
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 513 |
Number of Articles | 4,443 |
Article View | 8,475,824 |
PDF Download | 4,499,217 |
شرایط یک نظریة «معنای زندگی» از دیدگاه سوزان ولف | ||
پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت) | ||
Article 8, Volume 18, Issue 1 - Serial Number 35, February 1399, Pages 155-174 PDF (896.59 K) | ||
Document Type: پژوهشی | ||
DOI: 10.30497/prr.2020.75448 | ||
Authors | ||
طاهره اشراقی1; محمدرضا بیات* 2 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفه دین، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه فلسفه دین، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
Receive Date: 03 November 2019, Revise Date: 07 January 2020, Accept Date: 16 January 2020 | ||
Abstract | ||
در دهههای اخیر، فیلسوفان تحلیلی با دفاع از «معنای زندگی» به مثابۀ یک مقولۀ هنجاری مستقل، تقلیل آن به دو مقولۀ هنجاری اخلاق و خوشبختی را ناروا دانستهاند. سوزان ولف نیز با ارائۀ شرایط انفسی و آفاقی برای یک نظریۀ معنای زندگی تلاش کرده است معنای زندگی را از دو مقولۀ اخلاق و خوشبختی جدا کند. او معتقد است یک نظریۀ معنای زندگی باید بتواند با ارائۀ ارزشهای خاصی زمینۀ ارتباط هر فرد انسانی با ارزشهایی فراتر از ارزشهای محدود خودش را فراهم کند و احساس رضایت در او پدید آورد، و در غیر این صورت نمیتوان آن را از نظریههای هنجاری اخلاق و خوشبختی جدا کرد. او سپس با نقد و بررسی معیارهایی مانند استقلال منبع ارزش از فرد، داوری از نگرگاه سوم شخص، و افزایش تواناییهای فرد و داور آرمانی که برای تشخیص ارزشهای آفاقی معنابخش به زندگی پیشنهاد شده است، نتیجه میگیرد که نمیتوان معیارهای قاطعی برای تشخیص ارزشهای آفاقی ارائه داد. لذا بر این باور است که میتوان بدون نظریه و با رجوع مستقیم به تجربههای خویش رفتارهای معنادار را از رفتارهای اخلاقی و توأم با خوشبختی تشخیص داد. اگرچه نظریۀ ولف با انتقاداتی مانند عدم امکان تشخیص رفتارهای معنابخش بدون نظریه و صرفاً با رجوع مستقیم به تجربه و نقضهای کمبل و آرپلی مواجه است، ولی حتی در صورت پذیرش اشکالات فوق نیز میتوان نظریۀ او را قابل دفاع دانست، زیرا توانسته است معنای زندگی را از دو مقولۀ زندگی اخلاقی و خوشبختی جدا سازد. | ||
Keywords | ||
معنای زندگی; خوشبختی; اخلاق; سوزان ولف | ||
References | ||
بیات، محمدرضا. 1390. دین و معنای زندگی در فلسفۀ تحلیلی. قم: دانشگاه ادیان و مذاهب. کامو، آلبر. 1385. افسانۀ سیزیف. ترجمۀ محمود سلطانیه. تهران: حامی. Barbour, Ian Graeme. 1997. Religion and Science, Historical and Contemporary Issues. HarperCollins. Campbell, Stephen M., and Sven Nyholm. 2015. “Anti-Meaning and why it Matters.” Journal of the American Philosophical Association 1(4): 694-711. Frankfurt, Harry B., and Harry G. Frankfurt. 1999. Necessity, Volition, and Love. Cambridge University Press. Metz, Thaddeus. 2002. “Recent Work on the Meaning of Life.” Ethics 112(4): 781-814. Metz, Thaddeus. 2005. “Introduction (to a special issue on meaning in life).” Philosophical Papers 34(3): 311-329. Mill, John Stuart. 1895. Utilitarianism. London: George Routledge & Sons. Nagel, Tomas. 1986. The View from Nowhere. New York and Oxford: Oxford University Press. Stocker, Michael. 1977. "The Schizophrenia of Modern Ethical Theories.” The Journal of philosophy 73(14): 453-466. Taylor, Richard. 1970. Good and Evil: A New Direction. New York: Macmillan. Williams, Bernard. 1981. Moral Luck. Cambridge University Press. Wolf, Susan. 1997a. “Happiness and Meaning: Two Aspects of the Good Life.” Social Philosophy and Policy 14: 207-225. Wolf, Susan. 1997b. “Meaning and Morality.” In Proceedings of the Aristotelian Society, vol. 97, no. 1, pp. 299-316. Oxford: Oxford University Press. Wolf, Susan. 2002. “The True, the Good, and the Lovable: Frankfurt’s Avoidance of Objectivity,” pp. 227-252, in The Contours of Agency: Essays on Themes from Harry Frankfur, edited by Sarah Buss and Lee Overton, Cambriedge: MIT Press. Wolf, Susan. 2010. The Meaning in Life and why it Matters. Princeton University Press. | ||
Statistics Article View: 939 PDF Download: 615 |