
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 513 |
Number of Articles | 4,444 |
Article View | 8,509,635 |
PDF Download | 4,507,255 |
علم به خود و نتایج آن دربارة علم باطنی نزد ژاک مریتن و نسبت آن با آراء ابنسینا | ||
حکمت سینوی (مشکوه النور) | ||
Article 3, Volume 24, Issue 63, January 1399, Pages 33-52 PDF (800.64 K) | ||
Document Type: علمی ـ پژوهشی | ||
DOI: 10.30497/ap.2020.238718.1467 | ||
Authors | ||
حسنی همایون* 1; رضا اکبریان2 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفه و حکمت دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
2استاد گروه فلسفه و حکمت دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
Receive Date: 04 April 2020, Revise Date: 11 October 2020, Accept Date: 06 March 2020 | ||
Abstract | ||
مریتن فیلسوف نوتوماسی، ارکان علم انسان را ابژه و شیء خارجی و سوژه معرفی میکند. او دیدگاه برخی فلاسفة مدرن دربارة علم به خود را به نقد گذاشته و قائل است علم عالم به خود نمیتواند مانند آنچه دکارت مطرح میکند، مبنایی برای سایر علوم، یا مانند آراء برخی اگزیستانسیالیستها، موضوع اصلی فلسفه باشد، بلکه این علم که آن را «سوژهبودگی» مینامد، متأخر از علوم دیگر است و اساساً از طریق ابژه نیست؛ چراکه انسان پس از علم به اشیای دیگر، متوجه میشود که خود فاعل و موضوع تمام ابژهها است و بههمیندلیل جایگاه و کاربرد متفاوتی از سایر معارف بشری دارد؛ ازاینرو، علم سوژهبودگی معادل علم حضوری (علم به خود) در دیدگاههای ابنسینا است و برایناساس میتوان گفتوگویی بین او و مریتن در باب «علم به خود» ایجاد کرد تا ضمن معلومکردن ریشههای سینوی آن، قابلیت آراء ابنسینا در حل مسائل امروزی فلسفی نیز خود را نشان دهد. همچنین مریتن در باب جایگاه و کاربرد این علم، آن را مبنایی برای علوم رمزی و باطنی میداند. او در این موضوع از دیدگاههای توماس فراتر میرود و وارد سنت باطنی متأثر از دیدگاههای اشراقی سینوی میشود. | ||
Keywords | ||
علم سوژهبودگی; علم حضوری به خود; ابژه; عالِم; ژاک مریتن; ابنسینا | ||
References | ||
ابنسینا، حسین بن عبدالله(1375)، الاشارات و التنبیهات، قم، نشرالبلاغه، چاپ نخست. ــــــــــــــ(1382)، الاضوحیه فی المعاد، تهران، شمس تبریزی. ــــــــــــــ(1404هـ الف)، التعلیقات، بیروت، مکتبه الاعلام الاسلامی. ــــــــــــــ(1404هـ ب)، الشفاء (الهیات، منطق، طبیعیات)، قم، مکتبه آیتالله مرعشی. .ــــــــــــــ(1371)، المباحثات، قم، انتشارات بیدار. ــــــــــــــ(1405هـ)، منطق المشرقیین، قم، مکتبه آیتالله المرعشی، چاپ دوم. ایلخانی، محمد(1392)، تاریخ فلسفه در قرون وسطی و رنسانس، تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، چاپ ششم. دکارت، رنه(1361)، گفتار در روش راهبردن عقل، سیر حکمت در اروپا، نوشته محمدعلی فروغی، تهران، انتشارات صفی علیشاه، چاپ سوم. سهروردی(1375)، مجموعه مصنفات شیخ اشراق، تهران، مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی، چاپ دوم. صدرالمتألهین(1998م)، الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعه، بیروت، انتشارات دار الاحیاء التراث، چاپ سوم. طباطبایی، سید محمدحسین(1387)، ترجمه و شرح نهایه الحکمه، شرح و ترجمه علی شیروانی، قم، دارالفکر، چاپ دوم. قوامصفری، مهدی(1386)، مابعدالطبیعه چگونه ممکن است؟، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی. هایدگر، مارتین(1386)، وجود و زمان، ترجمه محمود نوالی، تبریز، مؤسسة تحقیقاتی علوم اسلامی ـ انسانی دانشگاه تبریز. ورنو، روژه؛ وال، ژان(1372)، نگاهی به پدیدارشناسی معاصر و فلسفههای هستبودن، ترجمه یحیی مهدوی، تهران، خوارزمی.
Cahalan, John C.(1995), "The Problem of Thing and Object in Maritain", The Thomist: A Speculative Quarterly Review, Volume 59, Number 1, P.21-46.
Delfino, Robert A.(2002), Mystical Theology in Aquinas and Maritain, in Douglas A. Ollivant, Jacques Maritain and the Many Ways of Knowing (p.253-268), Washington D.C., CUA Press.
Sartre, Jean Paul(2007), Existentialism is Humanism, London, Yale University Press.
Maritain, Jacques(1945), A Preface to Metaphysics, London, Sheed and Ward.
ـــــــــــــــــــ(2015), Existence and Existent, New York, Paulist Press.
ـــــــــــــــــــ(1995), The Degrees of Knowledge, Notre Dame, University of Notre Dame Press.
ـــــــــــــــــــ(1952), The range of reason. New York: Scribner.
ـــــــــــــــــــ(1929), Three reformers Luther-Descartes-Rousseau, New York, Charles Scribner’s sons.
| ||
Statistics Article View: 512 PDF Download: 324 |