Standing up to and for Our Leaders (Paperback). Edition by Ira Chaleff (Paperback). Berrett-Koehler Publishers. Chansiri, W.; and Srisa-Ard, B. (2010). Core Competency of Universities SupportingLine Administrators in Thailand. The Social Sciences Journal, 1, 122-132. Ciulla, J. (1998). Ethics: The Heart of Leadership. London: Praeger. Collinson, D. (2006). Rethinking Followership: A Post-Structuralist Analysis of Follower Identities. Leadership Quarterly, 17, 179-189. Crossman Brian, Crossman Joanna (2017). Conceptualising Followership: A Review of the Literature. Leadership, 7(4), 481–497. https://doi.org/10.1177/1742715011416891. Danielsson, E. (2012). The Roles of Followers: An Exploratory Study of Follower Roles in a Swedish Context. Leadership and Organization Development Journal, 348, 708-723. Dixon, G.; and Westbrook, J. (2003). Followers Revealed. Engineering Management Journal, 15(1), 19–25. Ford, Jackie; and Harding, Nancy (2018). Followers in Leadership Theory: Fiction, Fantasy and Illusion. Leadership. 14(1), 3-24. DOI: 10.1177/1742715015621372. Foti, R. J.; Hansbrough, T. K.; Epitropaki, O.; and Coyle, P. T. (2017). Dynamic Viewpoints on Implicit Leadership and Followership Theories: Approaches, Findings and Future Directions. The Leadership Quarterly, 28(2), 261-267. https://doi.org/10.1016/j.leaqua.2017.02.004. Gardner, W.; Avolio, B.; Luthans, F.; May, D.; and Walumbwa, F. (2005). Can You See the Real Me?: A Self-Based Model on Authentic Leader and Follower Development. Leadership Quarterly, 16, 342–372. Goleman, D.; and Boyatzis, R. (2017). Emotional Intelligence Has 12 Elements. Which Do You Need to Work on?. Harv Bus Rev, 06, 1-5. Grint, K. (2005). Leadership: Limits and Possibilities. London: Palgrave. Hogan, J.; and Holland, B. (2003). Using Theory to Evaluate Personality and Job-Performance Relations: A Socioanalytic Perspective. Journal of Applied Psychology, 88(1), 100-112. Hollander, E. P. (1992). Leadership, Followership, Self and Others. Leadership Quarterly, 3(1), 43-54. Jackson, B.; and Parry, K. (2011). A Very Short, Fairly Interesting and Reasonably Cheap Book about Studying Leadership. 2nd Edition. London: Sage. Jaussi, K.; Stefanovich, A.; and Devlin, P. (2008). Effective Followership for Creativity and Innovation. In: Riggio, R.; Chaleff, I.; and Lipman-Blument, J. (eds). The Art of Followership: How Great Followers Create Great Leaders and Organizations?. San Francisco: Jossey-Bass, 291-307. Judge, T. A.; and Ilies, R. (2002). Relationship of Personality to Performance Motivation: A Meta-Analytic Review. Journal of Applied Psychology, 87(4), 797-807. Kellerman, B. (2007). What Every Leader Needs to Know about Followers. Harvard Business Review, 84-91. Kellerman, B. (2008). Followership: How Followers are Creating Change and Changing Leaders. Boston, MA: Harvard Business School Publishing. Kellerman, B. (2012). The End of Leadership. Harper Business, New York, NY. Kelley, R. E. (1988). In Praise of Followers. Harv Bus Rev, 88, 142-148. Kelley, R. E. (1992). The Power of Followership: How to Create Leaders People Want to Follow and Followers Who Lead Themselves?. New York: Doubleday. Kelley, R. E. (2008). Rethinking Followership. In: Riggio, R. E.; Chaleff, I.; and Blumen Lipman, J. (Eds). The Art of Followership: How Great Followers Create Great Leaders and Organizations?. Jossey Bass, San Francisco, CA, 5-16. Kong, M.; Gao, P.; and Yang, L. (2016). How Does Implicit Followership Theories Influence Employee’s Creativity?. Academy of Management Proceedings. http://proceedings.aom.org/content/2016/ 1/10127. McKimm, J.; and Vogan, C. L. (2019). Followership: