
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 508 |
Number of Articles | 4,389 |
Article View | 8,232,934 |
PDF Download | 4,221,716 |
دربارۀ چگونگی علم خداوند به شرطیهای خلاف واقعِ آزادی | ||
پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت) | ||
Article 9, Volume 19, Issue 1 - Serial Number 37, February 1400, Pages 183-205 PDF (12.75 M) | ||
Document Type: پژوهشی | ||
DOI: 10.30497/prr.2021.241053.1684 | ||
Authors | ||
فریدالدین سبط1; ابراهیم آزادگان* 2; مهدی اصفهانی3; اعظم قاسمی3 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفه دین، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران. | ||
2دانشیار گروه فلسفه علم، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران | ||
3استادیار گروه فلسفه دین، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران. | ||
Receive Date: 28 May 2021, Revise Date: 23 September 2021, Accept Date: 07 October 2021 | ||
Abstract | ||
در پاسخ به مسئلۀ ناسازگاری میان مشیت مطلق الهی و آزادی مخلوقات، مولینیزم نظریه علم میانی را مطرح میکند، نظریهای که با فرض علم خداوند به شرطیهای خلاف واقعِ آزادی ادعا میکند که میتوان بدون حذف یکی از طرفین (مشیت یا آزادی) مسئله فوق را حل نمود. بدین نحو که خداوند با علم به این شرطیها و بالفعل کردن مقدم آنها میداند که مخلوقات، آزادانه چه فعلی را محقق خواهند کرد. لذا بدین طریق هم آزادی مخلوقات حفظ میگردد و هم مشیت خداوند که عبارت است از علم پیشین و کنترل او بر افعال مخلوقات. نوشتۀ پیش رو سعی دارد نشان دهد از آنجا که عدم تغییرپذیری خداوند یکی از مفروضات اصلی مولینیزم است، لذا این دیدگاه نمیتواند صفت اراده را به خداوند نسبت دهد، زیرا صفت اراده برای مولینیزم امری است دوسویه که مستلزم حرکت از امکان به سمت فعلیت است و این امر معنایی جز پذیرش تغییر در ذات الهی ندارد. در پایان استدلال خواهیم کرد که چون معلومات شرطی نیازمند بالفعل شدن توسط اراده الهی هستند، در نتیجه طرح شرطیهای خلاف واقع در داخل علم الهی طرحی ناموفق است و بحث پیرامون صدقِ آن کمک شایانی در حل مسئله فوق نمیکند. | ||
Keywords | ||
مشیت; مولینیزم; علم میانی; شرطیهای خلافِ واقع آزادی; اراده الهی; تغییرناپذیری | ||
References | ||
Allen, Sophie. 2016. “Properties.” in The Internet Encyclopedia of Philosophy (IEP). Azadegan, Ebrahim. 2020. “On the incompatibility of God's knowledge of particulars and the doctrine of divine immutability: towards a reform in Islamic theology.” Religious Studies: 1-18. Basinger, David. 1984. “Divine omniscience and human freedom: A middle knowledge perspective.” Faith and Philosophy 1(3): 291-302. Craig, William Lane. 2001. “The Middle Knowledge view.” Pp. 119-161, in Divine Foreknowledge: Four Views, edited by James K. Beiiby and Paul R. Eddy. InterVarsity Press. Flint, Thomas P. 1998. Divine providence: The Molinist account. Cornell University Press. Hasker, William. 1986. “A refutation of middle knowledge.” Nous 20(4): 545-557. Hasker, William. 1989. God, time, and knowledge. Cornell University Press. Hasker, William. 1995. “Middle knowledge: A refutation revisited.” Faith and Philosophy 12(2): 223-236. Hunt, David. 2001. “The simple foreknowledge view.” Pp. 65-103, in Divine Foreknowledge: Four Views, edited by James K Beiiby and Paul R Eddy. InterVarsity Press. Kane, Robert. 2007. “Libertarianism.” Pp. 5-43, in Four views on free will, by John Martin Fischer, Robert Kane, Derk Pereboom, Manuel Vargas. Wiley-Blackwell. Molina, Luis de. 1988. On Divine Foreknowledge: Part IV of the Concordia. Translated by Alfred J. Freddoso. Cornell University Press. Laing, John D. 2005. “Middle knowledge.” in The Internet Encyclopedia of Philosophy (IEP). Laing, John D. 2018. Middle Knowledge: Human Freedom in Divine Sovereignty. Kregel Academic. Leftow, Brian. 2014. “Immutability.” in The Stanford Encyclopedia of Philosophy. Pawl, Timothy. 2009. “Divine immutability.” In The Internet Encyclopedia of Philosophy (IEP). Stump, Eleonore. 2019. “The Openness of God: Eternity and Free Will,” Pp. 21-37, in Philosophical Essays Against Open Theism, edited by Benjamin H. Arbour. Routledge. Vicens, Leigh C. 2014. “Theological Determinism.” In The Internet Encyclopedia of Philosophy (IEP). Vicens, Leigh C. and Simon Kittle. 2019. God and Human Freedom. Cambridge: Cambridge University Press. | ||
Statistics Article View: 1,647 PDF Download: 516 |