
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 515 |
Number of Articles | 4,459 |
Article View | 8,585,823 |
PDF Download | 4,560,582 |
تحلیل محتوای کتابهای فارسی متوسطة اول بر پایة ساحتهای ششگانة تربیت در سند تحول بنیادین | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
Article 9, Volume 9, Issue 16, January 1400, Pages 151-177 PDF (633.14 K) | ||
Document Type: علمی - پژوهشی | ||
DOI: 10.30497/edus.2021.240238.1430 | ||
Authors | ||
نوازالله فرهادی* 1; زهرا گرامی طیبی2 | ||
1استادیار گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان. تهران. ایران. | ||
2دانشآموختة کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
Receive Date: 29 December 2020, Revise Date: 09 June 2021, Accept Date: 26 June 2021 | ||
Abstract | ||
هدف از پژوهش حاضر، بررسی میزان توجه به ساحت های شش گانة تربیت در سند تحول در کتاب های فارسی متوسطة اول (1399-1400) و ارزیابی انطباق محتوای این کتاب ها با ساحت های یادشده است. در این پژوهش که با استفاده از روش تحلیل محتوای کمّی و با واحد تحلیل جمله انجام شده است، ابتدا با توجه به هدف های سند تحول بنیادین در دورة یادشده، مؤلفه های مربوط به هر ساحت (شامل ساحت اعتقادی، عبادی و اخلاقی: 31 مؤلفه؛ ساحت اجتماعی و سیاسی: نُه مؤلفه؛ ساحت زیستی و بدنی: چهار مؤلفه؛ ساحت علمی و فناوری: نُه مؤلفه؛ ساحت اقتصادی و حرفه ای: دَه مؤلفه؛ ساحت تربیت زیبایی شناختی و هنری: نُه مؤلفه) را استخراج و تبیین کرده ایم؛ سپس متن کتاب های موردبحث را براساس این مؤلفه ها بررسی کرده و داده های هر بخش را با استفاده از شاخص های آماری-توصیفی (فراوانی و درصد) تجزیه و تحلیل کرده ایم. طبق نتایج به دست آمده، از مجموع 688 فراوانی، ساحت تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی با 262 واحد و ساحت تربیت زیستی و بدنی با نوزده واحد، به ترتیب دارای بیشترین و کمترین فراوانی هستند؛ همچنین بالاترین ضریب اهمیت (0.17176) و بارِ اطلاعاتی (0.99704) به ساحت اعتقادی، عبادی، اخلاقی و پایین ترین میزان به ساحت تعلیم و تربیت اجتماعی و سیاسی با ضریب اهمیت 0.15648 و بارِ اطلاعاتی 0.90833 اختصاص دارد. توجه به ساحت اعتقادی و اخلاقی در کتاب های مورد مطالعه به عنوان اولویت اول، با هدف های کلی سند تحول بنیادین مناسبت و مطابقت دارد؛ اما بازنگری در محتوای این آثار ازمنظر ساحت تربیت زیستی و بدنی، با توجه به نیازهای جسمانی و وضعیت سنی فراگیران در دورۀ متوسطة اول، ضروری به نظر می رسد. | ||
Keywords | ||
ساحتهای ششگانة تربیت; سند تحول بنیادین; کتابهای فارسی متوسطة اول | ||
References | ||
قرآن مجید (محمدمهدی فولادوند، مترجم).
ابراهیمزاده، عیسی (1397). فلسفۀ تربیت. تهران: پیام نور.
بابالحوائجی، فهیمه؛ و عینی، اکرم (1388). تحلیل محتوای میزان بهکارگیری استانداردهای سواد اطلاعاتی در دو ساحت تربیت سند ملی چشمانداز بیستسالۀ آموزشوپرورش (ساحت فرهنگی- هنری و ساحت علمی- فناوری). فصلنامۀ کتابداری و اطلاعرسانی، 12(48)، 163-184.
حاجیبابایی، حمیدرضا (1391). ویژگیهای مدرسهای که دوست دارم با توجه به سند تحول بنیادین. فصلنامۀ نوآوریهای آموزشی، 42، 52-74.
سعدیپور (بیابانگرد)، اسماعیل (1396). روشهای تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران: دوران.
