
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 508 |
Number of Articles | 4,389 |
Article View | 8,232,922 |
PDF Download | 4,221,711 |
بایستههای مدیریت شایعات در روابط سازمانی از منظر قرآن کریم | ||
دین و ارتباطات (دانشگاه امام صادق/ نامه صادق) | ||
Article 13, Volume 28, ویژهنامه اول؛ دین، رسانه و سواد رسانهای, September 1400, Pages 367-329 PDF (1.1 M) | ||
Document Type: علمی-پژوهشی | ||
DOI: 10.30497/rc.2021.75920 | ||
Authors | ||
اکرم گودرزی1; منا افضلی قادی* 2 | ||
1استادیار گروه معارف اسلامی و علوم تربیتی دانشگاه امام صادق علیهالسلام، تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکتری معارف اسلامی و مدیریت آموزشی دانشگاه امام صادق علیهالسلام، تهران، ایران | ||
Receive Date: 24 October 2020, Revise Date: 26 November 2021, Accept Date: 24 May 2021 | ||
Abstract | ||
هدف این پژوهش، شناسایی بایستههای مدیریت شایعات در روابط سازمانی از منظر قرآن کریم است. شایعه، حقیقتی برخاسته از ارتباطات رسمی و غیررسمی است. این پدیده، مشتمل بر گزاره تأییدنشدهای است که از فردی به دیگری منتقل میشود، اغلب برخاسته از گمان اشخاص بوده یا بر دلیل محکم استوار نیست و ممکن است خلاف واقع باشد. بنابراین مواجههای مطلوب میطلبد. پرسش اصلی پژوهش آن است که بایستههای مدیریت شایعات در روابط سازمانی از دیدگاه قرآن کریم چیست؟ روش پژوهش، تحلیل مضمون استقرایی است که طی آن دادههای لازم از قرآن کریم جمعآوری و مضامین پایه، سازماندهنده و فراگیر شناسایی شد. مهمترین یافتهها در مواجهه با شایعات عبارتاند از: پیشگیری از نشر اخبار انحرافی، حصول یقین در اقدامات بنیادین، جلوگیری از ضرر احتمالی، شفافیت موضع در برابر انحرافات، هوشیاری نسبت به مظاهر فریب، حفظ حرمتها و پیوندها، برخورد مقتدرانه با عوامل تهدید و...؛ مهمترین یافتهها در ایجاد شایعات نیز عبارتاند از: اجتناب از تضییع حقوق دیگران، رعایت صداقت گفتاری، صیانت از شایعات. براساس بررسی یافتهها، بایستهها بهمقتضای جایگاههای مواجهه پیشینی، مواجهه پسینی و ایجاد، ضروری تلقی میشوند. برخی بایستهها در شرایط ویژه ضرورت یافته و دسته دیگر بین بعضی موقعیتها مشترکاند. همچنین در مواجهه با شایعات، اطلاع از صدق یا کذب شایعه و در ایجاد شایعات، ماهیت واقعی یا غیرواقعی آن، در تعیین بایستهها مؤثر است. | ||
Keywords | ||
شایعه; بایستهها; ارتباطات; مدیریت; انبیاء; قرآن کریم | ||
References | ||
القرآنالکریم. (ناصر مکارمشیرازی، مترجم).
اشرفی امین، یونس؛ میرزایی، مجتبی و فراهانی، فاخره (1394). راهکارهای مقابله با شایعه از دیدگاه قرآن کریم و روایات. دومین کنگره بینالمللی تفکر و پژوهش دینی.
افروز، غلامعلی (1375). روانشناسی شایعه و روشهای مقابله. تهران: فرهنگ اسلامی.
آلپورت، جی دبلیو؛ پستمن، لئو (1374). روانشناسی شایعه (ساعد دبستانی، مترجم). تهران: سروش.
بابایی آقبلاغ، مریم و ستاری اردبیلی، فرزاد (1397). بررسی سازههای شکلدهنده رفتار شایعهسازی، روانی اجتماعی و سازمانی. علوم روانشناختی، ۱۷ (۶۹)، صص. 556-545.
بهرامی، محمد (1383). آسیبشناسى شایعه در قرآن. پژوهشهای قرآنی،10(37-38)، صص. 70-95.
جوادیآملی، عبدالله (1391). تسنیم (4 ج). قم: اسراء.
راغب اصفهانى، حسینبنمحمد (1412 ق). مفردات ألفاظ القرآن(صفوان عدنان داوودى، محقق). بیروت: دارالقلم.
صدوقی، مجید (1387). معیارهای ویژه ارزیابی پژوهش کیفی. روششناسی علوم انسانی، 14(56)،صص. 55-72.
طباطبایی، محمدحسین (1374). ترجمه المیزان (محمدباقر موسوى، مترجم) (9 ج). قم: جامعه مدرسین حوزه قم.
طبرسی، فضلبنحسن (1360). ترجمه مجمعالبیان فى تفسیر القرآن (جلد 12). تهران: فراهانى.
طوسى، محمدبنحسن (بیتا). التبیان فى تفسیر القرآن (جلد 5). بیروت: دار احیاء التراث العربى.
طیب، عبدالحسین (1378). اطیبالبیان فی تفسیر القرآن (جلد 10). تهران: اسلام.
