
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 518 |
Number of Articles | 4,516 |
Article View | 9,584,357 |
PDF Download | 5,345,494 |
طراحی الگوی مقابله با سستی بر اساس آیات قرآن کریم: مسیر تدریجی، مستمر و متعالی | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
Article 4, Volume 9, Issue 16, January 1400, Pages 81-97 PDF (584.86 K) | ||
Document Type: علمی - پژوهشی | ||
DOI: 10.30497/esi.2021.241206.1477 | ||
Authors | ||
فاطمه صغری شفیعی1; فاضله میرغفوریان* 2; عباس پسندیده3 | ||
1استادیار گروه معارف اسلامی و علوم تربیتی دانشگاه امام صادق پردیس خواهران | ||
2استادیار دانشگاه امام صادق (ع) - پردیس خواهران | ||
3دانشیار دانشگاه قرآن و حدیث | ||
Receive Date: 18 June 2021, Revise Date: 10 August 2021, Accept Date: 07 July 2021 | ||
Abstract | ||
هدف از پژوهش حاضر، طراحی الگوی مقابله با سستی به عنوان راهبردی برای حل یکی از مسائل جامعه های بشری است. رویکرد پژوهش ازنظر نوع دادهها کیفی، روش جمعآوری دادهها ازنوع کتابخانهای و روش پژوهش، تحلیل مضمون است. جامعۀ آماری تحقیق، آیات قرآنی مرتبط با سستی (وهن) را شامل می شود. نمونهگیری از آیات به صورت هدفمند انجام شده است و همۀ آیات مرتبط با مفهوم وهن بررسی شده اند. روایی و پایایی دادهها با استفاده از نظر متخصصان و توافق بین دو کدگذار تعیین شده و یافتههای حاصل از تحلیل مضمون آیات، الگویی مفهومی- مصداقی است که به شش عامل مقابله با سستی اشاره میکند: ارزیابی مقایسهای موقعیت؛ تعدیل انتظار؛ معنایابی چالشها؛ انتقال به محور اعتماد و اتکال پایدار؛ مرگآگاهی؛ توجه به کسب منفعت اخروی. در پاسخ به این سؤال که چه کسانی در مقابله با سستی، موفق می شوند، در آیات به وضوح، «رِبّیّون» معرفی شده اند که مهمترین ویژگی آنها داشتن روحیۀ ایمانی با منطق فکری امید، اعتماد و کسب دستاوردهای چندگانه است؛ لذا راهبرد پیشنهادی برای عبور از سستی، و تلاش و مجاهده در حوزه های مختلف زندگی علاوه بر توجه به عوامل مقابله با این مسئله در محیطهای آموزشی و تربیتی، فعالکردن یادگیری مشاهدهای در متربیان برای بهرهمندی از الگوی مصداقی رِبّیّون و عملکردن به آن در مسیری تدریجی، مستمر و متعالی است. | ||
Keywords | ||
وهن; سستی; رِبّیون; یادگیری مشاهدهای; روحیه ایمانی; امید و اعتماد; دستاوردهای چندگانه | ||
References | ||
قرآن کریم (عبدالمحمد آیتی، مترجم).
ابنفارس، احمد (1404ق). معجم مقاییس اللغة. قم: مکتب الاعلام الاسلامی.
پورعزت، علیاصغر (1383). شهر عدل امام مهدی، تجلیگاه تمام خرد و کمال هنر انسانی. انتظار موعود، 4(13)، 131-244.
جعفری، محمدصابر (1398). سستی و مسئولیتگریزی، چالشی در عصر غیبت. نشریۀ مشرق موعود، 49، 313-346.
جوادی آملی، عبدالله (1386). تسنیم. قم: مرکز نشر اسراء.
جوادی یگانه، محمدرضا (1388). تنبلی اجتماعی: علل، پیامدها و راهکارها. تهران: دبیرخانۀ شورای عالی انقلاب فرهنگی.
خلیلیان شلمزاری، محمود؛ جندقی، غلامرضا؛ و پسندیده، عباس (1392). ساخت و رواییسنجی مقیاس امید براساس منابع اسلامی. روانشناسی و دین، 6(1)، 59-76.
دشتی، محمد (1382). ترجمۀ نهج البلاغه. قم: مؤسسۀ فرهنگی- تحقیقاتی امیرالمؤمنین (ع).
دیالمه، نیکو (1398). بررسی سنت اجتماعی مداوله و اهداف آن در قرآن کریم با تأکید بر آیات 141 و 142 سورۀ آل عمران. مطالعات تفسیری، 26، 207-226.
راغب اصفهانی، حسین بن محمد (1412ق). مفردات الفاظ قرآن. بیروت: دار القلم.
شجاعی، محمدصادق (1399). روش تحلیل محتوای کیفی متون دینی: مبانی نظری و مراحل اجرا. مطالعات اسلام و روانشناسی، 27، 41-73.
طباطبایی، محمدحسین (1374). المیزان فی تفسیر القرآن. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
عسکری، حسن بن عبدالله (1400ق). الفروق فی اللغة. بیروت: دار الآفاق الجدیدة.
فرانکل، ویکتور (1385). انسان درجستوجوی معنی (نهضت صالحیان و مهین میلانی، مترجمان) (چاپ 17). تهران: درسا.
فراهیدی، خلیل (1409ق). کتاب العین. قم: نشر هجرت.
فیروزآبادی، محمد بن یعقوب (1415ق). القاموس المحیط. بیروت: دار الکتب العلمیة.
مصطفوی، حسن (1368). التحقیق فی کلمات القرآن الکریم. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
منتظرالقائم، اصغر (1393). جوامع چگونه به انحطاط میرسند؟ نقش تجمل و سستی در سقوط تمدنها. نشریۀ سورۀ اندیشه، 82، 176-179.
میرغفوریان، فاضله؛ و شفیعی، فاطمهصغری (1399). بررسی علل و عوامل سستی (وهن) در قرآن کریم. همایش ملی سبک زندگی قرآنی. دانشگاه مازندران.
Braun, V.; and Clarke, V. (2006). Using Thematic Analysis in Psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101. | ||
Statistics Article View: 615 PDF Download: 646 |