
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 508 |
Number of Articles | 4,393 |
Article View | 8,246,121 |
PDF Download | 4,241,138 |
مواضع فقها در قبال تصویب و اجرای قانون خدمت نظام اجباری (با تأکید بر مواضع شهید مدرس و حاجآقا نورالله اصفهانی) (1294-1320ش) | ||
پژوهشنامه حقوق اسلامی | ||
Article 11, Volume 21, Issue 2 - Serial Number 52, August 1399, Pages 517-538 PDF (297.29 K) | ||
Document Type: مقاله پژوهشی | ||
DOI: 10.30497/law.2020.75509 | ||
Authors | ||
سید محمدهادی راجی* 1; حسین احمدی2 | ||
1استادیار دانشکده معارف اسلامی و حقوق، دانشگاه امام صادق (علیهالسلام)، تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکتری حقوق عمومی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
Receive Date: 03 June 2020, Revise Date: 29 August 2020, Accept Date: 18 September 2020 | ||
Abstract | ||
نظام اجباری به تقلید از اروپا و در راستای تقویت بنیه دفاعی و ایجاد ارتشی قدرتمند در دوران قاجار، وارد نظام حقوقی ایران شد. البته نحوه برخورد فقیهان با تصویب و اجرای قانون خدمت نظام اجباری متفاوت بوده است؛ تصویب قانون خدمت نظام اجباری با موافقت و بلکه حمایت فقهایی از جمله امام جمعه خوئی و مدرس همراه بود، ولی در اجرای آن، ظاهراً مخالفتهایی توسط برخی از فقیهان، از جمله حاجآقا نورالله اصفهانی و میرزا صادق تبریزی رخ داد. همین امر این پرسش را مطرح میکند که موضع فقهای امامیه در قبال موضوع مذکور، چه بود و چه ادله فقهی در خصوص آن ارائه میشد. این مقاله در جهت پاسخ به این سؤال، با شیوهای توصیفی تحلیلی به بررسی موضوع پرداخته و به این نتیجه رسید که علما از جهت شرعی هیچ مخالفتی با خدمت نظام اجباری نداشتند، بلکه اصولاً حامی تصویب و اجرای آن بودند. مخالفتی که توسط برخی علما در مرحله اجرای نظام اجباری گزارش شده، با اهدافی همچون مبارزه با سیاستهای ضددینی رضاشاه در پوشش نظام اجباری و هماهنگ ساختن مردم علیه وی بوده است. ناآشنایی مردم با نظام جدید، تسلط بر ارتش و بهکارگیری آن در اهداف ضددینی توسط رضاشاه، برخورد خشن و نامناسب مأموران سربازگیری و فساد افسران ارتش از جمله دلایل دیگر مخالفت فقهای امامیه با خدمت نظام اجباری بوده است. | ||
Keywords | ||
نظام اجباری; حاج آقا نورالله اصفهانی; سربازی; خدمت وظیفه عمومی; نظام بنیچه | ||
References | ||
| ||
Statistics Article View: 732 PDF Download: 764 |