
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 518 |
Number of Articles | 4,516 |
Article View | 9,583,760 |
PDF Download | 5,343,933 |
امکان شناخت انسان در آراء یاسپرس و جوادی آملی | ||
پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت) | ||
Volume 18, Issue 2 - Serial Number 36, August 1399, Pages 51-74 PDF (913.88 K) | ||
Document Type: پژوهشی | ||
DOI: 10.30497/prr.2021.14800.1577 | ||
Author | ||
حمید رضا خادمی* | ||
استادیار گروه فلسفه و کلام، پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی «سمت»، تهران، ایران. | ||
Receive Date: 16 March 2020, Revise Date: 21 June 2020, Accept Date: 30 June 2020 | ||
Abstract | ||
یاسپرس، به عنوان فیلسوفی اگزیستانس، ذات و حقیقت انسان را اگزیستنس مینامد و بر این باور است که شناخت من به عنوان اگزیستنس در فرآیند خودنگری -تأمل در خویش- انسان را به بیرون از خود که همان امر متعالی است میرساند. یاسپرس بر آن است که اگزیستنس در لحظاتی از زندگی انسان به صورت تفسیرشده ظهور پیدا میکند و با فراروی از درونِ مرزهای سوژه به نحوی از بیرون از خود آگاهی مییابد. از سوی دیگر در فلسفۀ اسلامی شناخت انسان امری ممکن و مقدور است و این شناخت به نوعی در پیوند با امر متعالی تصویر شده است. جوادی آملی، به عنوان فیلسوفی مسلمان، به مسئلۀ انسانشناسی به طور ویژه پرداخته است. دیدگاه اصلی وی در شناخت انسان بر موضوع فطرت مبتنی است. جوادی آملی، با بررسی راههای شناخت انسان، موضوع فطرت را پیش کشیده و، با برجسته کردن آن، ایدۀ انسان محکم و متشابه را طرح میکند. بر خلاف یاسپرس، که معتقد است اگزیستنس هرگز به یک شکل واحد و کلّی ظهور پیدا نمیکند و لذا هیچ نسخۀ یکسانی برای شناخت انسان راهگشا نیست، جوادی آملی، با ترسیم ایدۀ انسان محکم، مسیر شناخت حقیقی انسان را هموارتر میکند. در رویکرد یاسپرس انسان با فراروی از حدّ خویش و در ارتباط با امر متعالی به درک اگزیستنس به نحو حضوری و وجودی دست مییابد. همچنین در دیدگاه جوادی آملی بر رابطۀ حضوری خودشناسی و خداشناسی تأکید شده است. | ||
Keywords | ||
شناخت انسان; اگزیستنس; فطرت; یاسپرس; جوادی آملی | ||
References | ||
آمدی، عبدالواحد. 1429 ق. غرر الحکم و درر الکلم. قم: دارالکتب الاسلامی. بلاکهام، هرولد جان. 1396. شش متفکر اگزیستانسیالیسم. ترجمه محسن حکیمی. تهران: مرکز. پازوکی، بهمن. 1391. «مفهوم اگزیستانس نزد یاسپرس»، فلسفه 40(2). جوادی آملی، عبدالله. 1378-الف. تفسیر تسنیم، ج. 1. قم: اسرا. جوادی آملی، عبدالله. 1378-ب. ولایت فقیه. قم: اسرا. جوادی آملی، عبدالله. 1383. سرچشمه اندیشه، ج. 5. قم: اسرا. جوادی آملی، عبدالله. 1386-الف. تفسیر انسان به انسان. قم: اسرا. جوادی آملی، عبدالله. 1386-ب. سرچشمه اندیشه، ج. 4. قم: اسرا. جوادی آملی، عبدالله. 1389. تفسیر تسنیم، ج. 2. قم: اسرا. جوادی آملی، عبدالله. 1390. تفسیر تسنیم، ج. 13. قم: اسرا. جوادی آملی، عبدالله. 1393-الف. تحریر تمهید القواعد، ج. 2. قم: اسرا. جوادی آملی، عبدالله. 1393-ب. رحیق مختوم، ج. 1. ویراستار حمید پارسانیا. قم: اسرا. جوادی آملی، عبدالله. 1394. تفسیر تسنیم، ج. 10. قم: اسرا. کاپلستون، فردریک. 1388. تاریخ فلسفه، ج. ۹. ترجمه عبدالحسین آذرنگ و سید محمود یوسف ثانی. تهران: علمی و فرهنگی و سروش. نصری، عبدالله. 1375. خدا و انسان در فلسفه یاسپرس. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی. یاسپرس، کارل. 1383. نیچه و درآمدی به فهم فلسفهورزی او. ترجمه سیاوش جمادی. تهران: ققنوس. یاسپرس، کارل. 1390. زندگینامه فلسفی من. ترجمه عزتالله فولادوند. تهران: هرمس. یاسپرس، کارل. 1393. نیچه و مسیحیت. ترجمه عزتالله فولادوند. تهران: ماهی. یاسپرس، کارل. 1395. فیلسوفان بزرگ. ترجمه اسدالله مبشری. تهران: نیلوفر. Jaspers, Karl. 1952. Tragedy is not Enough. Boston: Beacon Press. Jaspers, Karl. 1967. Philosophy is for Everyman (A Short Course in Philosophical Thinking).Translated by R. F. C. Hull and Grete West. London: Hutchinson. Jaspers, Karl. 1969-1971. Philosophy. Translated by E. B. Ashton. Chicago: University of Chicago Press. Jaspers, Karl. 1970. Philosophy, vol. 2. Translated by E. B. Ashton. University of Chicago Press. Jaspers, Karl. 1973. Philosophie. Existenz erhellung. Berlin, Heidelberg, New York: Springer. Kant, Immanuel. 1998. Critique of Pure Reason. Translated by Paul Guyer. Cambridge University Press. PONS. 2005. Universelles Wörterbuch Englisch-Deutsch, Deutsch-Englisch. Klett. Thornhill, Chris, and Ronny Miron. 2018. ‘Karl Jaspers,’ The Stanford Encyclopedia of Philosophy; Edward N. Zalta (ed.), URL =<https://plato.stanford.edu/archives/fall2018/entries/Jaspers/>. | ||
Statistics Article View: 1,491 PDF Download: 677 |