
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 513 |
Number of Articles | 4,443 |
Article View | 8,499,937 |
PDF Download | 4,504,016 |
شیوههای مناسب برای برنامهسازی آموزش سواد رسانهای در رادیو جوان | ||
پژوهشنامه فرهنگ و رسانه (نامه فرهنگ و ارتباطات) | ||
Article 3, Volume 5, Issue 1 - Serial Number 9, December 1399 PDF (1.27 M) | ||
Document Type: مقاله پژوهشی | ||
DOI: 10.30497/lcc.2021.240064.1023 | ||
Authors | ||
ویدا همراز* 1; فاطمه پوردهقانی2; محمد اخگری1 | ||
1استادیار گروه رادیو دانشگاه صدا و سیما | ||
2دانشجو کارشناسی ارشد تهیه کنندگی رادیو دانشگاه صدا و سیما | ||
Receive Date: 04 December 2020, Revise Date: 15 February 2021, Accept Date: 10 April 2021 | ||
Abstract | ||
جوانان یکی از مهمترین گروههایی هستند که باید از آموزش و مهارت لازم برای تحلیل و درک پیامهای رسانهای، به خصوص رسانههای تعاملی برخوردار باشندمسئلهی تحقیق آن است که آیا این کاستی ناشی از فقدان درک ضرورت آموزش سواد رسانهای از طرف برنامهسازان رادیویی است یا از عدم شناخت شیوههای مناسب شکلی و محتوایی در برنامهسازی آموزش سواد رسانهای برای مخاطبان جوان سرچشمه میگیرد؟ با استفاده از مصاحبهی کارشناسی و تحلیل محتوای کیفی 28 برنامهی رادیویی تولید شده دربارهی سواد رسانهای در سال 1398 انجام شد و نشان داد که نه فقط اهمیت آموزش سواد رسانهای برای بسیاری از برنامهسازان این شبکه روشن نیست در نتیجه این مقاله پیشنهاد میکند سادهسازی مباحث سواد رسانهای در قالب ساختارهای کوتاه با ریتم تند و بهرهگیری از عناصر جذابی چون مصاحبه با خود جوانان، موسیقی، قطعات کوتاه نمایشی، مسابقه و سرگرمی، در رادیو جوان بکار گرفته شود که در حال حاضر وجود ندارد | ||
Keywords | ||
سواد رسانه ای; آموزش; رادیو جوان; مخاطب جوان; رسانه های تعاملی | ||
References | ||
اخگری, محمد. (1397). رادیو در عصر دوم، چشمانداز تولید و پخش رادیو در عصر رسانههای نو. ویرایش دوم. تهران: دانشگاه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
الیاسی, محمد حسین. (1388). مبانی نظری و عملی اقناع و مجابسازی. مطالعات بسیج. 1388, شمارهی 45. ببران, صدیقه. (1392). ضرورتهای آموزش سواد رسانهای. وب سایت مرکز پژوهش و آموزش مؤسسهی همشهری. [درون خطی] مؤسسهی همشهری, 25 اردیبهشت 1392. کد مطلب: 3636. بقایی, رقیه. (1396). دید باز. تهران: پشتیبان. پاتر, جیمز. (1391). سواد رسانهای. قم: مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما. پوریانی, جابر, نصیری, معصومه و چشمه نور, مرتضی. (1397). فضای مجازی و سواد رسانهای. تهران: پشتیبان. خسروانیان, نجمه و خسروانیان, سجاد. (1397). تفکر انتقادی در جهان چند رسانهای (با تأکید بر آموزههای سواد رسانهای). تهران: پشتیبان. رحمانزاده, مهدی. (1393). مطالعهی موردی. پژوهه. [درون خطی] پژوهشکده باقرالعلوم, 24 آبان 1393. [اتخاذ: 6 دی 398.] pajoohe.ir. کانجیج, ایگور. (1397). جامعهی مدنی و ارتقای سواد رسانهای - اطلاعاتی. [مترجم] هانیه عظیم زادگان و مهدی پاشایی کور عباسلو. تهران: پشتیبان. لویک, مارلین. (1397). سواد رسانهای در عصر دیجیتال. [مترجم] علی شایان فر. تهران: پشتیبان. مظفری, افسانه و راضی, محمد رضا. (1396). جایگاه سواد رسانهای در فقه رسانه. تهران: پشتیبان. میرزای, خلیل. (1388). کیفی پژوهی، پژوهش، پژوهشگری و پژوهشنامهنویسی. تهران: فوژان. ویسی, غلامرضا. (1387). روانشناسی ارتباط با جوان. پیام. 1387, شمارهی 89. یانگ, جیمی, مک لئود, دیوید و برادی, شین. (1397). رسانههای اجتماعی و چالشهای اخلاقی در قرن 21. [مترجم] نرگس سادات مشرف. تهران: پشتیبان. A. McLean, Sian. (2016). The role of media literacy in body dissatisfaction and disordered eating: A systematic review. Melbourne: La Trobe university. Katz, Helen. (2010). Guide to Advertising Media Selection, Planning, Research, and Buying. London: Routledge.
McLuhan, Marshall. (1994). Undersatnding Media: The Extensions of Man. London: The MIT Press.
Scheg, Abigail G. (2014). Reforming Teacher Education for Online Pedagogy Development. Pennsylvania: IGI Global.
Toman, Elizabeth. (1995). The 3 stages of media literacy. : .
| ||
Statistics Article View: 520 PDF Download: 385 |