
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 513 |
Number of Articles | 4,443 |
Article View | 8,475,805 |
PDF Download | 4,499,191 |
شناسایی وظایف و الزامات اخلاقی رسانههای اسلامی در حوزه خبر و اطلاعرسانی NEW | ||
دین و ارتباطات (دانشگاه امام صادق/ نامه صادق) | ||
Article 8, Volume 28, ویژهنامه اول؛ دین، رسانه و سواد رسانهای, September 1400, Pages 225-196 PDF (746.57 K) | ||
Document Type: علمی-پژوهشی | ||
DOI: 10.30497/rc.2021.75915 | ||
Authors | ||
سید مهدی شریفی1; سیاوش صلواتیان2; حجت سلیم* 3 | ||
1دانشیار گروه مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران | ||
2استادیار گروه مدیریت رسانه، دانشکده ارتباطات و رسانه، دانشگاه صدا و سیمای ج.ا ایران | ||
3دانشجوی دکتری مدیریت رسانه، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران | ||
Receive Date: 05 September 2020, Revise Date: 26 November 2021, Accept Date: 30 May 2021 | ||
Abstract | ||
رسانهها نهادهایی هستند که با اصلاح آنها امید است تقوا در جامعه انتشار یابد و کل جامعه اصلاح شود. پژوهش در باب رسانههای اسلامی از سویی به دلیل شناسایی و ایجاد رسانههای منطبق بر جهانبینی و ارزشهای اسلامی و از سویی دیگر برای استفاده صحیح و حداکثری از توانمندیهای رسانه در مسیر تحقق آرمانهای الهی و درنهایت نیل به سعادت حقیقیِ دنیوی و اخروی امری ضروری است. اگرچه رسانهها کارکردهای مختلفی چون آموزش، تفریح و سرگرمی دارند، اما درمقایسهبا سایر بخشها، نیاز محسوستر به اخبار، اهمیت آن را دوچندان کرده است. میتوان گفت خبر و اطلاعرسانی مهمترین کارکرد رسانه درباره درگیری و هدایت افکار عمومی محسوب میشود. در پژوهش حاضر با استفاده از تحلیل محتوای کیفیِ آیات و روایات اسلامی و باتکیهبر درس تفسیر قرآن آیتالله جوادی آملی تلاش شده است تا مبنایی برای کارکرد اطلاعرسانی در رسانه تنظیم شود. نتایج بهدستآمده را میتوان در دو بخش وظایف و الزامات اخلاقی دستهبندی کرد. از مهمترین وظایف رسانههای اسلامی در حوزه اطلاعرسانی، میتوان به «تبیین هدف آفرینش انسان»، «تبیین نگاه انسان به دنیا»، «عقلانیکردن جامعه» و «ارائه رویکرد تحلیلی» اشاره کرد و از مواردی همچون «پرهیز از علم بیعمل و عمل بیعلم»، «پرهیز از رویکرد ماکیاولی»، «پرهیز از ریا و شهرتطلبی» و «عدم تجسس در امور دیگران» به عنوان اهم الزامات اخلاقی یاد کرد. | ||
Keywords | ||
رسانه اسلامی; کارکرد خبر و اطلاعرسانی; الزامات اخلاقیِ رسانه; اخلاق اسلامی در اطلاعرسانی | ||
References | ||
ابنشعبهحرانی، محمد (1382). تحف العقول عن آل الرسول. ترجمه: صادق حسنزاده. قم: آل علی (علیهالسلام).
آمدی، عبدالواحدبنمحمد (1378). غرر الحکم و درر الکلم. ترجمه: هاشم رسولی. تهران: فرهنگ اسلامی.
بابویهقمی، محمدبنعلیبنالحسین (1376). أمالی شیخ صدوق. ترجمه: احمد فهری زنجانی. تهران: علمیه اسلامیه.
بیرونی، محمدبناحمدابوریحان (1376). تحقیق ماللهند: من مقوله مقبوله فی العقل او مرذوله. تهران: بیدار.
تبریزی، منصوره (1393). «تحلیل محتوای کیفی ازمنظر رویکردهای قیاسی و استقرایی». علوم اجتماعی. شماره شصت و چهارم، سال 21، صص. 105-138.