Much More than Simply Following the Leader. Leader, 1-4. doi:10.1136. Mellon, Cassandra Ann (2016). Effective Followership Characteristics: SelfRegulation and Intercultural Communication Competence. Masters Thesis, .University of Tennessee, Knoxville, cmellon2@vols.utk.ed. Monzania, Lucas; Ripolla, Pilar and Peiró, José María (2015). Winning the Hearts and Minds of Followers: The Interactive Effects of Followers’ Emotional Competencies and Goal Setting Types on Trust in Leadership. Rev Latinoam Psicol, 47(1), 1-15. Myers, S. (2016). Myers-Briggs Typology and Jungian Individuation. The Journal of Analytical Psychology, 61(3), 289-308. Pearce, C. L.; Hoch, J. E.; Jeppesen, H. J.; and Wegge, J. (2010). New Forms of Management: Shared and Distributed Leadership in Organizations. Journal of Personnel Psychology, 9(4), 151-153. Pfeffer (1975 and 1992). Role Theory. Human Relation, 28, 139-153. Potter, E.; and Rosenbach, W. (2006). Followers as Partners: The Spirit of Leadership. In: Rosenbach, W.; and Taylor, R. (eds). Contemporary Issues in Leadership. Boulder. CO: Westview Press. Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior Is Online at orgpsych.annualreviews. https://doi.org/10.1146/annurev-orgpsych-012119- 045434. Robert, G. Lord; Olga, Epitropaki; Roseanne J., Foti,; and Tiffany Keller, Hansbrough (2020). Implicit Leadership Theories, Implicit Followership Theories and Dynamic Processing of Leadership Information. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior. Rosenbach, W. E.; Pittman, T. S.; and Potter, E. H. (2018). What Makes a Follower?. In: Rosenbach, W. E.; and Rosenbach, W. E. (eds). Contemporary Issues in Leadership. New York NY: Routledge, 77-87. Rost, J. C. (2008). Followership: An Outmoded Concept. In: R. E. Riggio; I. Chaleff; and J. Lipman-Blumen (Eds.). The Art of Followership: How Great Followers Create Great Leaders and Organizations (J-B Warren Bennis Series). San Francisco, CA: Jossey-Bass. Steger, J.; Manners, G.; and Zimmerman, T. (1982). Following the Leader: How to Link Management Style to Subordinate Personalities?. Management Review, 82(10), 22-28. Sy, T. (2010). What Do You Think of Followers? Examining the Content, Structure and Consequences of Implicit Followership Theories. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 113(2), 73- 84. Uhl-Bien, M. (2005). Implicit Theories of Relationships in the Workplace. In: Schyns, B.; and Meindl, J. (eds). Implicit Leadership Theories: Essays and Explorations. Greenwich: Information Age Publishing. Uhl-Bien, M.; and Pillai, R. (2007). The Romance of Leadership and the Social Construction of Followership. Follower-Centered Perspectives on Leadership: A Tribute to the Memory of James R. Meindl, Sago Publications, 187-209. Uhl-Bien, M.; Riggio, R. E.; Lowe, K. B.; and Carsten, M. K. (2014). Followership Theory: A Review and Research Agenda. The Leadership Quarterly, 25(1), 83-104. doi: 10.1016/j.leaqua.2013.11.007. van Es, Thom (2017). What Differentiates Effective Followers from Less Effective Followers? An Exploratory Mixed-Methods Feld Study Using Survey-and Video-Data. University of Twente P.O. 7500AE Enschede The Netherlands. Wang, X,; and Peng, J. (2017). The Effect of Implicit˚ Explicit Followership Congruence on Benevolent Leadership. Evidence from Chinese Family Firms, Front Psychology, 7(7), 812. Zaleznik, A. (1965). The Dynamics of Subordinacy. Harvard Business Review, 43(3), 119-131. Zoller, H. M.; and Fairhurst, G. T. (2007). Resistance as Leadership: A Critical, Discursive Perspective. Human Relations, 60, 1331-1360. | ||
Statistics Article View: 335 PDF Download: 339 |