شورای عالی آموزشوپرورش (1390). مبانی نظری سند تحول بنیادین. تهران: شورای عالی وزارت آموزشوپرورش.
علیپور، فاطمه؛ حیدری، زهرا؛ و سنجری، فاطمه (1396). بررسی میزان توجه به ساحتهای ششگانۀ تربیت سند تحول بنیادین آموزشوپرورش در کتابهای درسی هدیههای آسمانی دورۀ دوم ابتدایی. همایش کشوری دانش موضوعی- تربیتی (دانشآموزمحتوا): آموزش دینی و قرآن.
فایضی، علی؛ و آشتیانی، محسن (1375). مبانی تربیت و اخلاق اسلامی. قم: روحانی.
قاسمی، حسین؛ و کاظمی، محمود (1393). تحلیل محتوای کتاب درسی هدیههای آسمانی پایۀ ششم و میزان انطباق آن با مبانی قرآن و سند تحول بنیادین. نوآوریهای آموزشی، 13(52)، 100-116.
گودرزی، ابوالفضل (1392). سند تحول بنیادین آموزشوپرورش: فلسفه و جایگاه تربیت بدنی. رشد آموزش تربیت بدنی، 13(4)، 32-34.
محمدی پویا، فرامرز؛ صالحی، اکبر؛ و مومیوَند، فاطمه (1394). تحلیل محتوای نهج البلاغه براساس ساحتهای ششگانۀ تربیتی سند تحول بنیادین آموزشوپرورش. پژوهشنامۀ نهج البلاغه، 3(10)، 63-81.
مرزوقی، رحمتالله (1384). تربیت بدنی ازدیدگاه اسلام: رویکردهای پرورش سیاسی. فصلنامۀ تربیت اسلامی، 1(1)، 93-108.
مطهری، مرتضی (1399). تعلیموتربیت در اسلام. تهران: صدرا.
معین، محمد (1388). فرهنگ فارسی (جلد 4). تهران: امیرکبیر.
ملاسیس، لوییز (1367). آموزش برای توسعه (اسدالله زمانیپور و ژان توما، مترجمان). مسائل جهانی آموزشوپرورش.
مهرمحمدی، محمود؛ و محمودی، فیروز (1391). وارونگی رویکردی نوین به طراحی برنامههای درسی معطوف به تربیت حرفهای با تأکید بر علوم تربیتی. دوفصلنامۀ مطالعات برنامۀ درسی آموزش عالی، 3 (141)، 141-177.نیلی، محمدرضا؛ موسوی، ستاره؛ نصر، احمدرضا؛ مسعود، محمد (1393). بررسی میزان آگاهی اعضای هیئتعلمی گروههای فنی- مهندسی دانشگاههای اصفهان از مؤلفههای اساسی نوآوری برنامهریزی درسی و میزان کاربست آنها. فصلنامۀ آموزشی مهندسی ایران، 16(64)، 59-88.
وزارت آموزشوپرورش، سازمان پژوهش و برنامهریزی درسی (1399الف). کتاب فارسی پایۀ هشتم دورۀ اول متوسطه. شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی ایران.
وزارت آموزشوپرورش، سازمان پژوهش و برنامهریزی درسی (1399ب). کتاب فارسی پایۀ هفتم دورۀ اول متوسطه. شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی ایران.
وزارت آموزشوپرورش، سازمان پژوهش و برنامهریزی درسی (1399ج). کتاب فارسی پایۀ نهم دورۀ اول متوسطه. شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی ایران.
وفایی، رضا؛ فضلاللهی، سیفالله؛ و طالعی فرد، احمد (1396). بررسی میزان توجه به ساحتهای ششگانۀ تربیت سند تحول بنیادین آموزشوپرورش در کتابهای درسی مطالعات اجتماعی دورۀ ابتدایی. فصلنامۀ مسائل کاربردی تعلیموتربیت اسلامی، 2(3)، 131-154.
Fagerlind, I.; and Saha, J. (1989). Education and National Development. Herkenrath, M. (2002). Quantitative Cross-National Analysis as a Research Tool in the Sociology of Developing Countries. | ||
Statistics Article View: 1,345 PDF Download: 1,450 |