
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 513 |
Number of Articles | 4,443 |
Article View | 8,475,848 |
PDF Download | 4,499,265 |
بومشناسی ژرفنگر: جنبشی علیه دوگانۀ انسان/طبیعت و نقد آن (رویآوردی الهیاتی) | ||
پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت) | ||
Article 7, Volume 18, Issue 1 - Serial Number 35, February 1399, Pages 131-154 PDF (966.49 K) | ||
Document Type: پژوهشی | ||
DOI: 10.30497/prr.2020.75447 | ||
Authors | ||
احمد عبادی* 1; محمد امدادی ماسوله2 | ||
1دانشیار فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. | ||
2دانشجوی دکتری فلسفه معاصر، دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین، ایران | ||
Receive Date: 15 November 2019, Revise Date: 07 January 2020, Accept Date: 14 January 2020 | ||
Abstract | ||
دوگانهانگاری انسان/طبیعت دیدگاهی است که با تبیین خاصی از ارتباط میان انسان و طبیعت نقشی تعیینکننده و سرنوشتساز در اخلاق زیستمحیطی یافته است. در این دیدگاه، انسان به عنوان وجه برتر این تقسیمبندی حق هر گونه استفاده و رفتار با طبیعت را دارد. در نظر جنبش بومشناسی ژرفنگر، به دلیل درهمتنیدگیِ انسان و طبیعت نمیتوان این دو را مجزا از یکدیگر دانست. این نگرش به دلیل نقد تفکر دوگانۀ انسان/طبیعت دارای نکات مفید و سودمندی در باب اخلاق زیستمحیطی است، که از آن جمله است: خیزش علیه روحیۀ سلطهگر و انسانمحورِ فرهنگی و تمدنی در مغربزمین؛ خودشکوفاییِ اصیلِ انسانی از طریق فرارفتن از خود؛ توجه به احیای حقوق ازدسترفتۀ موجودات غیرانسانی. این جنبش، به رغم داشتنِ این نقاط قوت، ضعفهایی نیز دارد و ما معتقدیم با نگاهی دینی-الهیاتی و از طریق اصلاح و بازاندیشی آرای این جنبش میتوان به رهیافتی درست در مورد ارتباط انسان/طبیعت دست یافت. این موارد از این قرارند: نداشتن یک فلسفۀ منسجم که نتیجۀ آن مبهماندیشی و کلیگویی در خصوص مسائل محیطزیستی است؛ نبود برنامهای جامع به منظور ایجاد بستری برای یک سلسلهمراتب معین حیاتی؛ غفلت از مقام والای انسانی؛ عدم کارآمدی در کشورهای توسعهنیافته. هدف از این نوشتار نقد نظریۀ دوگانگی انسان/طبیعت در اخلاق زیستمحیطی طبقِ هنجارهای بومشناسی ژرفنگر و نیز اصلاح و تکمیل نقاط ضعف این جنبش با تکیه بر آموزههای الهیاتی در مسئلۀ حاضر است. | ||
Keywords | ||
دوگانگی انسان/طبیعت; برابری زیستمحور; اخلاق محیطزیست; بومشناسی ژرفنگر; آرنه نس | ||
References | ||
قرآن کریم، ترجمۀ محمدمهدی فولادوند. تورات، اسفار خمسه، نسخۀ انجمن کتاب مقدس ایران. اسلامی، سید حسن. 1392. «اخلاق زیستمحیطی: زمینهها، دیدگاهها و چشمانداز آینده». اخلاق وحیانی ۱(۴): 7-35. جوادی آملی، عبدالله. 1389. تفسیر تسنیم. ج. 2، قم: اسراء. دژاردِن، جوزف آر. 1396. اخلاق زیستمحیطی: درآمدی بر فلسفۀ محیط زیست. ترجمۀ مهدی کلاهی. تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات. دکارت، رنه. 1387. «گفتار در روش»، در سیر حکمت در اروپا. ترجمۀ محمدعلی فروغی. تهران: نیلوفر. فرامرز قراملکی، احد. 1391. «توان فلسفی ملاصدرا در حل مسئلۀ شأن و جایگاه اخلاقی محیط زیست»، صص. 1014-1018، در فلسفه: نظر و عمل (مجموعه مقالات همایش بینالمللی بزرگداشت روز جهانی فلسفه 2010). به کوشش شهین اعوانی. تهران: مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفه. کانت، ایمانوئل. 1387. درسهای فلسفۀ اخلاق. ترجمۀ منوجهر صانعی. تهران: نقش و نگار. گئری، کامستوک ال. 1387. «خداباوری و اخلاق محیط زیست». ترجمۀ انشاالله رحمتی. اطلاعات حکمت و معرفت 3(1): 70-76. مطهری، مرتضی. 1383. فلسفۀ اخلاق. تهران: صدرا. ملاصدرا، صدرالدین محمد شیرازی. 1981. الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة. بیروت: دار احیاء التراث العربی. نصر، سید حسین. 1385. معرفت و معنویت. ترجمۀ انشاالله رحمتی. تهران: سهروردی. نصر، سید حسین. 1392. دین و نظم طبیعت. ترجمۀ انشاالله رحمتی. تهران: نی. ونتس، پیتر اس. 1392. «اخلاق زیستمحیطی»، در دانشنامۀ فلسفۀ اخلاق. ترجمۀ انشاءالله رحمتی. تهران: سوفیا. Ammar, Nawal. 2001. “Islam and Deep Ecology,” in Deep Ecology and Aristotle. 1941. The Politics, in Basic Works of Aristotle, edited by Richard McKeon. New York: Random House. Aquinas, Thomas. 1924. Summa Contra Gentiles. Edited by English Dominion Friars. London: Burns and Oates. Bacon, Francis. 1952. Novum Organum, in New Atlantis (Great Books of the Western World, Vol. 30). Baier, Annette. 