عابدی جعفری، حسن؛ تسلیمی، محمدسعید؛ فقیهی، ابوالحسن و شیخزاده، محمد (1390). تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در دادههای کیفی. اندیشه مدیریت راهبردی،5(2)، صص. 151-198.
فضلالله، محمدحسین (1419 ق). من وحى القرآن (5 ج). بیروت: دارالملاک للطباعه و النشر.
قرائتى، محسن (1383). تفسیر نور (3 ج). تهران: مرکز درسهایى از قرآن.
قرشی، علیاکبر (1371). قاموس قرآن (2 ج). تهران: دارالکتب الإسلامیه.
گال، مردیت؛ بورگ، والتر؛ و گالف جویس (1384). روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی. (جمعی از مترجمین به اهتمام احمدرضا نصر). تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
مصطفوی، حسن (1395 ق). التحقیق فی کلمات القرآن الکریم (4 ج). تهران: الکتاب.
مقیمی، محمد و غفاری، رحمان (1395). پایبندی مدیران به اخلاق و مدیریت شایعه در سازمانهای دولتی ایران. مدیریت فرهنگ سازمانی، 14(1)، صص. 1-26.
مکارمشیرازی، ناصر (1374). تفسیر نمونه (8 ج). تهران: دارالکتب الإسلامیه.
مومنیراد. اکبر؛ علیآبادی، خدیجه؛ فردانش، هاشم؛ و مزینی، ناصر (1392). تحلیل محتوای کیفی در آیین پژوهش: ماهیت، مراحل و اعتبار نتایج. اندازهگیری تربیتی، 4(14)،صص. 187-222.
Agana, Rey Jude P (2007). The Role of Rumors in Informal Learning. Univerlagtuberlin Publishers.
Difonzo, Nicholas., & Bordia, Prashant (2006). Rumor in Organizational Contexts. Donald A, Hantula (Ed). Advances in Social and Organizational Psychology: A Tribute to Ralph Rosnow. Psychology Press.
Difonzo, Nicholas., & Bordia, Prashant (2007). Rumor Psychology Social and Organizational. London: ApproachesAmerican Psychological Association.
Dores Cruz, Terence D., Beersma, Bianca., Dijkstra, Maria T.M., Bechtoldt, Myriam N (2019). The Bright and Dark Side of Gossip for Cooperation in Groups, Frontiers in Psychology. 10, 1-17.
Freeman, Robert M (1999). Correctional Organization and Management: Public Policy Challenges, Behavior, and Structure. Elsevier Publisher.
Griese, Noel L (2002). How to Manage Organizational Communication During Crisis. Anvil Publishers.
Griffith, Richard L., Thompson, Lori Foster., & Armon, Brigitte K (2013). Internationalizing the Curriculum in Organizational Psychology. Springer Science & Business Media.
Jeffrey pfeffer (1995). Competitive Advantage Through People: Unleashing the Power of the Work Force. united states: Harvard Business school.
Kartikey, Dr (2017). Grapevine: the Informal Transmission of Information. Notions,VIII(2),56-60.
Kim, Andrea., Moon, Jinhee., & Shin, Jiseon(2019). Justice perceptions, perceived insider status, and gossip at work: A social exchange perspective. Journal of Business Research, 97, 30-42.
Kimmel, Allan J (2004). Rumors and Rumor Control: A Manager's Guide to Understanding and Combatting Rumors. London: Lawrence Erlbaum Associates.
Knopf, Terry Ann (1975). Rumors, Race, and Riots Social Policy Series. Transaction Publishers.
Kuutti, kari (1996). Debates in IS and CSCW research: Anticipating system design for Post-fordist work. Orlikowski, W.J.,Walsham, G., Jones, M.R., & DeGross, Janice I (Eds). Information Technology and Changes in Organizational Work. Springer Science & Business Media.
McAndrew, Francis T (2019). Gossip as a social skill. In Francesca, Giardini., & Rafael Wittek (Eds). The Oxford Handbook of Gossip and Reputation.(PP.173-190). Oxford University Press.
Muniz, Jr., Albert M., O’Guinn, Thomas C., Fine, Gary Alan (2006). Rumor in Brand Community. Donald A, Hantula (Ed). Advances in Social and Organizational Psychology: A Tribute to Ralph Rosnow. Psychology Press Publisher.
Pal, Anjan., Chua, Alton Y. K. H., & Goh, Dion (2019). Rumor Analysis &Visualization System. Proceedings of the International MultiConference of Engineers and Computer Scientists.
Schindler, mark (2007). Rumors in Financial Markets: Insights into Behavioral Finance. Volume 413 of the Wiley Finance Series. John Wiley & Sons Publisher.
Shibutani, Tamotsu (1966). Improvised News: A Sociological Study of Rumor. Ardent Media Publisher.
Wang, Yijie., Guo, Xinran., & Liu, Fengming (2018). Research on Network Rumor Management based on Immune Mechanism. Advances in Economics, Business and Management Research, 68, 641-645.
Weiner, W, Irving B., & Craighead, Edward (2010). The Corsini Encyclopedia of Psychology, Volume 4. John Wiley & Sons Publisher.
Zhu, Xiaoqian., & Liu, Fengming (2017). Research on Behavior Model of Rumor Maker Based on System Dynamics. School of Management Science and Engineering. 1-9 | ||
Statistics Article View: 560 PDF Download: 577 |