
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 508 |
Number of Articles | 4,394 |
Article View | 8,249,536 |
PDF Download | 4,245,634 |
بررسی جایگاه رسانههای جدید در سیاستهای اعلامی و اجرایی وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران: مورد مطالعه فضای مجازی | ||
دین و ارتباطات (دانشگاه امام صادق/ نامه صادق) | ||
Article 8, Volume 28, Issue 1 - Serial Number 59, June 1400, Pages 210-179 PDF (1.11 M) | ||
Document Type: علمی-پژوهشی | ||
DOI: 10.30497/rc.2021.75815 | ||
Authors | ||
سیدمحمدعلی شکیب1; ناصر باهنر* 2; سیدمحسن بنی هاشمی3; بهرام علیشیری4 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب | ||
2دانشیار و عضو هیئت علمی دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق علیهالسلام | ||
3استادیار گروه مدیریت رسانه، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب | ||
4استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب | ||
Receive Date: 13 March 2021, Revise Date: 11 September 2021, Accept Date: 01 May 2021 | ||
Abstract | ||
رشد و گسترش فناوریهای نوین ارتباطی و تأثیراتشان در قالب رسانههای جدید بر فرآیند تربیتی دانش آموزان به دغدغهای مهم برای خانوادهها و سیاستگذاران فرهنگی - تربیتی کشور تبدیلشده است و ضرورت توجه به این مسئله را در سیاستهای رسمی بهویژه سیاستهای حوزه آموزشوپرورش آشکار میسازد. پژوهش حاضر با استفاده از روش تحقیق کیفی (سند پژوهی و مصاحبه عمیق با مدیران آموزشوپرورش) باهدف احصاء سیاستهای اعلامی و اجرایی آموزشوپرورش و همچنین مقایسه میان آنها در مواجهه با فضای مجازی به بررسی و توصیف وضعیت فعلی تعامل نهاد تعلیم و تربیت رسمی کشور با این رسانه پرداخته است. از جمعبندی و گزینش اسناد مصوب و مرتبط سیاستهای اعلامی، محورهای اصلی شامل: تجهیز سختافزاری، تولید نرمافزاری و تولید دانش، آموزش فناوری اطلاعات، فرهنگسازی درزمینه ی رسانههای جدید، پژوهش و مطالعات درزمینهی فناوری اطلاعات، همکاری آموزشوپرورش با سایر نهادها و رویکرد سیاستگذارانه به رسانههای جدید استخراج شد. سیاستهای اجرایی نیز در سه محور کلی سیاستی، رویکردی- نگرشی، عملیاتی - اجرایی از مصاحبه عمیق با مدیران آموزشوپرورش استخراج شدند. درنهایت سیاستهای اعلامی و اجرایی، بهمنظور استخراج عمق تفاوت آنچه در اسناد مکتوب به تصویب میرسد و آنچه درصحنه عمل به اجرا درآمده است، بر اساس محورهای اصلی سیاستی، محورهای کارکردی، اصول هنجاری مورد مقایسه و تحلیل قرار گرفتند. بر اساس این مقایسه میتوان نتیجه گرفت، شکافهای نگرشی و مفهومی عمیقی میان سیاستهای اعلامی نظام تعلیم و تربیت رسمی کشور و سیاستهای اجرایی آن در مواجهه با رسانههای جدید وجود دارد. | ||
Keywords | ||
آموزش و پرورش; فرهنگ و ارتباطات; سیاست اعلامی; سیاست اجرایی; فضای مجازی | ||
References | ||
| ||
Statistics Article View: 634 PDF Download: 647 |