1984. “For the Sake of Future Generation,” in Earthbound: New Introductory Essays in Environmental Ethics, edited by Tom Regan. New York: Random House. Dobel, Patrick. 2015. “The Judeo-Christian Stewardship Attitude toNature”, pp. 30-37, inLouis Pojman (ed.), Environmental Ethics: Readings in Theory and Application.London: Thompson and Learning. de Paula, Gabriela Oliveira, and Rachel Negrao Cavalcanti. 2000. “Ethics: Essence for Sustainability.” Journal of Cleaner Production 8(2): 109-117. Deen, Mawil Y. Izzi. 1990. “Islamic Environmental Ethics, Law, and Society." in Ethics of Environment and Development: Global Challenge and International Response, edited by Ronald Engel, and Joan Engel. University of Arizona Press. Devall, Bill, and George Sessions. 2015. “Deep Ecology,” pp. 231-237, in Louis Pojman (ed.), Environmental Ethics: Readings in Theory and Application.London: Thompson and Learning. Fox, Warwick. 1984. “Deep Ecology: A New Philosophy for our Time?.” Ecologist 14: 194-200. Guha, Ramachandra. 1989. “Radical American Environmentalism and Wilderness Preservation: A Third World Critique.” Environmental Ethics 11(1): 71-83. Ingram, David, and Jennifer A. Parks. 2002. The Complete Idiot's Guide to Understanding Ethics. Alpha Books. Leopold, Aldo. 1949. “The Land Ethic,” in A Sand County Almanac. New York: Oxford University Press. MacIntyre, Alasdair. 1981. After Virtue: A Study in Moral Theory. Notre Dame: University of Notre Dame Press. Manzoor, Parvez. 1984. “Environment and Values the Islamic Perspective,” pp. 150-169, in The Touch ofMidas: Science, Values, and Environment in Islam and the West, edited by Ziauddin Sardar, Manchester England. Manchester University Press. Milbank, John. 1993. "Out of the Greenhouse." New Blackfriars 74(867): 4-14. Moncrief, Lewis W. 1970. “The Cultural Basis for Our Environmental Crisis.” Science 170(3957): 508-512. Naess, Arne. 1973. “The Shallow and the Deep, Long-Range Ecology Movement.” Inquiry: An Interdisciplinary Journal of Philosophy and the Social Science 16: 95–100. Naess, Arne. 2015. “Ecosophy T: Deep Versus Shallow Ecology,” pp. 222-231, in Louis Pojman (ed.), Environmental Ethics: Readings in Theory and Application.London: Thompson and Learning. Oughton, Deborah. 2003. “Protection of the Environment from Ionising Radiation: Ethical Issues." Journal of Environmental Radioactivity 66 (1-2): 3-18. Passmore, John. 1974. Man's Responsibility for Nature. New York: Scribner's. Regan, Tom. 2015. “The Radical Egalitarian Case for Animal Rights,” pp. 106-114, in Louis Pojman (ed.), Environmental Ethics: Readings in Theory and Application.London: Thompson and Learning. Schultz, P. Wesley, Valdiney V. Gouveia, Linda D. Cameron, Geetika Tankha, Peter Schmuck, and Marek Franěk. 2005. "Values and their relationship to environmental concern and conservation behavior." Journal of cross-cultural psychology 36(4): 457-475. Schweitzer, Albert. 2015. “Reverence for Life”, pp. 169-176, in Louis Pojman (ed.), Environmental Ethics: Readings in Theory and Application.London: Thompson and Learning. Da Silva, Lily. 2001. “The Buddhist attitude towards nature,” pp. 256-260, in Louis Pojman (ed.), Environmental Ethics: Readings in Theory and Application.London: Thompson and Learning. Simon-Brown, Viviane. 2004. “Intelligent Consumption: Addressing Consumer Responsibilities for Natural Resources and Beyond." Journal of extensión 42(5): 1-9. Thomas, Keith. 1984. Man and the Natural World: Changing Attitudes in England 1500-1800. London: Allen Lane. White, Lynn. 1967. “The Historical Roots of Our Ecological Crisis”. Science 155(3767): 1203-1207. Yu, Mouchang, and Yi Lei. 2009. “Biocentric Ethical Theories.” Environment and Development-Volume II, p. 253. | ||
Statistics Article View: 662 PDF Download: 403 |