جبلی، پیمان (1383). «اخلاق حرفهای خبر در اسلام». دین و ارتباطات. شماره بیست و یک، سال، صص. 103-138.
جوادیآملی، عبدا... (1391). درس اخلاق روزهای پنجشنبه در محل نمازخانه بنیاد بینالمللی علوم وحیانی اسراء.
حسنی، محمد (1385). فرهنگ و رسانههای نوین. قم: مرکز پژوهشهای اسلامی صداوسیما و دفتر عقل.
خاتمی، حمیدهسادات (1394). اخلاق خبررسانی از دیدگاه آیات و روایات. فرهنگ پژوهش. شماره بیست و دوم، سال 8، صص. 33-66.
دهشیری، محمدرضا (1388). رسانه و فرهنگسازی. تحقیقات فرهنگی ایران. شماره هشتم، سال 2، صص. 179-208.
روشندل اربطانی، طاهر؛ لبافی، سمیه و جلالپور، مهدیه (1393). تبیین نوع نگرش مخاطب نسبتبه محتوای رسانه دینی (صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران)؛ مطالعه موردی: شهر اصفهان. دین و ارتباطات. شماره چهل و پنجم، سال 21. صص. 55-88.
شریف الرضی، محمدبنحسین (1379). نهجالبلاغه. ترجمه: محمد دشتی. قم: مشهور.
شریفی، سیدمهدی و امیدی، افشین (1397). ژورنالیسم تلویزیونی. تهران: تیسا.
شکرخواه، یونس (1379). خبر. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
صدرالدین شیرازی، محمدبنابراهیم (1379). اسفار اربعه (جلد)8. تهران: الحیدریه.
طباطبایی، سیدمحمدحسین (1374). ترجمه تفسیر المیزان. ترجمه: محمدباقر موسوی همدانی. قم: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دفتر انتشارات اسلامی.
علمالهدی، سید عبدالرسول (1388). دین و رسانه (3). در پایگاه اینترنتی: http://rasekhoon.net//
علی المتقی، علاءالدین (1981). کنز العمال فی سنن الأقوال والأفعال. بیروت: مؤسسة الرسالة.
فرهنگی، علیاکبر و نعمتی انارکی، داود (1393). رسانه و خبر برخی دیدگاههای غالب و انتقادی. تهران: دانشگاه صداوسیما.
-قاسمی، میثم (1393). اخلاق رسانه در حوزه خبر و اطلاعرسانی با تأکید بر آموزههای دینی. پژوهشنامه اخلاق. شماره بیست و چهار، سال 7، صص. 83-104.
کلینی، محمدبنیعقوب (1369). اصول کافی. ترجمه: جواد مصطفوی. تهران: اسلامیه.
گرانپایه، بهروز (1378). اخلاق رسانهای: توسعه مطبوعات و اصول اخلاق رسانهای: معنویتگرایی، توسعهگرایی و مردمگرایی؛ رویکرد رسانهای مطلوب. رسانه. شماره چهل، سال 10، صص. 31-38.
گیویان، عبدالله (1386). دین، فرهنگ و رسانه. رسانه. شماره 69، سال 18، صص. 75-94.
مجلسی، محمدباقر (1386). بحار الأنوار. ترجمه: محمدباقر بهبودی. تهران: اسلامیه.
محمدی ریشهری، محمد (1389). میزان الحکمه. ترجمه: حمیدرضا شیخی. قم: مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث.
مکارم شیرازی، ناصر؛ جمعی از نویسندگان (1380). تفسیر نمونه. تهران: دار الکتب اسلامیه.
موسوی خمینی، سیدروحالله (1385). صحیفه امام: مجموعه آثار امام خمینی (ره) (بیانات، پیامها، مصاحبهها، احکام، اجازات شرعی و نامهها). (دوره بیست و دو جلدی). تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره).
نگرین، رالف (1370). خبر و تهیه خبر. ترجمه: فرانک پیروزفر. رسانه. شماره هشتم، سال 2، صص. 32-41. | ||
Statistics Article View: 607 PDF Download: 542 |