
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 508 |
Number of Articles | 4,393 |
Article View | 8,246,463 |
PDF Download | 4,241,594 |
واکاوی تجاربزیسته دانشجومعلمان از تعامل هویت حرفهای و فلسفه تربیتی شخصی آنها | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
Article 12, Volume 9, Issue 16, January 1400, Pages 235-263 PDF (483.11 K) | ||
Document Type: علمی - ترویجی | ||
DOI: 10.30497/esi.2021.240777.1453 | ||
Authors | ||
مراد یاری دهنوی* 1; نعیمه شفیعی اپورواری2 | ||
1عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان | ||
2دانشآموختۀ کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفۀ تعلیم و تربیت دانشگاه شهید باهنر کرمان، ایران | ||
Receive Date: 15 April 2021, Revise Date: 07 July 2021, Accept Date: 22 June 2021 | ||
Abstract | ||
هدف از پژوهش حاضر، واکاوی روایت تجارب زیستۀ دانشجو- معلمان از تعامل هویت حرفه ای و فلسفۀ تربیتی شخصی آنها در دوران دانشگاه است. در این راستا، رویکرد پژوهش، کیفی و ازنوع روایی است و هویت حرفه ای این قشر فرهنگی، متناسب با فلسفۀ تربیتی شخصی خود آنها بررسی شده است. ابزار گردآوری داده ها مشتمل بر سیاهۀ پرسش های بازپاسخ دانشجو- معلمان است و نمونه گیری را به صورت هدفمند و تا رسیدن به اصل اشباع نظری داده ها ادامه داده ایم. بدین منظور، خودزیستنگاری هفده نفر از دانشجو- معلمان دانشگاه فرهنگیان کرمان را ازمیان پنجاه دانشجو- معلم در سال تحصیلی 1394-1395 گرد آورده ایم. در مرحلۀ اجرای پژوهش، نوشته های روایی دانشجو- معلمان را بازبینی و چهارچوب گردآوری روایت ها را درقالب نوعی توالی تقویمی تدوین کرده ایم؛ از این روی، پرسشهایی درخصوص تجربه های قبل، حین و بعداز ورود به حرفۀ معلمی طراحی و درنهایت، یافته های این روایت پژوهی را با استفاده از الگوی کاترین کارتر (1993) تحلیل و تفسیر کرده ایم. نتایج به دست آمده از بررسی تعامل هویت حرفه ای با فلسفۀ تربیتی شخصی دانشجو- معلمان را میتوان درقالب چهار مقولۀ اصلی بدین شرح بیان کرد: نوع نگاه فرد به هویت حرفه ای خویش؛ نوع نگاه فرد به هویت حرفه ای خویش ازمنظر عملکرد حرفه ای دیگران؛ نوع نگاه دیگران به هویت حرفه ای فرد؛ نوع نگاه فلسفی فرد به زندگی و حرفۀ خود. نتایج این پژوهش، الهامبخش نوعی نگاه متفاوت دانشجو- معلمان به شغل و حرفۀ آیندۀ خود است تا از این طریق به شناختی ژرف تر دربارۀ هویت حرفه ای خویش دست یابند. | ||
Keywords | ||
هویت حرفه ای; فلسفۀ تربیتی شخصی; تجارب زیسته | ||
References | ||
ایروانی، شهین؛ شرفی، محمدرضا؛ و یاری دهنوی، مراد (1387). چرا معلمان به آموختن فلسفۀ تعلیموتربیت نیاز دارند؟. فصلنامۀ تعلیموتربیت، 24(1)، 34-67.
باقری، خسرو (1382). نگاهی دوباره به تربیت اسلامی (چاپ 8). تهران: مدرسه.
حیدری، حمید؛ و رضایی، احمد (1391). تحلیل جامعهشناختی هویت حرفهای دانشجویان (مطالعۀ موردی: دانشجویان دانشگاه مازندران). فصلنامۀ تحقیقات فرهنگی، 5(2)، 1-29.
دیالمه، نیکو؛ و رحمانی، نیره (1390). مؤلفههای توانمندی معلمان ازمنظر اسلام و دانش مدیریت. فصلنامۀ مطالعات اسلامی در تعلیموتربیت، 2(4)، 51-83.
راشدی، معصومه؛ موسیزاده، زهره؛ ابوالمعالی الحسینی، خدیجه؛ و باقری، فریبرز (1399). پدیدارشناسی عوامل مؤثر بر شکلگیری هویت ایرانی- اسلامی جوانان ازدیدگاه متخصصان. دوفصلنامۀ علوم تربیتی ازدیدگاه اسلام، 8(15)، 53-76.
سیدکلان، سید محمد؛ بازدارقمچیقیه، مرتضی؛ ابراهیمی، ایوب؛ و عیّاری، لیلا (1397). بازسرایی روایات و تجارب دانشجو- معلمان بهمنظور شناسایی عوامل مؤثر در تکوین هویت حرفهای آنان. فصلنامۀ پژوهش در تربیت معلم، 1(3)، 45-72.
صفایی حائری، علی (1388). تربیت کودک (چاپ 3). قم: لیلةالقدر.
علاقهبند، علی (1392). جامعهشناسی آموزشوپرورش (چاپ 2). تهران: نشر روان.
فکوهی، ناصر (1387). نگاهی انسانشناختی بر تجربۀ زندگی روزمرۀ دختران دانشجو در ایران. مجموعۀ مقالات همایش عوامل و پیامدهای فزونی ورود دختران به دانشگاه. تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران. 56-59.
فلیک، اووه (1391). درآمدی بر تحقیق کیفی (هادی جلیلی، مترجم). تهران: نشر نی (نشر اثر اصلی: 2006).
قلیپور، آرین؛ محمداسماعیلی، ندا؛ و قلیپور، فتانه (1389). مدیریت هویت: شناسایی راهکارهای تقویت هویت اجتماعی زنان در نهادهای آموزشی. فصلنامۀ زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان)، 8(4)، 121-140.
مایر، فردریک (1350). تاریخ فلسفۀ تربیتی (2ج) (علیاصغر فیاض، مترجم). تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
محمدی، شادی؛ بلندهمتان، کیوان؛ و غلامی، خلیل (1394). بررسی فلسفۀ شخصی اساتید درزمینۀ تربیت دینی ازمنظر اساتید دانشگاه کردستان. فصلنامۀ تربیت اسلامی، 10(20)، 119-140.
مظفریپور، روحالله (1395). تبیین ویژگیهای معلم کاریزماتیک بهعنوان الگویی از معلم اثربخش. فصلنامۀ نوآوریهای آموزشی، 15(58)، 135-150.
یاری دهنوی، مراد (1384). تبیین و تحلیل سرفصل درس اصول و فلسفۀ تعلیموتربیت دورههای تربیت دبیر و ارائۀ الگویی برای آن با تأکید بر دیدگاههای مدرسان این درس و نحوۀ عرضۀ آن در برخی کشورها. (پایاننامۀ کارشناسی ارشد). دانشگاه تهران، تهران، ایران.
Canrinus, T. Esther; Helms-Lorenza, Michelle; Beijaardb Douwe; Buitinka, Hofman, Adriaan (2011), Profiling Teachers’ Sense of Professional Identity. Educational Studies, 37(5), 593-608. Carter, Katherine (1993). The Place of Story in the Study of Teaching and Teacher Education. Education Researcher, 22(1), 5-18. Centre for Teaching and Learning. https://teaching.uwo.ca/awardsdossiers/teachingphilosophy.html. Chong, S.; Ling, L. E.; and Chuan, G. K. (2011). Developing Student Teacher's Professional Identities: An Exploratory Study. International Education Studies, 4(1), 30-38. Connelly, F. M.; and Clandinin, D. J. (eds.) (1999). Shaping a Professional Identity: Stories of Education Practice. New York: Teachers College Press. Eggen, Birgkitte Astrid (2003). Aifa and Omega in Student Assessment: Exploring Identites of Secondary School Science Teachers. Institutt for Iaererutdanning Ogskoleutvikling Universitetet I Oslo. Huang, Y. C.; and Lin, S. H. (2014). Assessment of Charisma as a Factor in Effective Teaching. Educational Technology and Society, 17(2), 284-295. Ollerenshaw, J. A.; and Creswell, J. W. (2002). Narrative Research: A Compauujujuurison of Two Restorying Data Analysis Approaches. Qulitative Inquiry, 8(3), 329-347. Tajfel, H.; and Turner, J. C. (1978). An Integrative Theory of Intergroup Conflict. Organizational Identity: A Reader, 56-65. Tikhomirov, A. A.; and Spangler, W. D. (2010). Neo-Charismatic Leadership and the Fate of Mergers and Acquisitions: An Institutional Model of CEO Leadership. Journal of Leadership and Organizational Studies, 17(1), 44-46. | ||
Statistics Article View: 435 PDF Download: 455 |